Overskriften er egentlig en umulig påstand, for
hvordan kan en bil køre som den ser ud? Men den er
ikke helt umulig endda, for som bilkørende mennesker
har vi forventninger til hvordan en bil kører, også
ud fra dens udseende. En sportsvogn forventes at
kunne køre hurtigt – det gør en lastbil ikke. Og den
nye ungdommelige KIA Stonic forventes at køre, som
man som ungdommeligt menneske ønsker, at en bil skal
køre. Gør den det, bliver man ikke skuffet.
Dermed har KIA ramt plet med den nye kompakte
crossover, som fabrikken hårdnakket kalder en B-SUV.
Men KIA Stonic vil ikke kunne fås i en
firehjulstrukken version som f.eks. KIA’s egen
bestseller, Sportage. Og selvom frihøjden er
overraskende høj, sammenlignet med mange af
konkurrenterne (18,3 cm), gør en forøget frihøjde
ikke Stonic til en SUV.
Velkørende, frisk crossover
Til gengæld er den en velkørende, frisk crossover,
som netop lever op til crossover betegnelsen: Den er
højere end en traditionel stationcar (1,52 meter),
man sidder også lidt højere (hvad mange mennesker
godt kan lide), og kabinepladsen er, trods en
vognlængde på bare 4,14 meter, fremragende.
Det sidste skyldes bl.a. en god bredde og et lidt
boksagtigt design, som man imidlertid er sluppet fra
uden tab af visuel dynamik. Man har gjort lidt af
det samme kunststykke, som Renault har gjort med
deres Captur, men Captur har nogle år på bagen, det
har KIA Stonic ikke.
Hjul er ikke bare hjul
Undervognen, som er skabt ud fra den nye KIA Rio
platform, er spændstig, men det skal tilføjes, at
ved de første internationale prøvekørsler på vejene
omkring Berlin i det tidligere Østtyskland, var der
alene udgaven med 17” hjul til rådighed. Det er
vigtigt, at nævne stedet, for selvom vejnettet i det
store hele er moderniseret, har man af historiske
årsager bevaret visse veje med brosten, og videoen
her på siden viser netop, hvordan Stonic håndterer
de meget ujævne passager.
På den ene side mærker man ujævnhederne, på den
anden side forsvinder de små ujævnheder fra sten til
sten næsten helt. En usædvanlig og anderledes
oplevelse. Måske det overraskelsesmoment, der er
gemt i bilens navn. Summa summarum: KIA Stonic
styrer fint, den har skarpe køreegenskaber, som ikke
overrasker, men altså indtil videre alene prøvet med
17” hjul og 205/66-17 lavprofildæk.
Frihøjden kryber
Den findes nemlig også med 15” hjul, og da er
frihøjden faldet med næsten 2 cm. Vi kunne gætte på,
at den version vil være mere komfortabel og man med
vilje har reduceret frihøjden for at bevare
styreegenskaberne med de mindre hjul. Det kan vi
forhåbentlig vende tilbage til, når bilen er landet
i Danmark, hvad den gør i slutningen af november
2017.
Funktionelt er KIA Stonic på niveau med
konkurrenterne, så det er virkelig udseendet, der
skal sælge – naturligvis hånd i hånd med en
attraktiv prissætning og KIA’s unikke 7-års garanti.
Men der er virkelig tale om en gennemarbejdet bil,
og udstyrsniveauet er også ganske højt.
Masser af udstyr
Når KIA Stonic lanceres bliver det i
udstyrsvarianterne Vision, Comfort, Advance &
Premium og en række velkendte motorer. Prisen på en
1,2 benzinmotor i udstyrsvarianten Vision med bl.a.
automatisk nødbremse, vognbaneassistent, fartpilot
med -begrænser, el-sidespejle med varme,
aircondition, tågeforlygter, 7” skærm, Apple CarPlay
og Android Auto, Bluetooth samt 15” alufælge,
tagræling, fjernlysassistent og træthedsregistrering
er fastsat til 180.000 kroner.
Comfort modellen til blot 8000 kroner oveni
inkluderer ratvarme, sædevarme, læderrat og
gearknop. Advance versionen til yderligere 12.000
oveni har desuden navigation med 7 års
kortopdatering som standard. Advance modellen har
også bakkamera med alarm, DAB radio,
diskanthøjtalere, el-ruder bag og sort high glossy
kølergrill med satin krom detaljer (ikke
uvæsentligt, hvis bilens udseende har betydning).
Premium modellen er yderligere udstyret med 17”
alufælge (med undtagelse af 1,2 benzinmotoren),
el-indklappelige sidespejle med LED blinklys,
mørkttonet ”Privacy-glass”, regnsensor, klimaanlæg,
sort kunstlæderkabine, USB ladestik ved bagsæderne,
og mulighed for at justere dybden på det 352 liter
store baggagerum. Her er listeprisen indtil
eventuelle afgiftsændringer fastsat til 215.000
kroner for den billigste motorvariant.
Motorerne
KIA Stonic vil kunne købes med 4-cylindrede
benzinmotorer uden turbo på hhv. 84 og 100 hk (1,2
hhv. 1,4 liter), alternativt en 3-cylindret 1-liters
120 hestes turbobenzinmotor eller en 1,6 liters
4-cylindret 110 hestes diesel. Vi prøvede Stonic med
100 benzinheste og 110 dieselheste og var mest
begejstret for den 4-cylindrede benzinmotor.
100-hestes 1,2 liters benzinmotoren klæder Stonic
godt.
Med 110 hestes dieselmotoren kører man længere på
literen.
Hos KIA i Danmark har man erfaring for, at i den
bilkategori betyder motoreffekt og fartpræstationer
ikke så meget. Mon ikke de fleste dog gerne vil have
de 100 hestekræfter fremfor 84 – men måske kan klare
sig dermed, fremfor en 3-cylindret 120-hestes
maskine, som koster 15.000 kroner mere end den
tilsvarende 100 hk version? Falder man for
topudstyret ”Vision” skal man dog være opmærksom på,
at netop det udstyr ikke kan sammensættes med
100-hestes 1,2’eren. KIA selv forventer nemlig, at
1-liters turbo motoren bliver den mest populære. Den
er da med en benzinøkonomi på 20 km/l den mest
brændstoføkonomiske af benzinmotorerne.
Farver betyder næsten alt
KIA Stonic tilbydes i ni forskellige
karrosserifarver og fem forskellige farver til
taget, i praksis i 20 mulige tofarvede
kombinationer. Afhængigt af karrosserifarven fås
kontrastlakeringen til taget i farverne Aurora
Black, Electric Green, Signal Red, Clear White eller
Tan Orange.
Også kabinen kan skræddersys: Der kan vælges mellem
fire farvepakker: Grey, Bronze, Orange og Green.
Hver af de fire pakker indeholder en række farvede
indlæg i kabinen og i indtrækket. Hvis man vælger en
farvepakke, får man også et D-formet rat med flad
bund. Som standardudstyr har Stonic enkeltfarvet
sort indtræk, og farvepakkerne Grey, Orange og Green
byder på tofarvet stof-/kunstlæderindtræk i sort og
grå med syninger i kontrastfarve og lakerede
dekorindlæg.
Biler udstyret med Bronze-pakken har indtræk i
perforeret kunstlæder – enten enkeltfarvet i sort
eller tofarvet i sort og grå. Farvepakken til
Premium modellen er prissat til 1000 kroner og til
Advance koster den 6000 kroner, da man samtidig
automatisk opgraderer til kunstlæderkabine. |