Ford har god grund til at feste. Om kort tid
lancerer man den seneste generation af en af de mest
alment kendte biler – og populære biler i mini
klassen – den helt nye Ford Fiesta. Den tidligere
model var ret god, den kørte temmelig godt, men den
nye model er endnu bedre, hvilket var helt tydeligt
ifm. de første internationale prøvekørsler af den
nye bil på glohede spanske landeveje.
En af de vigtige grunde til, at den nye Fiesta er så
god, er at Ford har turde gøre forskel på de enkelte
varianter. En Ford Fiesta ikke bare er en Ford
Fiesta. Der er markant forskel på de tre versioner,
der var til rådighed i Spanien, Titanium, ST Line og
den nye Vignale model, der er toppen af poppen og
oven i købet ikke har Fiesta navnet på bagklappen,
hvor der alene står ”Vignale”.
Mere end en fjerdedel af salget
Det er vigtigt for den amerikanske, globale
bilfabrik med europæisk hovedsæde i Köln, at den nye
Fiesta generation bliver en succes. Efter at
interessen for de helt små minibiler i Ford Ka
størrelsen og det, der er mindre, begyndte at være
for nedadgående, har minibilerne, eller
kompaktbilerne, som man også kan kalde dem (i
branchen taler man om B-segmentet) i stor
udstrækning taget over. Mere end en fjerdedel af
alle solgte biler har den størrelse.
Ford Fiesta har tradition for at være stærk i det
segment, modellen har været det indtil det
allersidste, og da man allerede sidste efterår viste
den nye bil frem for første gang, kunne man være
tilbøjelig til at mene, at det var da ikke
nødvendigt med et generations skifte. Efter at have
set den nye model, må vi konstatere, at måske er det
ikke nødvendigt, men det underbygger i hvert fald
chancen for bilens fortsatte succes.
Den nye generation er nemlig en forbedring i enhver
forstand. Selv bilens undervogn er en klar
forbedring, selvom man i princippet ikke har ændret
på grund konstruktionen.
Vignale åbner nye veje
Og så introducerer Ford ved samme lejlighed også
luksus konceptet ”Vignale” i Fiesta modellen. Det er
en særlig premium filosofi, herunder en masse luksus
udstyr, som for længst er introduceret og har
fungeret glimrende i andre og større Ford modeller.
Derved udfordrer Ford også premium biler som MINI og
DS3. Det bliver meget interessant at følge, for Ford
har ikke kun øget luksusudstyret og skærpet
luksusfølelsen i kabinen, men især rettet
køreegenskaberne så meget til, at der også her er
tale om en premium følelse.
Det har også kunderne til de lavere udstyrs
versioner glæde af, for undervognen er den samme i
Trend og Titanium varianterne, dvs. de kører ligeså
godt. Når det så er sagt, er konkurrencen med andre
bilmodeller i B segmentet blevet hård, også på
køreegenskaber, men Ford har sin egen måde, at
definere køreegenskaber på og har man været glad for
en Fiesta hidtil, kan man være sikker på, at man
også bliver glad for den nye generation. Ikke dumt,
for Ford har tradition for stor kunde loyalitet.
|