- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


First World Test drive:

Ford EcoSport


Ægte SUV i kompakt størrelsen


Af Søren Clauding – 14. December 2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Allerede da den første Ford EcoSport så dagens lys, tog Ford skridtet ud og introducerede en ægte SUV i kompaktbil klassen. Den kom vi imidlertid ikke til at se meget til i Danmark, men det gør vi med den nye udgave, som introduceres først i januar. Det er godt nyt for dem, som måske ikke synes at en rækken af kompakte crossovere helt leverer det, man har brug for. Det er anderledes med Ford EcoSport.

 

Ford EcoSport er bygget som en SUV. Den har en frihøjde på ikke mindre end 19 cm, den vil snart kunne fås også med firehjulstræk. Og så har Ford valgt, at udfordre fysikkens love, ved også at lade den blive over 1,71 meter høj (de sidste 6 cm er dog tagræling).

 

Køredynamik har top prioritet

Det er de sluppet forbavsende godt fra, måske fordi netop ønsket om, ikke at gå på kompromis med køredynamik, var blandt det allerhøjest prioriterede, da EcoSport blev skabt. Den skulle ganske enkelt køre godt. Basta.

 

Ford EcoSport er konstrueret med samme køredynamiske tilgang som Fiesta, og det er så også nærliggende, for i teknisk forstand er den daværende Fiesta generation, der har lagt basisteknik til. Den er blot 4,10 cm lang, men med sine 1,82 meter forholdsvis bred. Og så har man tilladt sig selv i den luksuøse Titanium variant, at gøre affjedringen forholdsvis spændstig.

 

Gode køreegenskaber

Den store hjulvandring har imidlertid gjort det muligt, at konfigurere affjedringen sådan, at man også føler de små ujævnheder, men de afbødes blødt, hvilket giver en på én gang komfortabel affjedring og meget fin fornemmelse af underlaget. Det opleves både på plan asfalt og på det grove underlag, som også kan ses i videoen her på siden.

 

Bagakslen er da også på den ene side en traditionel torsionsbagaksel, men på den anden side er fjedrene anbragt under gulvet og støddæmperne er monteret separat, hvilket er en anden del af hemmeligheden bag de gode køreegenskaber.

 

Forskellige varianter

I forbindelse med de første internationale prøvekørsler, som fandt sted vest for Lissabon, havde vi lejlighed til at prøve EcoSport både på snoede bjergveje og fine motorveje – plus at vi også tog et par ture derud, hvor mange andre biler ville have givet op. Vi prøvede såvel Titanium udgaven og ST-line versionen med samme 17” hjulmontering og forskellen var ikke stor. Med 18 tommer hjul var der til gengæld en meget mærkbar forskel.

 

Sidstnævnte prøvede vi på den kommende 125 hestes dieselversion med all wheel drive og hvad den angik, er der tale om en meget fleksibel og endnu mere alsidig bil. Frihøjden på benzinudgaverne og dieselbilerne er imidlertid forskellig. 19 cm med benzinmotor og 16 cm med diesel.


Et råt look er en del af det nye EcoSport design, især i ST-Line topversionen.


Lyddæmpende bundplade

Det er dog ikke mere alvorligt end at forskellen ligger i, at man i dieselversionen har monteret en bundplade under motorrummet, som først og fremmest har en lyddæmpende effekt. Resten af undervognen er i princippet ens, men affjedringen er dog tilpasset den anderledes vægtfordeling.

 

Den nye Ford EcoSport er høj, rummelig og funktionelt indrettet, samtidig med at den har fået en del af det smarte interiørdesign fra Ford Fiesta. Benpladsen ved bagsædet er ikke bilens stærkeste side, men noget for noget: bagagerummets kapacitet er 356 liter og 1258, når bagsæderyglænene lægges ned.

 

Og så har Ford på ægte offroader manér sidehængslet bagdøren i stedet for at tophængsle den. Det er dybest set ingen dum idé, for især ikke helt så høje personer kan have svært ved at nå op til bagklappen på en hatchback. Det problem har man ikke med en sidehængslet dør. Også på det punkt adskiller EcoSport sig fra konkurrenterne.


 

 


Velkendte EcoBoost motorer

De to benzinmotorer, som EcoSport introduceres med, er velkendte maskiner. Ingen af dem gør EcoSport til en racerbil, men den er bestemt heller ingen sinke. De er i princippet ens, blot konfigureret forskelligt, men naturligvis tilpasset effektforskellene. Det er imidlertid overraskende, at selvom 125 hestes maskinen på den 6-trins manuelle version har præcis samme oplyste data som i udgaven med 6-trins automatik, er automatgearsversionen hurtigst på distancen 0-100 km/t og må også trække 1100 kg i stedet for 900.


Den kendte 3-cylindrede 1-liters EcoBoost benzinmotor kan fås med både 125 og 140 hk.


Eneste forklaring, vi kan se, er genspejlet i benzinøkonomien med automatgear. Den er dårligere og vidner om en lavere gearing ved lavere hastighed. Når det så er sagt, er automatgear en herlig ting, især hvis man benytter sportsindstillingen. Den er virkelig hurtig og præcist skiftende.

 

Udstyret

På udstyrssiden er temmelig meget inkluderet i de tre udstyrsniveauer, og temmelig meget kan tilkøbes. Automatisk nødbremse og adaptiv fartpilot er dog ikke på listen – endnu. Det findes til den nye Fiesta, så det kan vel kun være et spørgsmål om tid, før de systemer også er en option til EcoSport – men det kræver nok først lige en opdatering af undervognen.

Andre Ford prøvekørsler – find dem hér >>>

 

Læs også:

Ford springer med på kompakt SUV bølgen >>>


Ford EcoSport er en ægte SUV. Vi ved det, for vi har testet den på et regulært mountain bike spor. Se onboard videoen og forstå hvilke egenskaber, Fords kompakte SUV er i besiddelse af. Fuld HD.


 


Hurtige fakta om Ford EcoSport


Introduktion i Danmark: Primo januar 2018

 

Listepriser:

Benzin:

 

1,0 EcoBoost, 3 cyl. turbo, 125 hk, 19,2 km/l Trend: kr. 207.580.

1,0 EcoBoost, 3 cyl. turbo, 125 hk, 19,2 km/l Titanium: kr. 228.010.

1,0 EcoBoost, 3 cyl. turbo, 140 hk, 19,2 km/l ST-Line: kr. 234.670.

 

Diesel:

1,5 TDCi, 4 cyl. turbo, 100 hk, 24,4 km/l Trend: kr. 217.710.

1,5 TDCi, 4 cyl. turbo, 100 hk, 24,4 km/l TST-Line: kr. 239.530.

 

Præstationer:

1,0 EcoBoost 125 hk 6 M/T: 119 g CO2/km. 0-100 km/t: 12,7 sek. Topfart: 180 km/t.

1,0 EcoBoost 125 hk 6 A/T: 134 g CO2/km. 0-100 km/t: 11,6 sek. Topfart: 180 km/t.

1,0 EcoBoost 140 hk 6 M/T: 119 g CO2/km. 0-100 km/t: 11,8 sek. Topfart: 188 km/t.

1,5 TDCi 100 hk 6 M/T: 107 g CO2/km. 0-100 km/t: 14,0 sek. Topfart: 160 km/t.

 

Længde: 4,10 m.

Bredde: 1,82 m.

Højde: 1,71 m.

Frihøjde: 19 cm.

Bagagerum: 356/1238 liter.

 

 

Standard udstyr, eksempler:

Trend:

Tågeforlygter, el-sidespejle, læderrat, MyKey, aircondition, 4,2” skærm m. bluetooth og USB. Sædevarme.

 

Titanium:

16” alufælge, fartpilot, regnsensor, dellæder, 6,5” touch-skærm, nøglefri start, klimaanlæg, p-sensorer bag.

 

ST-Line:

17” alufælge, ST-Line bodykit, sportsundervogn, tag i kontrastfarve, læderrat med røde syninger.

 

Det dansk udviklede B&O Play er en ekstraudstyrs option i EcoSport. Andre typer af ekstraudstyr: SYNC3 infotainment, forrudevarme, ratvarme, Xenon forlygter, nøglefri indgang, soltag, to farver, 8” touch-skærm.


Link til importøren


 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt