- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


2017 Genève Motor Show: Det kører ikke af sig selv


Af Søren Clauding – 10. marts 2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tendenserne i bilverdenen har det med at folde sig ud til åben skue på de store motorshows. Måske netop pga., at Genéve Motor Show afholdes i årets optimistiske forårsmåneder, er tendenserne endnu mere klare i det globale samlingspunkt, som den schweiziske provinsby over årene har udviklet sig til. Men i år: Man skal lede længe efter tendenser og selv efter grundig søgen er det vanskeligt, at se den røde tråd. Hvor tendensen i fjor virkelig var usynlig eller mest kunne udtrykkes ved, at der ingen var, er den i år ligeså åbenlys indlysende som den er svær at se.

 

Godt gennemtærskede emner som vifter af drivliner, selvkørende biler, nostalgiske muskelbiler og livsstils dit-og-dat er nemlig blevet overhalet af virkeligheden. Den urolige internationale situation med det før så veldefinerede verdensmarked betyder, at tingene ikke kører af sig selv, som mange måske tidligere har været forkælet med at de gjorde. Frem for alt kører bilerne ikke af sig selv, som mange måske forventede, at de snart ville gøre. Og netop det er tendensen, et spejl af virkeligheden. Det er ligesom at konstatere, at man ikke kan se skoven for bar træer.

 

Der er lang vej til selvkørende biler

Men det er meget tydeligt: Der er lang vej til selvkørende biler. De store bilfabrikker arbejder intensivt på at nå det ultimative mål: At skabe små, individuelle og gerne elektriske mini-lokomotiver, der kan køre hvor som helst, helt af sig selv og også helt uden skinner. Sikkert, stabilt og underholdende, næh, stod der underholdende? Nå, jo: Passagererne kan jo underholde sig bag deres medbragte skærme, hvor den virtuelle verden udfolder sig i al dens uvirkelige pragt.

 

Tja, de kan jo også kikke ud af vinduerne og nyde landskaberne, alt imens køretøjet bringer dem derhen, hvor de på forhånd har defineret at de skal. Ingen svinkeærinder, ingen overraskelser, ingen ”gå på opdagelse” mere. Intet under at underholdning findes på skærmen og ikke i virkeligheden.

 

Bilernes tid er ikke forbi endnu

Men bare rolig: Det scenarie er ikke lige om hjørnet. Bilernes tid er ikke forbi endnu. Skal de køre af sig selv, skal de kunne finde vej, når det sner, og de skal kunne stå fast, når det er glat. De skal være forberedte på det uforudsete, de skal kunne reagere på hurtige og måske endda modstriden ordre fra passagerer, der har mistet overblikket. De skal oven i købet kunne kompensere for manglende planlægning eller impulsive ønsker. For det er vel fortsat mennesker, de skal transportere og de små køretøjer skal jo ikke blot være en anden slags tog – for tog, dem har vi jo haft i snart flere århundrede.

 

Jo, der er lang vej endnu, ikke mindst fordi de små ”biler” også vil skulle kunne håndtere transportopgaver i uvejsomme terræner, de skal kunne køre over stok og sten, de skal kunne tage højde for forskellige udviklingstrin, hvor i verden de nu måtte få overladt mobilitetsopgaven. Der er lang vej endnu, meget lang.

 

Plads til levende mennesker

Heldigvis, for på en biludstilling, som et motor show jo ret beset er, er der stadig plads til at gå på opdagelse, blandt farverig designkunst, blandt emotionelle udtryk, blandt drømme og deres opfyldelse. Der er store biler, små biler, dyre biler, billige biler, alsidige biler og temmelig begrænsede køretøjer. Biler, der skal kunne opfylde deres ejeres ønsker, og ønsker er der heldigvis ligeså mange af, som der er mennesker på jorden – om end mange af ønskerne måske ligner hinanden.

 

Så…over til den virkelige verden, til nuet, til det, der trækker omkring 700.000 gæster indenfor i det store, men endda kompakte udstillingscenter, Palexpo, lige overfor Genèves gateway til verden i form af den ligeså kompakte lufthavn, som lægger en naturlig begrænsning på, hvor store mængder udenlandske gæster, der begiver sig indenfor i de hellige haller.


Et udsnit af oplevelserne i Genève findes via dette link >>>

Læs også:

Et udsnit af oplevelserne i Genève findes hér >>>

BMW to naturen med indenfor og præsenterede deres nye BMW 5-serie Touring i de omgivelser, hvori den fortsat skal styres rundt en del år ud i fremtiden.

 

Toyotas el-bil Itrol Concept giver et bud på urban mobility.

 

Volkswagens elektriske bus er ideel, når den engang bliver selvkørende. Mange mennesker samlet på ét sted.

 

Muskelbilernes tid er ikke forbi endnu. Denne særligt eksotiske 10-års jubilæumsudgave af den dansk producerede Zenvo TS1 GT har en motor, der yder 1163 hestekræfter udviklet af en 5,8 liters kompressor motor. 0-100 km/t på 2,8 sekunder. Pris: Tja, i basisudgaven koster den 1,2 millioner Euro uden noget, der bare ligner afgifter. Jubilæums-modellens pris afhænger meget af, hvordan man vil have den bestykket.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt