Den nye Honda Civic er skabt med en klar intension: Den
skal sætte målestokken for køreegenskaber i
mellemklassen. Det gør den. Faktisk kører den så
godt, at den langt henad vejen er på niveau med den
med rette meget priste Alfa Romeo Giulia.
Italieneren er blot en større bil og koster næsten
det dobbelte af en Civic. Det sætter tingene i
relief.
Honda er gået til stålet med den nye Civic. I
bogstavelig forstand, for i den helt nye platform
finder man en øget anvendelse af højstyrkestål i
centrale partier af konstruktionen. Målet var at
tabe vægt og forbedre vridningsstabiliteten. Begge
dele har man nået, bl.a. ved at operere med en
inder- og en yderskal i karrosseriet i stedet for
som hidtil, at bygge det som en enhed. Vægttabet er
16 kg – det lyder ikke af så meget, men bilen er jo
også vokset. Hvad der er langt mere sigende er en
forbedring af vridningsstabiliteten på ikke mindre
end 52 procent.
Avanceret undervogn
Det har man kombineret med en multilinkbagaksel (det
havde forgængeren heller ikke), og resultatet er
blevet forbilledlige køreegenskaber. Oven i det har
man udviklet et nyt Dual-Pinion styrehus, hvor
styreudslaget øges progressivt med drejningen på
rattet. Det er en teknik, man har hentet fra den
hidtidige Civic Typer R sportsmodel.
Resultat: Den nye Honda Civic styrer ultrapræcist,
ultrastabilt og placerer sig selv som den bedst
kørende bil i sin kategori og næsten på siden af den
berømmede Giulia. Og kun undtagelsesvis behøver man
slippe rattet med den ene hånd, selv gennem de
snævre hårnålesving på bjergvejene nær Barcelona,
hvor de første internationale prøvekørsler af den
nye Honda Civic fandt sted.
Nye signaler
Oven i det følges der op med en affjedring, som på
én gang er så spændstig, som man kunne ønske det i
en Civic, og samtidig absorberer de allermindst
ujævnheder, så de næsten ikke kan mærkes. Nogen vil
sige, at man som fører dermed mister lidt af
fornemmelsen af vejgrebet. Tværtimod, man skal blot
reagere på andre signaler, når man sender Civic’en
hurtigt gennem en kurve, eksempelvis dens
køreretning og eventuel drift, hvis man går ekstra
meget til den. Det sidste er svært, for den klæber
virkelig til vejen – den nye Civic har for resten
også fået både større og bredere hjul.
Balancen er i forhold til forgængeren forbedret, og
i forhold til konkurrenterne er den også rigtig god.
En del af forklaringen ligger i, at man ikke bare
har sænket tyngdepunktet, men også skudt det bagud,
hvorved vægtfordelingen nu er 61:39 mod tidligere
63:37 – naturligvis afhængig af version.
Magien på bagsædet er væk…
Man har droppet de såkaldte magiske sæder (bagsæder,
der kan klappes op som i en biograf) ud fra den
filosofi, at hvis en Honda kunde ønsker dem, kan de
fortsat fås i andre Honda modeller, hvor
pladsparameteren har større betydning. Fordelen er,
at benzintanken nu har kunnet placeres mere
konventionelt under bagsædet.
Det er dog ikke gået ud over bagagekapaciteten, som
fortsat er 478 liter. Den er dog knap så imponerende
som tidligere, fordi bilen er blevet længere og
bredere.
Bagagerumsdækkenet er af rullegardinstypen, men det
trækkes på tværs af bilen og retningen, hvori det
trækkes kan ændres fra højre til venstre, som man nu
måtte have lyst til eller behov for.
Flere versioner på vej
I første omgang kommer den nye Civic med 5 døre,
altså som hatchback. Siden følger så en sedan, en
coupé og den ekstra sportslige Type R. I startfasen
kan den leveres med de 1-liters benzinmotoren på 129
hk og 1,5 liters udgaven på 182 hestekræfter. Over
sommeren kommer også en 1,6 liters dieselvariant,
men Honda har ikke løftet sløret for den motors
specifikationer.
Begge benzin-varianter kan forenes med hhv. en
6-trins manuel gearkasse eller en trinløs automatisk
gearkasse af CVT typen med mulighed for skift i 7
trin. Vi har prøvet alle fire versioner og kan kun
prise motorerne såvel som transmissionerne.
Standardaffjedringen er virkelig god
Vi havde imidlertid en mere harmonisk oplevelse af
1-liters udgavens affjedring end den, vi prøvede i
1,5’eren. I teknisk forstand er de principielt ens,
men affjedringen i den kraftige versionen var
adaptiv, dvs. man kan vælge mellem en standard og en
dynamisk dæmpning, som bl.a. kendes fra den
hidtidige Civic Sports Tourer. Selv i
standard-indstillingen er den adaptive version
imidlertid strammere end den konventionelle
dæmpning.
Den grå Civic ovenfor har adaptiv affjedring mens
den blå bil nedenfor har standard affjedringen.
Ved almindelig og også frisk kørsel harmonerer
standardaffjedringen som sådan rigtig godt med
bilen. Men da vægten også er forskellig på 1-liters
udgaven og 1,5’eren (omkring 100 kg er 1,5’eren
tungere), er der flere faktorer, der spiller ind i
vurderingen. Begge rammer dog ind i den absolutte
topkategori, de kører meget, meget godt (se videoen
her på siden, som er optaget onboard i 1,5 liters
versionen med den adaptive affjedring i normal
position).
Vellykkede turbomotorer
Også de to motorer er vellykkede, de er
vibrationssvage og larmer ikke meget, men Honda har
også gjort et stort nummer ud af at støjdæmpe
Civic’en. 1,5’eren er dog den mest harmoniske, om
end 1-liters motoren bestemt ikke halter efter
konkurrenternes tilsvarende løsninger.
Med 1-liters motoren kan man nå 100 km/t på 10,4
sekunder med manuelt gearskifte, og det tager kun
10,2 sekunder med CVT-gearet. Har man 182 heste til
sin rådighed er tallet 8,2 sekunder, uafhængig af
transmission. Forbrugstallene er også begge
godkendt: 21,3 km/l hhv. 17,2 km/l.
Sikkerhedspakken er standard
Hvad udstyret angår, er der alle de valgmuligheder,
man forventer til en bil i den kategori. Men Honda
har truffet en principiel beslutning om, at alle
versioner skal have den fulde sikkerhedspakke. Den
inkluderer ikke bare aktiv nødbremse men også
adaptiv fartpilot, aktiv vognbaneassistent,
skiltegenkendelse og ikke mindst evner systemet, som
er baseret på både radar og kamera, at aflæse
trafiksituationen og forudsige eksempelvis en
forankørende bils vognbaneskift.
Hele interiøret er fornyet (se billederne) og via 7”
farveskærmen i midterkonsollen kan man bl.a. anvende
såvel Apple CarPlay som Android Auto. Af andet
udstyr kan nævnes, at Fuld LED forlygter er en
udstyrsoption.
LED
forlys er en option. |