KIA Picanto er pigernes bil. I Danmark er 60 procent
af de, der køber en KIA Picanto, af kvindekønnet,
men, kære mænd, 40 procent er fortsat mænd og der er
ingen grund til at holde sig tilbage, for selvom
tøserne er vilde med den lille KIA Picanto, er den
helt nye minibil så god, at ingen bør holde sig
tilbage, hvis de har brug for dens mange fine
egenskaber.
Og så er den øjeblikkets bedst kørende A-segment
bil. Helt markant godt kørende, faktisk. Det
afslørede de første internationale prøvekørsler af
den helt nye KIA Picanto på bl.a. snoede bjergveje
syd for Barcelona i Spanien. På den måde går KIA
Picanto hen og bliver en meget komplet bil.
Cool, sjov og miljøvenlig
I øvrigt gentager billeder sig i hele Europa, hvor
andelen af kvindelige KIA Picanto købere når 62
procent. Hvorfor? Hos KIA selv mener man, at det er
fordi kvinder ikke i samme grad lægger vægt på
bilmærket, det handler mere om funktion, design og
miljø ikke mindst. Det er nøgleord som “cool”, sjov
og miljøvenlig, hvorimod en bils robuste fremtoning,
familie egnethed og motorkræfter betyder mindre.
KIA har da også konstateret, at 82 procent af
køberne ikke har hjemmeboende børn, og ikke færre
end 85 procent har en høj uddannelse og tilsvarende
høj indkomst. Det er mennesker, for hvem et
udefinerbart begreb som mærke-værdi er af mindre
betydning, måske endda helt uden.
Stadig lige kort
KIA har desuden fået bekræftet, at en KIA Picanto
især købes pga. dens størrelse, dens udvendige
design, dens lave driftsomkostninger og evnen til at
komme hurtigt rundt i bytrafikken. Af samme årsag
har man valgt, at fastholde eksakt samme udvendigt
mål på den nye bil som på den gamle (den måler
fortsat blot 3,60 meter i længden), de lave
driftsomkostninger står man inde for i kraft en
meget god benzinøkonomi (KIA Picanto kan med den
mindste motor køre over 25 kilometer på en liter).
Og evnerne i bytrafikken underbygges af klassens
mindste vendediameter, kun overgået af Renault
Twingo og Smart forfour, som har motoren bagi,
baghjulstræk og derfor andre udfordringer.
Formidabel kabineplads
Samtidig har KIA formået, at give Picanto formidable
pladsforhold i kabinen. Bagagerumspladsen er større
end i nogen anden af de små biler – også dem, der er
større udvendigt, og benpladsen til de tre personer,
der må sidde på bagsædet er rimelig.
Men det handler også om moderne udstyr og i stadig
stigende grad begreber som connectivity og
sikkerhed. Samtlige de versioner, der bliver
markedsført i Danmark, når bilen lander i løbet af
maj måned, vil have automatisk nødbremse, som
fungerer helt op til 180 km/t. Og infotainment
systemerne er bl.a. brugbare med Apple CarPlay og
Android Auto.
Prismæssigt havner den nye KIA Picanto formentlig på
det niveau, vi kender i dag, med en indstigningspris
på lige under 100.000 kroner, vel at mærke for en
5-dørs bil med 5 siddepladser, men priserne er ikke
helt færdigforhandlet mellem den danske importør og
fabrikken i Korea.
Link til importøren |