Den nye Ford Fiesta er større end forgængeren. Ikke
meget (godt 7 cm i længden), men nok til, at den
fremstår som en mere moden bil. Den er imidlertid
forbedret hele vejen igennem, og det er det, der gør
det største indtryk og det indtryk, den især
efterlod hos os, efter de første internationale
prøvekørsler af den nye kompaktbil på steghede
spanske landeveje på den nordlige del af den
iberiske halvø.
Varmen var med til at sætte den nye Fiesta ekstra
meget på prøve. Varm asfalt provokerer
styreegenskaberne på standarddæk. Aircondition
anlægget får lov at arbejde på højtryk og kraftigt
solskin med skarpe skygger og voldsomme reflekser
kan også drille især de kamera baserede
kørehjælpemidler. Vi forsøgte godt nok ikke, at
afprøve fodgænger genkendelsen i praksis – der var
nu heller ikke mange fodgængere på de øde landeveje,
men selv ved udfordring af f.eks. vejbane
genkendelsen, som bruges til vognbane assistenten,
faldt bilen ikke igennem.
Det gjorde den egentlig ikke på noget punkt. Ikke
sådan for alvor i hvert fald. Man kan pege på at
sidespejlene kunne være større, især fordi udsynet
bagud er moderat, men det er en ikke særlig vigtig
detalje. Vigtigere er det, at kunne konstatere, at
den store 8” berørings skærm med bakkamera
(ekstraudstyr) er utrolig let læselig og med
minimale reflekser. I de mindre velbestykkede
versioner er skærmen dog lidt mindre (6,5” og 4,2” i
basisudgaven, Trend) og dem har vi ikke set i
praksis .
Drivers Car
En Ford Fiesta er en ”Drivers Car”. De seneste
generationer har især udmærket sig ved præcise og
underholdende køreegenskaber, et bestemt tag i
asfalten, men man har prioriteret køredynamik
fremfor kørekomfort. Det gør Ford også fremover, men
så skal der stå ST-Line på model betegnelsen.
Gør der det, får man en køredynamisk optimeret bil,
med endnu bedre vejgreb og endnu større
styrepræcision end forgængeren såvel som den nye
generation af mere komfortable varianter. ST-Line
adskiller sig nemlig ikke kun på udstyr men også på
undervognen.
Utallige justeringer
Ford har i princippet bibeholdt den hidtidige
undervogn, men den er justeret på et utal af
punkter. Man har reduceret friktionen i styrehuset,
strammet hele styretøjet op, forbedret
vridningsstabiliteten i karrosseriet som helhed,
konstrueret nye og mere effektive led og desuden
gjort akselafstanden og sporvidden en anelse større.
Men individuelt fra variant til variant ændrer man
på fjedre, støddæmpere, og i ST-Line udgaven har man
endda udskiftet hele bagbroen med den fra den
hidtidige potente ST version og det gør en markant
forskel på køreoplevelsen.
ST-Line er tæt på, bortset fra den lavere effekt, at
køre som den hidtidige ST – den er blot meget mere
komfortabel og derfor brugbar i hverdagen – alt
imens Vignale, Titanium og Trend udgaverne er meget
mere komfortable. Der er virkelig en verden til
forskel.
Premiere i september
Når den nye Fiesta lander i Danmark sker det i flere
tempi. Først i september kommer Trend og Titanium. I
oktober følger ST-Line og Vignale. Næste år følger
så en helt ny 200 hestes ”ST” samt en særlig
forhøjet crossover udgave, kaldet ”Active”. Men
priserne på de fire førstnævnte har man på plads
allerede nu.
Den allerbilligste hedder Trend og er udrustet med
en ny 70 hestes 1,1 liters benzinmotor og 3 døre.
Listeprisen er præcis den samme som for den udgående
model, nemlig 130.000 kroner. Det bemærkelsesværdige
er, at allerede denne version har front kamera og
vognbaneassistent.
Automatisk nødbremse er billig
Vil man have fuld udnyttelse af systemerne, og det
gælder i princippet også de øvrige versioner, skal
man dog tilkøbe en førerassistancepakke. Den koster
blot 6250 kroner og indeholder foruden automatisk
nødbremse også adaptiv fartpilot, og derved er
nødbremsen i funktion helt op til Fiesta’ens
topfart. Aircondition er i øvrigt også standard i
Trend versionen inklusive el-sidespejle,
fjernbetjent centrallås, 4,2” skærmen, el-sideruder
foran og meget andet.
Billigste Titanium koster 160.000 kroner, med en 85
hestes udgave af 1,1 liters motoren, og da
inkluderer udstyrslisten bl.a. 16” alufælge,
tågeforlygter med statisk kurvelys, sportsforsæder,
læderrat, 6,5” skærm, automatisk nødopkald og Fords
helt nye SYNC 3 infotainment system.
ST-Line koster mindst 167.370 kroner (med 85 hestes
benzinmotor), men det er næsten et krav, at man
mindst vælger den med 125 hk – selvom prisen da er
20.000 kroner højere. For de penge får man bl.a. 17”
alufælge, den før beskrevne sportsaffjedring,
sportsforsæder, startknap, 6,5” skærm og meget
andet, men klart det vigtigste er de anderledes
køreegenskaber.
ST-Line har fortjent EcoBoost motoren på 140 hk.
B&O Play samt Vignale
En ganske særlig version, som alene sælges i Dammark,
formentlig af lokal patriotiske grunde, er B&O Play
udgaven. B&O Play har nemlig udviklet et avanceret
lydanlæg alene til den nye Fiesta. Køber man en
Titanium version med 100 hestes EcoBoost motor og
betaler godt 5000 kroner mere for den, får man det
fine lydanlæg med i prisen.
Og så er der Vignale. Der findes kun én udgave. Den
koster små 210.000 kroner, i maskinrummet findes den
kraftige 3 cylindrede 140 hestes EcoBoost turbo
benzinmotor og udstyrslisten inkluderer 17” alufælge,
automatisk fjernlys, SYNC 3 med talestyring, 8”
skærm, dellæder, automatisk klimaanlæg, sædevarme,
nøglefri betjening, el-sideruder bag og meget andet.
Men ligeså vigtig er en række designmæssige
features, som giver bilen et mere elegant og
eksklusivt udseende.
Bagsædet i Fiesta Vignale.
Med fleksbunden i øverste position har man et plant
bagagerumsgulv, når bagsæderyglænene er foldet ned.
Listen over ekstraudstyr er i sig selv ret
omfattende, men fordyrer naturligvis den samlede
købspris. I flæng kan nævnes skiltegenkendelse,
Cross Traffic Alert, bakkamera, justerbart
bagagerumsgulv, panoramasoltag, ratvarme, adaptiv
fartpilot, automatisk nødbremse og regnsensor.
Motorfornyelser
På motor fronten fortsætter man med de prisbelønnede
3 cylindrede EcoBoost benzin turbomotorer. De har
fået følgeskab af en ny 3-cylindret 1,1 liters
benzinmotor uden turbolader, som findes i to udgaver
med hhv. 70 og 85 hestekræfter. Dem har vi ikke
prøvet.
Hvad diselmotorer angår, vil Ford alene markedsføre
den meget brændstof økonomiske 4 cylindrede 1,5
liters version på 85 hk. Den har vi heller ikke
prøvet. Og sidst skal det også nævnes, at
serviceintervallerne forlænges, så man nu kan køre
to år eller 30.000 kilometer, hvad der nu måtte
indtræde først, uden service.
Titanium udgaven er højeste udstyrsniveau - lige
under den særlige Vignale variant. |