De har gjort det igen. Hvis ikke man vidste bedre,
ville man et øjeblik tro, at den helt nye Land Rover
Discovery var en af fabrikkens luksuøse Range
Roverer. Den kører så godt i terrænet såvel som
udenfor, at de skal stramme sig an i
udviklingsafdelingen for at skabe en endnu mere
luksuøs terræn-rytter.
Det kan de erfaringsmæssigt så nok også, og
indrømmet, man skal manuelt skubbe den midterste
sæderække i den 7-sædede bil de 16 cm frem og
tilbage, som de nu kan, for individuelt at tilpasse
pladsforholdene efter det aktuelle behov. Og
designet er heller ikke i Range Rover stil.
Discovery er fortsat den uovervindelige slider, men
ellers er den godt nok blevet luksuøs. Men ellers…
Bygger på en succes
Den nye Land Rover er på vej ud til de danske
forhandlere netop nu, og går det, som den danske
Land Rover importør forventer, vil man have solgt 50
eksemplarer af bilen, hvor den billigste koster
900.000 kroner, inden året er omme. Det projekt skal
nok lykkes, for der er virkelig tale om en unik bil.
Den nye Discovery er en videreførelse
succesmodellen, der siden introduktionen af
førstegeneration i 1989 er blevet købt af 1,2
millioner kunder på verdensplan. Men bortset fra
nogle ganske få designmæssige lighedstræk, er den
nye, den femte generation af Discovery, blevet
fornyet fra ende til anden. Faktisk minder den
visuelt meget mere om den noget mindre Discovery
Sport – men det er nu heller ikke så mærkeligt, da
den afgående model har 8 år på bagen.
480 kg lettere
Den har tabt sig – ikke mindre end 480 kg og vejer
nu omkring 2200 kg. Det er et ret enestående
vægttab, som dog også var påkrævet, hvis man også
ville tilpasse sig tidens krav om lavere
brændstofforbrug og dermed mindre CO2 udledning samt
en i det hele taget mere miljørigtig kørsel. Oven i
det har den lavere vægt ført med sig, at bilen kører
langt bedre – både på landevejen og ude i terrænet,
hvor den er den absolutte anfører. Faktisk er der
ingen sammenligning.
Den nye Discovery er fyldt med elektroniske
løsninger og gennemtænkte systemer. Bekvem brug af
bilen har øjensynlig haft høj prioritet i
udviklingsarbejdet for det oplever man i enhver
henseende. Godt nok skal
det
delelige midtersæde som nævnt skydes frem og tilbage
med muskelkraft, men ønsker man, at lægge
sæderyglænene ned, trykker man blot på en knap, så
klarer de det hele selv. Ikke alene ved
tyngdekraftens hjælp, men også elektromekanisk.
Det virker på en eller anden måde overbevisende, at
forsæderne rykker en smule frem, mens midtersædernes
ryglæn automatisk lægger sig ned og der sker noget
tilsvarende med midtersæderne, når de to bageste
siddepladser, individuelt skal omformes til
bagageplads. Elegant.
Længere og mere aerodynamisk
Discoveryen måler 4,97 meter i længden – det er 13
cm mere end forgængeren. Da der er glimrende plads i
kabinen, efterlader det dog i sagens natur ikke
megen plads bag de bageste sæder, hvis alle 7 er i
brug – 258 liter, for nu at være mere præcis.
Men i samme øjeblik de to bageste siddepladser
forvandles til bagageplads, øges denne, først til
700 liter, derpå til 1137 liter og siden stepvis op
til mægtige 2,4 kubikmeter, når alle sæder er foldet
ned. Og det til trods for, at bilen også er lidt
lavere end forgængeren og det faktum, at bagpartier
er rundet mere af og dermed gjort både pænere og
mere aerodynamisk. Meget af den forøgede længde
absorberes af det mere elegante design.
Der er dog fortsat tale om en høj bil. Med standard
frihøjde måler den 1,89 meter, men en del hentes
også i bredden – Discovery’en er ikke mindre end 2
meter bred, med sidespejlene foldede ind.
På den nye Discovery har man afskaffet den todelte
bagklap. I stedet har man installeret en "hylde",
som både kan holde bagage på plads inde i bilen og
klappes ned, så man kan sidde på den.
|