| 
							Tendenserne i bilverdenen har det med at folde sig 
							ud til åben skue på de store motorshows. Måske netop 
							pga., at Genéve Motor Show afholdes i årets 
							optimistiske forårsmåneder, er tendenserne endnu 
							mere klare i det globale samlingspunkt, som den 
							schweiziske provinsby over årene har udviklet sig 
							til. Men i år: Man skal lede længe efter tendenser 
							og selv efter grundig søgen er det vanskeligt, at se 
							den røde tråd. Hvor tendensen i fjor virkelig var 
							usynlig eller mest kunne udtrykkes ved, at der ingen 
							var, er den i år ligeså åbenlys indlysende som den 
							er svær at se. 
							  
							Godt gennemtærskede emner som vifter af drivliner, 
							selvkørende biler, nostalgiske muskelbiler og 
							livsstils dit-og-dat er nemlig blevet overhalet af 
							virkeligheden. Den urolige internationale situation 
							med det før så veldefinerede verdensmarked betyder, 
							at tingene ikke kører af sig selv, som mange måske 
							tidligere har været forkælet med at de gjorde. Frem for alt kører bilerne ikke af sig 
							selv, som mange 
							måske forventede, at de snart ville gøre. Og netop 
							det er tendensen, et spejl af virkeligheden. Det er 
							ligesom at konstatere, at man ikke kan se skoven for 
							bar træer. 
							  
							Der er lang vej til selvkørende biler 
							Men det er meget tydeligt: Der er lang vej til 
							selvkørende biler. De store bilfabrikker arbejder 
							intensivt på at nå det ultimative mål: At skabe små, 
							individuelle og gerne elektriske mini-lokomotiver, 
							der kan køre hvor som helst, helt af sig selv og 
							også helt uden skinner. Sikkert, stabilt og 
							underholdende, næh, stod der underholdende? Nå, jo: 
							Passagererne kan jo underholde sig bag deres 
							medbragte skærme, hvor den virtuelle verden udfolder 
							sig i al dens uvirkelige pragt. 
							  
							Tja, de kan jo også kikke ud af vinduerne og nyde 
							landskaberne, alt imens køretøjet bringer dem 
							derhen, hvor de på forhånd har defineret at de skal. 
							Ingen svinkeærinder, ingen overraskelser, ingen ”gå 
							på opdagelse” mere. Intet under at underholdning 
							findes på skærmen og ikke i virkeligheden. 
							  
							Bilernes tid er ikke forbi endnu 
							Men bare rolig: Det scenarie er ikke lige om 
							hjørnet. Bilernes tid er ikke forbi endnu. Skal de 
							køre af sig selv, skal de kunne finde vej, når det 
							sner, og de skal kunne stå fast, når det er glat. De 
							skal være forberedte på det uforudsete, de skal 
							kunne reagere på hurtige og måske endda modstriden 
							ordre fra passagerer, der har mistet overblikket. De 
							skal oven i købet kunne kompensere for manglende 
							planlægning eller impulsive ønsker. For det er vel 
							fortsat mennesker, de skal transportere og de små 
							køretøjer skal jo ikke blot være en anden slags tog 
							– for tog, dem har vi jo haft i snart flere 
							århundrede. 
							  
							Jo, der er lang vej endnu, ikke mindst fordi de små 
							”biler” også vil skulle kunne håndtere 
							transportopgaver i uvejsomme terræner, de skal kunne 
							køre over stok og sten, de skal kunne tage højde for 
							forskellige udviklingstrin, hvor i verden de nu 
							måtte få overladt mobilitetsopgaven. Der er lang vej 
							endnu, meget lang. 
							  
							Plads til levende mennesker 
							Heldigvis, for på en biludstilling, som et motor 
							show jo ret beset er, er der stadig plads til at gå 
							på opdagelse, blandt farverig designkunst, blandt 
							emotionelle udtryk, blandt drømme og deres 
							opfyldelse. Der er store biler, små biler, dyre 
							biler, billige biler, alsidige biler og temmelig 
							begrænsede køretøjer. Biler, der skal kunne opfylde 
							deres ejeres ønsker, og ønsker er der heldigvis 
							ligeså mange af, som der er mennesker på jorden – om 
							end mange af ønskerne måske ligner hinanden. 
							  
							Så…over til den virkelige verden, til nuet, til det, 
							der trækker omkring 700.000 gæster indenfor i det 
							store, men endda kompakte udstillingscenter, Palexpo, 
							lige overfor Genèves gateway til verden i form af 
							den ligeså kompakte lufthavn, som lægger en naturlig 
							begrænsning på, hvor store mængder udenlandske 
							gæster, der begiver sig indenfor i de hellige 
							haller. 
 
							Et udsnit af oplevelserne i Genève findes via dette 
							link >>> |