Allerede da den
første Ford EcoSport så dagens lys, tog Ford
skridtet ud og introducerede en ægte SUV i
kompaktbil klassen. Den kom vi imidlertid ikke til
at se meget til i Danmark, men det gør vi med den
nye udgave, som introduceres først i januar. Det er
godt nyt for dem, som måske ikke synes at en rækken
af kompakte crossovere helt leverer det, man har
brug for. Det er anderledes med Ford EcoSport.
Ford EcoSport er
bygget som en SUV. Den har en frihøjde på ikke
mindre end 19 cm, den vil snart kunne fås også med
firehjulstræk. Og så har Ford valgt, at udfordre
fysikkens love, ved også at lade den blive over 1,71
meter høj (de sidste 6 cm er dog tagræling).
Køredynamik har
top prioritet
Det er de sluppet
forbavsende godt fra, måske fordi netop ønsket om,
ikke at gå på kompromis med køredynamik, var blandt
det allerhøjest prioriterede, da EcoSport blev
skabt. Den skulle ganske enkelt køre godt. Basta.
Ford EcoSport er
konstrueret med samme køredynamiske tilgang som
Fiesta, og det er så også nærliggende, for i teknisk
forstand er den daværende Fiesta generation, der har
lagt basisteknik til. Den er blot 4,10 cm lang, men
med sine 1,82 meter forholdsvis bred. Og så har man
tilladt sig selv i den luksuøse Titanium variant, at
gøre affjedringen forholdsvis spændstig.
Gode
køreegenskaber
Den store
hjulvandring har imidlertid gjort det muligt, at
konfigurere affjedringen sådan, at man også føler de
små ujævnheder, men de afbødes blødt, hvilket giver
en på én gang komfortabel affjedring og meget fin
fornemmelse af underlaget. Det opleves både på plan
asfalt og på det grove underlag, som også kan ses i
videoen her på siden.
Bagakslen er da også
på den ene side en traditionel torsionsbagaksel, men
på den anden side er fjedrene anbragt under gulvet
og støddæmperne er monteret separat, hvilket er en
anden del af hemmeligheden bag de gode
køreegenskaber.
Forskellige
varianter
I forbindelse med de
første internationale prøvekørsler, som fandt sted
vest for Lissabon, havde vi lejlighed til at prøve
EcoSport både på snoede bjergveje og fine motorveje
– plus at vi også tog et par ture derud, hvor mange
andre biler ville have givet op. Vi prøvede såvel
Titanium udgaven og ST-line versionen med samme 17”
hjulmontering og forskellen var ikke stor. Med 18
tommer hjul var der til gengæld en meget mærkbar
forskel.
Sidstnævnte prøvede
vi på den kommende 125 hestes dieselversion med all
wheel drive og hvad den angik, er der tale om en
meget fleksibel og endnu mere alsidig bil. Frihøjden
på benzinudgaverne og dieselbilerne er imidlertid
forskellig. 19 cm med benzinmotor og 16 cm med
diesel.
Et råt look er en del af det nye EcoSport design,
især i ST-Line topversionen.
Lyddæmpende
bundplade
Det er dog ikke mere
alvorligt end at forskellen ligger i, at man i
dieselversionen har monteret en bundplade under
motorrummet, som først og fremmest har en
lyddæmpende effekt. Resten af undervognen er i
princippet ens, men affjedringen er dog tilpasset
den anderledes vægtfordeling.
Den nye Ford
EcoSport er høj, rummelig og funktionelt indrettet,
samtidig med at den har fået en del af det smarte
interiørdesign fra Ford Fiesta. Benpladsen ved
bagsædet er ikke bilens stærkeste side, men noget
for noget: bagagerummets kapacitet er 356 liter og
1258, når bagsæderyglænene lægges ned.
Og så har Ford på
ægte offroader manér sidehængslet bagdøren i stedet
for at tophængsle den. Det er dybest set ingen dum
idé, for især ikke helt så høje personer kan have
svært ved at nå op til bagklappen på en hatchback.
Det problem har man ikke med en sidehængslet dør.
Også på det punkt adskiller EcoSport sig fra
konkurrenterne.
Velkendte
EcoBoost motorer
De to benzinmotorer,
som EcoSport introduceres med, er velkendte
maskiner. Ingen af dem gør EcoSport til en racerbil,
men den er bestemt heller ingen sinke. De er i
princippet ens, blot konfigureret forskelligt, men
naturligvis tilpasset effektforskellene. Det er
imidlertid overraskende, at selvom 125 hestes
maskinen på den 6-trins manuelle version har præcis
samme oplyste data som i udgaven med 6-trins
automatik, er automatgearsversionen hurtigst på
distancen 0-100 km/t og må også trække 1100 kg i
stedet for 900.
Den kendte 3-cylindrede 1-liters EcoBoost
benzinmotor kan fås med både 125 og 140 hk.
Eneste forklaring,
vi kan se, er genspejlet i benzinøkonomien med
automatgear. Den er dårligere og vidner om en lavere
gearing ved lavere hastighed. Når det så er sagt, er
automatgear en herlig ting, især hvis man benytter
sportsindstillingen. Den er virkelig hurtig og
præcist skiftende.
Udstyret
På udstyrssiden er
temmelig meget inkluderet i de tre udstyrsniveauer,
og temmelig meget kan tilkøbes. Automatisk nødbremse
og adaptiv fartpilot er dog ikke på listen – endnu.
Det findes til den nye Fiesta, så det kan vel kun
være et spørgsmål om tid, før de systemer også er en
option til EcoSport – men det kræver nok først lige
en opdatering af undervognen. |