Det er på en måde urimeligt, at kalde en KIA Picanto
for en tøsebil. For hvilket mandfolk vil køre i en
tøsebil? Det er da heller ikke noget, KIA har stræbt
imod, at den skulle være, men hidtil har det været
sådan, at der var langt flere piger, der købte en
Picanto, end drenge. Fremover vil det være synd og
skam, hvis en mandlig interesseret fravælger Picanto
på grund af pigebil prædikatet.
Fordi:
den nye Picanto appellerer til enhver, der har brug
for en lille bil. Dens nye design er skarpt,
maskulint, appellerende og iøjefaldende. Væk er den
hængende underkæbe, på er tigernæse designet, med
masser af nye farvekombinationer og ny er også en
særlig GT-Line version, hvor der i særlig grad er
skruet på det maskuline, det potente udtryk.
Og midt i, at en bil så småt udvisker begreberne –
man kan stille spørgsmålet, om en bil snarere er en
beklædningsgenstand med indbygget underholdning og
livsstilsformidling, som så tilfældigvis også har en
vis mobilitetsfunktion – har man også skabt...en
bil!
Forstået på den måde, at netop som
mobilitetsinstrument sidder den nye Picanto også
lige i øjet.
Verdens bedst kørende minibil
Den er uden sammenligning verdens bedst kørende
minibil lige nu. Det, der gør den så god, forsøger
vi at illustrere i on-board videoen her på siden
(som i øvrigt også slutter af med et par
køresekvenser optaget udefra, i forbindelse med de
første internationale prøvekørsler på vejene omkring
Barcelona i Spanien). Det handler om balance,
reaktionshurtighed og -præcision - og affjedring
ikke mindst.
KIA har skabt den nye Picanto på en helt ny teknisk
platform. Den er mere vridningsstabil, stærkere,
lettere, og hvad karrosseriet angår, har man
tilsvarende øget vridningsstabiliteten, også ved
eksempelvis at lime mange flere samlinger i stedet
for at punkt-svejse.
Lim gør en forskel
I den hidtidige Picanto havde man 7,8 meter
samlinger, der var limet (med ultra stærk lim,
naturligvis), det tal er øget med 59,2 meter til 67
meter ialt. Det gør en kolossal forskel. Oven i det
har man forsynet bilen med et mere skarpt styretøj.
I forening med nye støddæmpere med reduceret
friktion og en lavere uaffjedret vægt har man opnået
en ubeskrivelig blød og tilgivende affjedring (se
videoen), som på mirakuløs vis næsten har
bortelimineret krængningen. Man har endda kunnet
gøre krængningsstabilisatorerne kraftigere og har
fortil sænket den en smule, mens man bagtil har
hævet den. Det ændrer på krængningspunktet og er
især mærkbart på den sportslige GT-Line udgave.
GT-Line er lige en tand bedre
Affjedringen på GT-Line versionerne er i princippet
identisk med den, man finder i den almindelige
Picanto. Fjedrene er dog strammet lidt og bilen har
da også fået 16” alufælge med tilhørende 55 procent
lavprofildæk, men ellers er der ingen forskel.
Derfor er man på en gang i stand til at opleve en
ret dynamisk og sjov bil, uden at blive rystet i
stykker. Det har den yderligere fordel, at bilen
faktisk kører bedre på ujævn vej end den ville gøre,
hvis man blot havde strammet affjedringen op og
måske endda sænket bilen.
Støjniveauet er heller ikke sportsligt i traditionel
forstand – dobbelte afgangsrør i GT-Line udgaven
giver godt nok en anderledes lyd, men ellers er
kørekomforten underbygget af stilfærdige motorer,
god lyddæmpning og færre vibrationer – hvilket også
kan tilskrives de limede samlinger.
Økonomiske motorer
Motorerne er måske isoleret betragtet Picantoens
svage punkter, for de muntre køreegenskaber lægger
op til flere kræfter. Men bare rolig – hvis
motorkraften alligevel har betydning (til trods for
analyserne, som hævder, at det har den ikke
rigtigt), måske fordi at man er mand..., er der håb
forude. Senere på året kommer der nemlig en ny
1-liters turbobenzinmotor, der yder 100
hestekræfter.
Den
3-cylindrede 1-liters benzinmotor uden turbo.
Indtil den kraftige
turbo motor kommer er denne 84-hestes benzinmtor den
kraftigste i modelprogrammet.
Den gør formentlig en verden til forskel i forhold
til den 3-cylindrede 1-liters 67 hestes benzin
maskine, som sammen med en 4-cylindret 84 hestes 1,2
liters benziner er de eneste valgmuligheder lige nu.
Over 25 km/l – på benzin
Begge de nuværende motorer er udviklede og forfinede
udgaver af eksisterende maskiner og den opgradering
er meget vellykket. En bil, der kan køre over 25 km
på en liter benzin (EU normen) er stadig ret
bemærkelsesværdig og egentlig kun overgået af Toyota
Aygo, Peugeot 108 og Citroën C1, som alle er
4-personers og mindre biler.
Indvendig har man været i stand til, at gøre den nye
Picanto så rummelig, at den ikke overgås af andre
biler i A-segmentet. Det skyldes også den nye
platform, som er mere kompakt. Og så er der viften
af udstyr, som naturligvis varierer afhængig af
niveauet.
Automatisk nødbremse
Automatisk nødbremse er imidlertid standard i alle
versioner. Derudover inkluderer listen eksempelvis
fartpilot, sædevarme, ratvarme, el-sideruder, en
stor 7” berøringsskærm, navigation, bakkamera,
parkeringssensorer og mulighed for at benytte Apple
CarPlay og Android Auto. Desuden vil en Smart
telefon kunne oplades trådløst.
7"
skærmen med "indhold" er ekstraudstyr.
Og rundt om i bilen finder man gode moderne
løsninger, som normalt ikke ses i de billigere bil
kategorier, som f.eks. gode lamper omkring makeup
spejlet i sol skærmen ved førersædet og et
forskydeligt midterarmlæn oven på en fralægningsboks
mellem forsæderne.
Link til importøren
|