- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Korte nyheder


 Flere korte nyheder >>>

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

December 2015


Nytårskur til bilkunderne

Traditionen tro gør bilbranchen et stort nummer ud af at gøre nytårskur til bilkøberne. I skrivende stund kan vi nævne i flæng: Ford Mondeo Titanium med 160 hestes 1,5 liters EcoBoost benzinmotor til 320.000 kroner og Ford Fiesta Trend 1,0 med 65 hk og 3 døre kan privatleases i tre år for 2000 kroner om måneden uden førstegangsydelse. Den lidt større Hyundai i30 kan privatleases for 2500 kroner med dieselmotor, hvormed man kan køre 27,8 km/l. Suzuki sælger den nye S-Cross med udstyr til 20.000 kroner og går man hybridvejen, kan man f.eks. købe en Toyota Yaris Hybrid med 1,33 motor til 200.000 kroner. Godt forslag: Besøg bilimportørernes websider og få de allerseneste tilbud direkte på skærmen. Godt Nytår!

Find alle vores prøvekørsler, også af de nævnte bilmodeller, hér >>>


Bæredygtig Hyundai præsenteres i Genève

Hyundai investerer voldsomt i at udvikle nye teknologier til fremtidens biler, der kan køre på mere end fossile brændstoffer. Det er bl.a. den brint-bårne Hyundai ix35 et godt eksempel på. I løbet af 2016 lanceres endnu en bæredygtig Hyundai – Hyundai IONIQ. Den kan fås som ren el-bil, som hybrid, hvor et batteri løbende understøtter fremdriften af benzinmotoren. Endelig kan den fås som en plug-in-hybrid, hvor batteriet kan oplades direkte fra stikkontakten. Læg mærke til Hyundai’s hexagonale kølergrill. Den er konstrueret så den hjælper til at dirigere luftstrømmen op over bilen. Indvendigt vil der i stor udstrækning blive gjort brug af bæredygtige materialer. Navnet IONIQ er en sammentrækning af ’ion’ – betegnelsen for et elektrisk ladet atom og ’unique’, der i sagens natur betyder unik. Hyundai IONIQ præsenteres i Europa ved det internationale motorshow i Geneve i marts næste år.


Opel vil oplyse realistiske forbrugstal

Opel vil fra 2. kvartal 2016 begynde at oplyse brændstofforbrugstal opgjort efter den såkaldte WLTP norm, der står for Worldwide Harmonized Light Duty Vehicles Test Procedure. Formålet med denne testprocedure er, at give forbrugeren et mere realistisk tal for brændstofforbruget ved blandet kørsel end den lovpligtige EU-norm. Første bil der bliver brændstofmålt efter WLTP normen bliver den nye Astra. Opel tager også fat på at forbedre SCR teknologien på dieselmotorer for at nedbringe udledningen af kvælstofilter (NOx) yderligere. Udgangspunktet er her at mindske emissionerne ved kørsel på landevejen under naturlige kørselsforhold i stedet for blot at overholde de gældende lovkrav, der kun omfatter laboratorietest. Arbejdet med at forbedre Euro 6 SCR teknologien og mindske udledningen af kvælstofilter er påbegyndt og vil blandt andet omfatte 43.000 biler fra en gruppe af frivillige ejere af modellerne Zafira Tourer, Insignia og Cascada, der allerede kører på vejene. Ejerne af disse biler vil blive tilbudt en ny kalibrering af motorstyringen til deres bil, når den er færdigudviklet efter de nye retningslinjer.

Læs vores første prøvekørsel af den nye Opel Astra hér >>>

 

Klik på billedet og tak med på en køretur i den nye Opel Astra på snoede slovakiske bjergveje.

Kan også ses i Full HD på YouTube >>>


Toyota er Verdens mest værdifulde bilmærke

For fjerde år i træk placerer Toyota sig som det mest værdifulde bilmærke i verden. Det viser Interbrands store internationale undersøgelse ”Best Global Brands 2015”. Toyotas varemærkeværdi er steget hele 16 procent det seneste år og udgør nu hele 336 mia. kr., hvilket placerer Toyota på en samlet sjetteplads blandt samtlige varemærker i verden. Der er flere årsager til, at Toyotas varemærkeværdi vurderes som et af de højeste i verden og det højeste blandt alle bilmærker. Toyota har efter lanceringen af sin globale vision nemlig udviklet sig fra bare at være en bilproducent med biler i høj kvalitet og generel høj kundetillid til også at være synonym med nytænkning og innovation, hedder det i forbindelse med offentliggørelsen af resultatet.

Læs vores prøvelkørsel af f.eks. brintbilen Toyota Mirai hér >>>

 

Klik på billedet og tag med på en køretur i Toyotas nye brintbil, Mirai, på regnvåde veje i og omkring Hamburg.

Kan også ses i Full HD på YouTube >>>


Ny lille Toyota Sportsvogn

Toyota løftede sløret for en lille ny sportsvogn ved biludstillingen Tokyo Motorshow forleden. Nu er Toyotas motorsportsdivision Toyota GAZOO Racing klar til at vise en ny og mere aggressivt udseende udgave frem klar til sjov og ballade på bane. Det sker ved Tokyo Auto Salon 2016 i midten af januar. Den bemærkelsesværdige lille sportsvogn, der er en konceptbil, har fået navnet Toyota S-FR Racing Concept og kan smykke sig med ekstra brede skærme, opsigtsvækkende luftindtag på motorhjelmen og brugen af kulfiber forstærkede plastikvinger samt front- og hækspoilere. Konceptbilen viser Toyotas vision for S-FR som en performance bil, der er født til racerbanen. Toyota S-FR Racing Concept er 140 mm kortere, 40 mm smallere og 155 mm lavere end Toyotas roste sportsvogn GT86. Der er endnu ingen konkrete planer om at sætte den i produktion.

Læs vores prøvekørsel af Toyota GT86 imens >>>

 


Citroën E-MEHARI i glæde for klimaet

E-MEHARI er en konceptbil, der har forbindelse til Citroëns historie, men den peger også fremad. Den har flere referencer til Mehari-modellen fra 1968, samtidig med at den også udtrykker mærkets kerneværdier: ”Optimistic, Human and Smart”. Det er en cabriolet med et moderne og forfriskende design, hvor der plads til 4 personer, og som er 100 procent elektrisk. Bilen er et led i samarbejdet med Bolloré koncernen og afspejler samtidig Citroëns ambitioner om at markedsføre biler, som er anderledes, og som står for en frisk og optimistisk tilgang til biler.


Porsche Boxster og Cayman får efternavn

718 Boxster og 718 Cayman. Sådan vil 2-dørs centermotorsportsvognene fra Porsche hedde fra modelårsskiftet 2016. Med betegnelsen 718 skaber mærket fra Stuttgart en relation til vejviseren for dette sportsvognskoncept fra 1957, som kunne fejre utallige succeser på mange racerbaner. 718 Boxster og 718 Cayman rykker tættere sammen både visuelt og teknisk. Begge modeller er fremover udstyret med lige stærke 4-cylindrede boxermotorer med turbo. Roadster vil fremover ligge prismæssigt over coupéen – ligesom det er tilfældet for 911-modellerne.

Læs vores prøvekørsel af Porsche Cayman hér >>>

Formel E på Renaults hjemmebane

23. april er premiere i Paris for den stærkt ekspanderende internationale løbsserie for elektriske formel racerbiler, Formel E. Racerbanen i Byernes By lægges omkring Hôtel des Invalides monumentet, et helt centralt og ikke mindst historisk interessant sted i Paris, hvor pladsen er til også at huse det forventede store publikumsantal med et tilstrækkeligt højt sikkerhedsniveau i enhver forstand. Partner i det parisiske motorløb bliver meget naturligt Renault, som har været en vigtig del af den rekord hurtige udvikling af Formel E til det nuværende niveau. Formel E dækkes i Danmark af Eurosport Danmark, der transmitterer LIVE fra de i alt 11 løb, der indgår i serien.


2. januar 2016


Køb Dakar kilometer til Annie Seel

Det er en kostbar affære at deltage i et Dakar rally. En af de eneste nordiske deltagere i år er svenske Annie Seel, der har formået at få stablet et team på benene. Hun deltager i Dakar for 8. gang. Det er muligt for enhver at støtte Annie Seels deltagelse - og der er brug for hver en øre, også undervejs i løbet, hvor der i en uendelighed træffes beslutninger, som ofte styres af økonomien. Hvis man vil, kan man "købe kilometer" for 33 Euro. Her er linket til Annie Seels webside, hvor man kan læse mere om Dakar deltagelsen. Her er det direkte link, til at købe kilometer og dermed støtte deltagelsen


15. december 2015


Jaguar i Formel E fra 2016

Det nye og yderst relevante og innovative Formel E mesterskab for elektriske formel racerbiler får en ny deltager i 2016/2017 sæsonen. Det er ingen ringere end den navnkundige britiske Jaguar fabrik, der har valgt at vende tilbage i international bilsport netop i Formel E. Jaguars tekniske direktør siger bl.a.: Det er helt sikkert, at elektriske biler vil spille en rolle i Jaguar Land Rovers kommende produktporteføjle, og Formel E serien giver os en fantastisk mulighed for at videreudvikle vores elektrificeringsteknologier. Jeg er overbevist om, at vi i de kommende fem år vil opleve flere ændringer inden for bilindustrien, end vi har set de seneste 30 år. Fremtiden handler i stadig højere grad om at være forbundet (online) og bæredygtighed: elektrificering og letvægtsteknologi bliver hele tiden vigtigere i takt med den stadig voksende urbanisering. Formel E serien er oprettet i erkendelse af disse tendenser, og mesterskabets spændende og banebrydende udformning passer perfekt til vores brand. Jaguar tilslutter sig i Formel 1 Renault, DS, Audi og VW som det femte bilmærke i det unikke mesterskab, der herhjemme kan ses på Eurosport Danmark. Læs også vores optakt til dette års mesterskab hér >>>

 


Michael Christensen fortsætter hvor han slap

Den danske racerkører, Michael Christensen, fortsætter endnu et år som fabrikskører hos Porsche, hvor han på ny skal dyste i GT-klasserne. Da Porsche for nylig, som konsekvens af motorskandalen i VW-gruppen, valgte at reducere antallet af LMP1 prototyper i 24-timers Le Mans fra tre til to og samtidig annoncerede kørersammensætningen for 2016, var det sikkert, at Michael Christensen ikke ville komme til at køre en LMP1 bil, som han havde håbet på. Men med reduktionen i det samlede Porsche engagement i Le Mans er det først nu sikkert, at den hurtige dansker overhovedet får en plads i fabriksteamet. Foruden deltagelse i VM-serien, der i 2016 udvider fra otte til ni afdelinger og inkluderer Le Mans, skal han deltage i de største langdistanceløb i USA samt en anden europæisk klassiker, nemlig 24-timers løbet på Nürburgring Ring. Danskerens første opgave i 2016 bliver deltagelse i det berømte 24-timers løb på Daytona i Florida i januar.


Hyundai går efter VM i rally med ny WRC bil
Hyundai Motorsport har nu løftet sløret for den helt ny Hyundai i20 WRC. Hyundai ønsker at blive en af de største aktører i global motorsport. Dels fordi, man gerne vil vise, hvad man kan - men også ud fra den betragtning, at de erfaringer, det giver, helt naturligt kommer fabrikkens gadebiler til gode. Hos Hyundai Motorsport har der været tilfredshed med den kontinuerlige fremgang i løbet af de to første sæsoner, man har deltaget i WRC. Men man fastslår, at man ikke er med i WRC blot for at vinde en gang imellem. Med den nye i20 WRC er målet fremover at være med i front ved hvert eneste løb og i sidste ende også være med i kampen om VM-sejren. Hyundai stiller til start med tre biler i hver VM-afdeling i 2016.  Kørerne bliver Daniel Sordo, Hayden Paddon og Thierry Neuville. Sæsonen starter traditionen tro i Monte Carlo i januar og slutter som noget nyt i Australien i november. Det er også nyt, at løbet kommer forbi Kina.

 


11. december 2015


Peugeot 2008 DKR er klar til Dakar

Den er lavere, bredere, hurtigere og har endnu mere power – og nu er Peugeot 2008 DKR netop præsenteret iført den endelige krigsmaling. Det er et drømmeteam bestående af Sébastian Loeb, Stéphane Peterhansel, Cyril Despres og Carlos Sainz der skal forsøge at erobre sejren i det legendariske Rallye Dakar, der strækker sig over en storslået og krævende rejse gennem Argentina og Bolivia. Den 38. udgave af Dakar skydes i gang i Buenos Aires, Argentina, lørdag den 2. januar og slutter i Rosairo lørdag den 16. januar.

Dakar vises ”traditionen tro” på Eurosport-1, hver aften klokken 23.00-23:30 fra 2. januar.


29. november 2015


Audi og Porsche skærer ned på Le Mans

Audi og Porsche, som begge er en del af VW-gruppen, har i fælles overenskomst besluttet at reducere de to fabriksteams deltagelse i næste års 24-timers Le Mans, så de hver især alene stiller op med to LMP1 biler i stedet for tre. Begrundelsen er, at man ønsker at omkostningseffektivisere (læs: omkostningsreducere). Porsche har desuden meddelt, at man fortsætter med den eksisterende kørersammensætning, hvilket i praksis indebærer, at udsigterne til at Michael Christensen og Kevin Magnussen eventuelt ville kunne være kommet i betragtning som Porsche fabrikskører i LMP1 nu er helt borte. Det er nærliggende, at drage en sammenhæng mellem VW motorskandalen og de to søstermærkers beslutning, men inden man går så vidt, er det måske dybest set også en plausibel undskyldning for, at reducere en Le Mans deltagelse, som var eskaleret ud af proportioner. I sidste år deltog de regerende verdensmestre, Toyota, eksempelvis kun med to biler i Le Mans.


Flere korte nyheder >>>

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt