Formel E
på Renaults hjemmebane
23. april
er premiere i Paris for den stærkt ekspanderende internationale
løbsserie for elektriske formel racerbiler, Formel E. Racerbanen i
Byernes By lægges omkring Hôtel des Invalides monumentet, et helt
centralt og ikke mindst historisk interessant sted i Paris, hvor pladsen
er til også at huse det forventede store publikumsantal med et
tilstrækkeligt højt sikkerhedsniveau i enhver forstand. Partner i det
parisiske motorløb bliver meget naturligt Renault, som har været en
vigtig del af den rekord hurtige udvikling af Formel E til det nuværende
niveau. Formel E dækkes i Danmark af Eurosport Danmark, der
transmitterer LIVE fra de i alt 11 løb, der indgår i serien.
2.
januar 2016
Køb
Dakar kilometer til Annie Seel
Det er en kostbar affære at
deltage i et Dakar rally. En af de eneste nordiske deltagere i år er
svenske Annie Seel, der har formået at få stablet et team på benene. Hun
deltager i Dakar for 8. gang. Det er muligt for enhver at støtte Annie
Seels deltagelse - og der er brug for hver en øre, også undervejs i
løbet, hvor der i en uendelighed træffes beslutninger, som ofte styres
af økonomien. Hvis man vil, kan man "købe kilometer" for 33 Euro. Her er
linket til
Annie Seels webside, hvor man kan læse mere om Dakar deltagelsen.
Her er det direkte link, til at købe kilometer og dermed støtte
deltagelsen
15.
december 2015
Jaguar i Formel E fra 2016
Det nye og
yderst relevante og innovative Formel E mesterskab for elektriske formel
racerbiler får en ny deltager i 2016/2017 sæsonen. Det er ingen ringere
end den navnkundige britiske Jaguar fabrik, der har valgt at vende
tilbage i international bilsport netop i Formel E. Jaguars tekniske
direktør siger bl.a.: Det er helt sikkert, at elektriske biler vil
spille en rolle i Jaguar Land Rovers kommende produktporteføjle, og
Formel E serien giver os en fantastisk mulighed for at videreudvikle
vores elektrificeringsteknologier. Jeg er overbevist om, at vi i de
kommende fem år vil opleve flere ændringer inden for bilindustrien, end
vi har set de seneste 30 år. Fremtiden handler i stadig højere grad om
at være forbundet (online) og bæredygtighed: elektrificering og
letvægtsteknologi bliver hele tiden vigtigere i takt med den stadig
voksende urbanisering. Formel E serien er oprettet i erkendelse af disse
tendenser, og mesterskabets spændende og banebrydende udformning passer
perfekt til vores brand. Jaguar tilslutter sig i Formel 1 Renault, DS,
Audi og VW som det femte bilmærke i det unikke mesterskab, der herhjemme
kan ses på Eurosport Danmark.
Læs også vores optakt til dette års mesterskab hér >>>
Michael
Christensen fortsætter hvor han slap
Den danske
racerkører, Michael Christensen, fortsætter endnu et år som fabrikskører
hos Porsche, hvor han på ny skal dyste i GT-klasserne. Da Porsche for
nylig, som konsekvens af motorskandalen i VW-gruppen, valgte at reducere
antallet af LMP1 prototyper i 24-timers Le Mans fra tre til to og
samtidig annoncerede kørersammensætningen for 2016, var det sikkert, at
Michael Christensen ikke ville komme til at køre en LMP1 bil, som han
havde håbet på. Men med reduktionen i det samlede Porsche engagement i
Le Mans er det først nu sikkert, at den hurtige dansker overhovedet får
en plads i fabriksteamet. Foruden deltagelse i VM-serien, der i 2016
udvider fra otte til ni afdelinger og inkluderer Le Mans, skal han
deltage i de største langdistanceløb i USA samt en anden europæisk
klassiker, nemlig 24-timers løbet på Nürburgring Ring. Danskerens første
opgave i 2016 bliver deltagelse i det berømte 24-timers løb på Daytona i
Florida i januar.
Hyundai går efter VM i rally
med ny WRC bil
Hyundai Motorsport har nu løftet sløret for den helt ny Hyundai i20
WRC. Hyundai ønsker at blive en af de største aktører i global
motorsport. Dels fordi, man gerne vil vise, hvad man kan - men også ud
fra den betragtning, at de erfaringer, det giver, helt naturligt kommer
fabrikkens gadebiler til gode. Hos Hyundai Motorsport har der været
tilfredshed med den kontinuerlige fremgang i løbet af de to første
sæsoner, man har deltaget i WRC. Men man fastslår, at man ikke er med i
WRC blot for at vinde en gang imellem. Med den nye i20 WRC er målet
fremover at være med i front ved hvert eneste løb og i sidste ende også
være med i kampen om VM-sejren. Hyundai stiller til start med tre biler
i hver VM-afdeling i 2016. Kørerne bliver Daniel Sordo, Hayden Paddon
og Thierry Neuville. Sæsonen starter traditionen tro i Monte Carlo i
januar og slutter som noget nyt i Australien i november. Det er også
nyt, at løbet kommer forbi Kina.
11.
december 2015
Peugeot 2008 DKR er klar til Dakar
Den er
lavere, bredere, hurtigere og har endnu mere power – og nu er Peugeot
2008 DKR netop præsenteret iført den endelige krigsmaling. Det er et
drømmeteam bestående af Sébastian Loeb, Stéphane Peterhansel, Cyril
Despres og Carlos Sainz der skal forsøge at erobre sejren i det
legendariske Rallye Dakar, der strækker sig over en storslået og
krævende rejse gennem Argentina og Bolivia. Den 38. udgave af Dakar
skydes i gang i Buenos Aires, Argentina, lørdag den 2. januar og slutter
i Rosairo lørdag den 16. januar.
Dakar vises
”traditionen tro” på Eurosport-1, hver aften klokken 23.00-23:30 fra 2.
januar.
29.
november 2015
Audi
og Porsche skærer ned på Le Mans
Audi og Porsche, som begge er
en del af VW-gruppen, har i fælles overenskomst besluttet at reducere de
to fabriksteams deltagelse i næste års 24-timers Le Mans, så de hver
især alene stiller op med to LMP1 biler i stedet for tre. Begrundelsen
er, at man ønsker at omkostningseffektivisere (læs:
omkostningsreducere). Porsche har desuden meddelt, at man fortsætter med
den eksisterende kørersammensætning, hvilket i praksis indebærer, at
udsigterne til at Michael Christensen og Kevin Magnussen eventuelt ville
kunne være kommet i betragtning som Porsche fabrikskører i LMP1 nu er
helt borte. Det er nærliggende, at drage en sammenhæng mellem VW
motorskandalen og de to søstermærkers beslutning, men inden man går så
vidt, er det måske dybest set også en plausibel undskyldning for, at
reducere en Le Mans deltagelse, som var eskaleret ud af proportioner. I
sidste år deltog de regerende verdensmestre, Toyota, eksempelvis kun med
to biler i Le Mans.
Flere korte nyheder >>> |