Egentlig kan det ikke forbavse nogen, at KIA netop
nu – dvs. i praksis midt i november – lancerer en
kompakt SUV. Den sydkoreanske bilgigant, som sammen
med Hyundai er verdens femtestørste bilkoncern, er
stormet frem i de sidste årtier. Og egentlig er det
mest overraskende fra bilmærket, som benytter
sloganet ”the power to surprise”, at den ikke er
kommet før nu.
Det kan givetvis tilskrives, at man har gjort
forarbejdet grundigt. Det tager tid, fra det
øjeblik, en trend identificeres, til den bliver
tydelig og ikke mindst tager det tid med sikkerhed
at forstå, hvad der er kernen i tendensen og hvor
den fører hen. At KIA så med sit indgroede talent
for ordleg vælger, at kalde bilen ”Stonic”, er måske
lige præcis resultatet af den forståelse for
tendenserne.
Astonishing Stonic
Det vil det givetvis glæde KIA-folkene, hvis man
splitter ordet lidt op og læser: ”KI-Astonic”. Det
nærliggende ord, ”astonish” betyder ”overraske”. KIA
Stonic skal nemlig overraske, men nye kundegrupper
vel at mærke. Det er essensen bag det, at vokse – og
vokseværk har KIA/Hyundai fortsat.
I 2016 solgte koncernen på verdensplan over 8
millioner biler. I Europa er KIA det eneste bilmærke
med salgsstigninger i sidste 8 år (iflg. dem selv –
vi har ikke været ude at tælle). Alene i 2017 til
dato (august) har stigningen været på 7,8 procent og
den stigning skal KIA Stonic – ikke overraskende –
medvirke til at fastholde eller om muligt forøge.
Baseret på Rio
De øvrige modeller bidrager nu også til succesen:
KIA Picanto er f.eks. steget 16,9 procent og KIA Rio
står for 12,6 procent. Siden kommer den højpotente
KIA Stinger – en bil, vi vender tilbage med en test
af om ganske kort tid – men RIO er især interessant,
for den har leveret en stor del af den basale teknik
til den nye Stonic.
KIA havde i princippet selv en finger med i spillet,
da de nye B-crossovere så småt begyndte at få form
tilbage i 2010, med den karakteristiske B-crossover,
KIA Soul. Siden er markedet blevet oversvømmet med
den slags biler, i alle prisklasser og i alverdens
udformninger. I flæng kan nævnes Nissan Juke, MINI
Countryman, Opel Mokka, Peugeot 2008, Citroën C4
Cactus, Mazda CX3 og ikke mindst Renault Captur.
Design betyder mest
Fælles for dem alle er, at de ikke alene i teknisk
forstand er anderledes end de biler, man har været
vant til, men også designmæssigt bryder grænser. En
vigtigt viden i KIA’s forberedelser til at skabe den
nye bil var da også, at det vigtigste købsargument i
den kategori, som hedder B-SUV (hvortil B-crossovere
tilhører), har været bilens udvendige design. Det er
om noget en bilkategori, hvor kunderne køber med
hjertet. Det gælder især de yngre købere, og det er
præcis dem, KIA vil appellere til med Stonic.
Det klarer de også fint, var det vores indtryk i
forbindelse med de første internationale
prøvekørsler, som velvalgt fandt sted på vejene i og
omkring den ungdoms-prægede tyske hovedstad, Berlin.
Bilen vækker opsigt, især blandt de unge, den har
ungdommelige køreegenskaber, og så har man i Danmark
formået, at få Stonic forhandlet hjem til attraktive
priser – som man naturligvis håber på fortsat vil
være konkurrencedygtige efter en eventuel ændring af
bilafgifterne, som der tales meget om netop i disse
dage, hvor bilen for første gang kunne køres.
SUV er kodeordet
I forbindelse med præsentationen holdt man hos KIA
hårdnakket på, at den nye bil klassificeres som en
B-SUV. Det skyldes givetvis, at unge bilkøbere
næsten pr. definition vil købe en SUV, det er det
lette begreb, det er det trendy begreb, det er
kodeordet. At SUV begrebet slides lidt rigeligt i
øjeblikket og betegnelsen ”crossover” vil være mere
velvalgt, ændrer ikke på, hvad bilen er for en
størrelse.
Som KIA’s danske marketingchef, Rasmus Aagaard
pragmatisk fastslår: En KIA Stonic er vel ret beset
blot en lidt højere bil med masse af plads og gode
funktionelle muligheder, ideel til en ung, aktiv
familie – uanset hvordan man i bilbranchen
kategoriserer køretøjerne. Og det har han mere end
ret i…
Karakterfuld og moderne
Design kategoriseres jo ikke så præcist og
systematisk, men her vil vi blot fastslå, at KIA
Stonic i vores optik ser ret moderne ud. Den har på
basis af den seneste tilpasning af KIA designet fået
sit eget karakteristiske og karakterfulde udseende,
den kan oven i købet leveres i tofarvede udgaver (og
det vil køberne gerne betale lidt ekstra for, har
man erfaret hos KIA) og hvor tofarvede karrosseri
varianter ikke altid gør en verden til forskel,
fungerer det rigtig godt i KIA Stonic. Se billederne
og døm selv.
Hvordan fungerer, hvordan den kører, giver vi et
indtryk af i videoen her på siden.
Og der kan desuden læses derom hér >>>
|