Egentlig kan den
føres tilbage til 2014, men der skulle en
gennemgribende opdatering til, før Ford i Danmark
besluttede, at nu var tiden moden til, at den
kompakte SUV, EcoSport også skulle tilbydes
danskerne. Det bliver den lige om lidt, nærmere
bestemt i begyndelsen af det nye år og det bliver
til ganske fornuftige priser.
At Ford har tøvet
lidt med, at bringe den på mange måder unikke bil
til Danmark, får vi nok aldrig den fulde forklaring
på. Men det er et faktum, at visuelt fremtræder den
nye EcoSport meget skarpere end forgængeren, og
måske handler det også om, at markedet skulle være
parat til EcoSport.
Fra SUV til
crossover
Det er som om, at
netop hvad de kompakte SUVer angår, er tendensen
gået i retning af crossovere, som godt nok typisk er
højere end konventionelle personbiler, men ikke
helt, hvad køreegenskaberne angår, kommer på niveau
med det, der kendetegner en SUV. Det handler ikke
mindst om evnen til at komme frem, når man vælger at
forlade den plane asfaltvej.
Og gætter vi på, at
prissætningen også har spillet ind. Uanset om vi
taler SUV eller crossover er bølgen over os og den
er næppe toppet endnu. I 2007 var 8 procent af det
samlede personbilsbilsalg i Europa de lidt højere og
semi terrængående biler. I fjor var tallet vokset
til 26 procent og forventningerne siger, at i 2020
vil en tredjedel af alle solgte personbiler være af
den slags.
Nye købergrupper
I de kommende år vil
man opleve en ny bølge af SUV købere, nemlig de
17-34 årige, som da udgør 24 procent af den voksne
europæiske befolkning. Af disse vil 60 procent købe
ny bil, og allerede nu overvejer hver fjerde, at
investere i en SUV.
Ford har for længst
fået et solidt greb i de unge bilkøbere med Fiesta
modellen, Ford har ligeledes godt greb om de større
SUV’er med Kuga og den ultimative luksus SUV Edge,
så det er helt naturligt, at man nu også lancerer
den kompakte af slagsen til det danske publikum. Der
var ligesom ingen vej udenom.
Fiesta crossover
i 2018
I øvrigt kommer
EcoSport ikke til at stå alene, engang i 2018 følger
man op med en regulær crossover baseret på Fiesta –
den får da også tilnavnet Active – og dermed er der
en model til snart sagt enhver slags bilkøber,
uanset man vælger en konventionel personbil, en
crossover eller en regulær SUV.
Ford har dog også et
lille efterslæb på SUV området. I 2016 udgjorde
SUV’er knap 14 procent af mærkets samlede europæiske
salg, sat i forhold til bilmarkedets gennemsnit på
26 procent (og vi må ikke glemme at EcoSport har
eksisteret på de fleste andre markeder siden 2014),
men de er ved at komme ganske godt efter det – i de
første 10 måneder af 2017 var andelen steget til
godt 17 procent, og nu er den nye EcoSport altså
lige på trapperne.
Gennemfornyet
Den nye EcoSport ser
ikke bare skarpere ud, den er også gennemfornyet med
ikke færre end 2300 nye dele. Og det får de danske
kunder øjeblikkeligt glæde af. Undervogn og drivline
er ideelle til danske kørselsforhold, dokumenterede
de første internationale prøvekørsler af den nye
bil, og en indstigningspris på 207.000 kroner for en
veludstyret 125 hestes version, skal nok også falde
i danskernes smag.
Der findes billigere
biler på markedet, som kunne minde om, men der er
typisk tale om mere sparsomt bestykkede (motorkraft
og udstyr) crossovere. Ford EcoSport er en regulær
SUV og det gør også en forskel.
Meget udstyr for
beskeden merpris
I øvrigt vil man for
blot 20.000 kroner oveni kunne opnå den luksuøse
Titanium udstyrsversion, og for kun 7000 kroner
yderligere stiger niveauet til den sportslige
ST-Line, som ikke mindst inkluderer 15 hestekræfter
mere.
I introduktionsfasen
vil man i Danmark kunne vælge mellem tre drivline
varianter: førnævnte 125 og 140 hestes benzin
versioner baseret på Fords prisbelønnede 1-liters
3-cylindrede EcoSport turbobenzin motor, og har man
brug for en ekstra brændstoføkonomisk diesel, findes
den også, men kun med 100 hestekræfter under
motorhjelmen.
Midt i 2018 følges
der så op med en kraftfuld 1,5 liters 125 hestes
dieselmotor og firehjulstræk. Den kombination var
også til rådighed ved de første internationale
prøvekørsler, som i øvrigt fandt sted på krævende og
snoede veje nord for Cascais og Estoril vest for
Lissabon i Portugal.
Link til importøren
Vi
prøvede den nye 125 hestes diesel sammen med det
avancerede all wheel drive system. Det fungerer
godt, men er først på markedet midt i 2018.
Julemanden og Rudolf var lige forbi Cascais og fik
en prøvetur i den nye Ford EcoSport ved samme
lejlighed.
|