Honda satte sig et mål, da man skulle udvikle den
10. generation af den populære Civic model: Den
skulle være helt igennem ny, man ville ramme det,
Honda især er kendt for. Og når der er en klar
målsætning, er det også let at konstatere om målet
bliver nået. Det er det blevet. Den nye Honda Civic
er et regulært pletskud.
Ny, OK, det handler jo blot om at skabe noget, der
ikke har nævneværdigt tilfælles med det, der var.
Men kendt for? Jo, i tidens løb er Honda blevet
kendt for gennemførte tekniske løsninger og
køreegenskaber i højsæde. Og så skal en bil, i hvert
fald en Civic, være tilgængelig for et bredt
publikum. Den skal med andre ord være til at betale.
250.000 kroner for den billigste
Når den nye Civic så småt kører indenfor i de danske
forhandleres udstillingslokaler i løbet af marts, så
de er klar til den officielle introduktion med
”Åbent Hus” d. 1.-2. april, koster den billigste
Civic 250.000 kroner. For den pris får man ikke bare
en helt igennem ny bil – nytænkt og ny-konstrueret i
enhver detalje (selv motorerne er helt nye og
udrustet med turbolader – det er også ret nyt hos
Honda) – man sætter nye standarder for
udstyrsniveauet i klassen og selv i den
allerbilligste version er hele sikkerhedspakken
standard.
Det mest bemærkelsesværdige er imidlertid, at man
har taget skridtet fuldt ud og ændret så radikalt på
konstruktionen, at det vil overraske mange
inkarnerede Honda fans. Men de vil givetvis blive
glædeligt overraskede, netop fordi køregenskaber og
ikke mindst køredynamik er noget helt centralt i en
Honda – og det lever den nye Civic op til.
Overgår sig selv
Den japanske fabrik med de fine traditioner har da
også noget at skulle leve op til – sig selv måske
mere end nogen anden. Fabrikken har i de sidste år
haft stadig fremgang med årlige salgsstigninger på
over 6 procent – i år forventer man, at passere et
salgstal på 5 millioner biler verden over. Og det
kræver naturligvis fornyelse.
Konkurrenterne ligger ikke på den lade side, de har
udviklet velkørende biler, og så var der jo ikke
andet at gøre end at gøre det endnu bedre. Det gør
man så oven i købet på et tidspunkt, hvor det totale
salg siden den første Honda pickup, Model T360, blev
introduceret i 1963, nu har nået et samlet salg på
100 millioner biler. Det er trods alt en sjat. Og i
2016 oplevede Honda en salgsstigning i Europa på
20,8 procent – det var en fremgang, der procentuelt
var større end nogen anden producent af almindelige
serieproducerede biler, men også tiltrængt, for i
årene forinden var det stille og roligt gået ned ad
bakke.
Iøjefaldende design
Den nye Honda Civic skal videreføre fremgangen og
gerne booste denne yderligere. Visuelt skal Civic
markere sig – og selv i Spanien, på vejene omkring
Barcelona, hvor de første internationale
prøvekørsler af den nye bil fandt sted (hvor man er
vant til at se nye biler, fordi området hyppigt
benyttes af bilfabrikkerne til sådanne seancer)
vendte ”publikum” sig ofte om efter bilen, når den
kørte forbi.
Den nye Civic er da også iøjefaldende, så det
projekt må også siges at være lykkedes. Den er ikke
i sit designudtryk meget langt fra forgængeren, men
det er kun udtryk for at Honda bevidst, trods alt
har ønsket at bevare noget af fabrikkens visuelle
identitet. Fronten indeholder elementer fra de
seneste crossovere/SUV’er, men i sammenligning med
forgængeren er den nye Civic både længere, lavere og
bredere.
En helt anden bil
Faktisk er den nye bil 14 cm længere, så længden nu
er 4,52 meter. Den er 2 cm lavere i kabine-området,
6,5 cm lavere på fronthjelmens øverste kant og 3 cm
bredere. Det giver alt sammen en oplevelse af en
bil, der i højere grad klæber til vejen, og da
tyngdepunktet er sænket 3,4 cm og førerens
hoftepunkt er sænket 3,5 cm, giver tallene udtryk
for præcis den oplevelse, vi fik, da der første gang
blev startet op for den nye drivline med en helt ny
129-hestes 3-cylindret turbobenzinmotor i
maskinrummet.
Ja, ørene falder jo næsten af, men det er et faktum,
at Honda Civic nu kan købes med sådan en maskine. Og
bare rolig – man har også en helt ny 4-cylindret
benzinmotor (også med turbolader) på programmet. Den
præsterer hele 182 hestekræfter og er i perfekt
harmoni med de fine køreegenskaber, som den nye
Civic byder på. Begge motorer er i øvrigt støbt i
aluminium.
Link til importøren |