- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


First World Testdrive: Ford Fiesta

Ford holder Fiesta i varmen


Af Søren Clauding – 4. Juli 2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ford har god grund til at feste. Om kort tid lancerer man den seneste generation af en af de mest alment kendte biler – og populære biler i mini klassen – den helt nye Ford Fiesta. Den tidligere model var ret god, den kørte temmelig godt, men den nye model er endnu bedre, hvilket var helt tydeligt ifm. de første internationale prøvekørsler af den nye bil på glohede spanske landeveje.

 

En af de vigtige grunde til, at den nye Fiesta er så god, er at Ford har turde gøre forskel på de enkelte varianter. En Ford Fiesta ikke bare er en Ford Fiesta. Der er markant forskel på de tre versioner, der var til rådighed i Spanien, Titanium, ST Line og den nye Vignale model, der er toppen af poppen og oven i købet ikke har Fiesta navnet på bagklappen, hvor der alene står ”Vignale”.

 

Mere end en fjerdedel af salget

Det er vigtigt for den amerikanske, globale bilfabrik med europæisk hovedsæde i Köln, at den nye Fiesta generation bliver en succes. Efter at interessen for de helt små minibiler i Ford Ka størrelsen og det, der er mindre, begyndte at være for nedadgående, har minibilerne, eller kompaktbilerne, som man også kan kalde dem (i branchen taler man om B-segmentet) i stor udstrækning taget over. Mere end en fjerdedel af alle solgte biler har den størrelse.

 

Ford Fiesta har tradition for at være stærk i det segment, modellen har været det indtil det allersidste, og da man allerede sidste efterår viste den nye bil frem for første gang, kunne man være tilbøjelig til at mene, at det var da ikke nødvendigt med et generations skifte. Efter at have set den nye model, må vi konstatere, at måske er det ikke nødvendigt, men det underbygger i hvert fald chancen for bilens fortsatte succes.

 

Den nye generation er nemlig en forbedring i enhver forstand. Selv bilens undervogn er en klar forbedring, selvom man i princippet ikke har ændret på grund konstruktionen.

 

Vignale åbner nye veje

Og så introducerer Ford ved samme lejlighed også luksus konceptet ”Vignale” i Fiesta modellen. Det er en særlig premium filosofi, herunder en masse luksus udstyr, som for længst er introduceret og har fungeret glimrende i andre og større Ford modeller.

 

Derved udfordrer Ford også premium biler som MINI og DS3. Det bliver meget interessant at følge, for Ford har ikke kun øget luksusudstyret og skærpet luksusfølelsen i kabinen, men især rettet køreegenskaberne så meget til, at der også her er tale om en premium følelse.

 

Det har også kunderne til de lavere udstyrs versioner glæde af, for undervognen er den samme i Trend og Titanium varianterne, dvs. de kører ligeså godt. Når det så er sagt, er konkurrencen med andre bilmodeller i B segmentet blevet hård, også på køreegenskaber, men Ford har sin egen måde, at definere køreegenskaber på og har man været glad for en Fiesta hidtil, kan man være sikker på, at man også bliver glad for den nye generation. Ikke dumt, for Ford har tradition for stor kunde loyalitet.


Andre Ford prøvekørsler - find dem hér >>>

 

Læs også:

Forbedret i alle detaljer >>>


Ford Fiesta Vignale:

Om bord i den nye premium udgave af Ford Fiesta, kaldet Vignale. Videoen giver en fornemmelse af hvordan den stærkt opdaterede undervogn gør den nye Ford Fiesta rigtig god at køre i. Afsluttet med outdoor optagelser. Videoen kan også ses i Fuld HD.


Ford Fiesta ST-Line 1,0 EcoBoost 140 hk:

Onboard videoen med outside afslutning illustrerer bl.a. skarpheden i den nye Ford Fiesta ST-Lines styreegenskaber. Videoen kan også ses i Fuld HD.


Link til importøren


 

 

Standard i Vignale versionen er den kraftige 140 hestes EcoBoost turbo benzinmotor.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt