November 2015
Jaguar XE med firehjulstræk
BMW har
X-Drive, Audi har quattro. Det kan Jaguar naturligvis ikke se bort fra
og lige nu har den voldsomt ekspanderende britiske bilvirksomhed
verdenspremiere (på Los Angeles Autoshow) på en firehjulstrukken udgave
af Jaguar XE. Der er tale om et såkaldt AWD, der assisteres af Adaptive
Surface Response, som registrerer beskaffenheden af det underlag, bilen
kører på, og fordeler kræfterne mellem de hjul, som har bedst greb, og
med den effekt, der er den rette. AWD vil i første omgang blive leveret
sammen med den nye 180 hestes dieselmotor, som vi om kort tid sætter
under lup her på Motorsiden.dk. I Danmark lander den nye AWD-version af
Jaguar EX engang i løbet af foråret.
KIA
hybrid i nyt koncept
KIA har
offentliggjort planer om at lancere en helt ny lav-emissions-bil i sit
voksende modelprogram. Niro – som er en Hybrid Utility Vehicle (HUV) –
er et nyt koncept fra den koreanske bilproducent og markerer udviklingen
af KIAs første dedikerede platform til miljøvenlige biler. Niro får alle
de samme praktiske og attraktive egenskaber som en kompakt SUV men med
bedre brændstoføkonomi. Bilen er helt fra grunden konstrueret som
hybridbil, og dens attraktive og moderne design vil få bilen til at
skille sig ud i et traditionelt set konservativt segment. Niros helt nye
platform er konstrueret uafhængigt af de eksisterende KIA-modeller, og
den er udviklet til at rumme en specifik række af miljøvenlige
teknologier og næste generations drivlinjer. Den nye KIA Niro Hybrid
Utility Vehicle bliver præsenteret næste år, og produktionen til de
oversøiske markeder starter efter planen i slutningen af 2016. Bilen
skal produceres på KIAs fabrik i Hwasung i Korea.
Volvo og
Microsoft skaber holografiske biler
Volvo og
Microsoft har offentliggjort, hvordan Microsoft HoloLens, verdens
første selvstændige, holografiske computerbriller kan bruges til at
redefinere kunders førstehåndsindtryk og -oplevelse af en bil samt give
et fingerpeg om, hvordan bilkøb og –salg kan komme til at foregå i
fremtiden. Idéen er, at mixed reality, altså kombinationen af hologram
og virkelighed, kan bruges af kunder til at konfigurere biler
tredimensionelt. Man vil f.eks. kunne bruge mixed reality til at vælge
den type bil, man foretrækker, til at se farver, fælge eller få bedre
forståelse for de detaljer, serviceydelser og de tilvalg, der kan
leveres. Man er med andre ord nærmere den bil, man måtte ønske sig at
købe, uden at den er skabt i fysisk forstand. Det giver alt andet lige
større sikkerhed i beslutningsprocessen.
Honda på
toppen i EuroNCAP
Honda Jazz
og Honda HR-V har begge opnået fem stjerner i den seneste EuroNCAP
sikkerhedstest. Dermed er Honda Jazz den første såkaldte super-mini, der
i år har opnået de attraktive fem stjerner, oven i købet efter den
seneste meget hårde testprocedure. Også Audi har med den større A4
opnået 5 stjerner, hvorimod Volkswagen med den nye Caddy familie-MPC
blot har opnået 4 stjerner.
Læs den første internationale prøvekørsel af Honda Jazz hér >>>
Læs den første internationale prøvekørsel af Honda HR-V hér >>>
Læs vores prøvekørsel af Audi A4 hér >>>
Honda Jazz.
Registreringsafgiften nedsættes
Regeringen har 19. november
besluttet at reducere registreringsafgiften for biler med øjeblikkelig
virkning. Hidtil har afgiften bestået af 105 procent afgift af de første
81.700 kroner (afgiftspligtig værdi) og 180 procent af beløb derover.
Sidstnævnte reduceres til 150 procent. Det betyder, at de fleste mikro-
og minibiler ikke får fordel af afgiftsnedsættelsen, hvorimod de rigtig
dyre biler bliver sat væsentligt ned. Opel har regnet på nogle af
virksomhedens populære modeller. Her er et par eksempler: Opel Karl 1,0
Essentia: Ingen afgiftsændring.
Opel Corsa 1,0T 90 hk: Gammel
pris: kr. 161.490. Ny pris: kr. 160.738.
Opel Astra 1,0T Essentia:
Gammel pris: kr. 199.990. Ny pris: kr. 194.640.
Opel Insignia 1,4T 140 hk:
Gammel pris: 299.990. Ny pris: kr. 285.945.
Når 30 procents fald i
afgiften ikke udmøntes i større beløb i kroner skyldes det bl.a., at en
bils pris er en kompliceret beregning, som eksempelvis også inkluderer
afgiftsrabat baseret på brændstofforbrug, som først fradrages efter
tillæg af registreringsafgift.
Selvom en reduktion af
registreringsafgiften er et skridt i den rigtige retning, er effekten
beskeden. Den nye Opel Astra falder f.eks. kun 5000 kroner i pris i
basisversionen.
Hos Toyota oplyser man, at
f.eks. hybridbilen Toyota Yaris vil blive reduceret i pris fra kr.
185.000 til kr. 178.000.
Ford oplyser at f.eks. en Ford Focus Stationcar 1,5 TDCi Econetic bliver
16.000 kroner billigere.
Range
Rover Evoque - uden tag
En Range Rover cabriolet -
for få år siden utænkeligt. Men næste forår er verdens første kompakte
SUV luksuscabriolet en realitet. Da introduceres Range Rover Evoque som
ægte cabrio med stofkaleche eller tag om man vil, der blot behøver 18
sekunder til at folde sig ud eller ned igen. Kalechen tager naturligvis
plads i bagagerummet, alligevel bliver der både plads til fire personer
i cockpittet og 251 liter bagage ude bagtil. Range Rover Evoque
Convertible er udrustet med de kendte terrænegenskaber og introduceres
med Si4 benzinmotor og de nye Ingenium dieselmotorer. I Danmark begynder
man med udstyrsversionerne SE Dynamic og HSE Dynamic.
Opel
tager til genmæle: Påstand holder ikke
I halen på VW-skandalen har
der fra flere sider været overvejelser fremme om, at Volkswagen måske ikke er
alene om at anvende såkaldt "snyde software" til at opnå godkendelse
af motorer som lavt forurenende. Senest peger et par danske medier
på, at også Opel anvender en sådan software. Påstanden er imidlertid
alene baseret på
en test, udført for "German Environmental Relief", hvor en Opel Zafira
angiveligt skulle have haft forskellige udstødningsværdier i en måling
udført på rullefelt med henholdsvis to eller fire hjul i bevægelse.
Opel
oplyser, at fabrikken ikke har manipuleret med testresultaterne og som
konsekvens af den tyske organisations påstand, har Opel udført en
lignende test på en tilsvarende Zafira under
overværelse af den uafhængige tyske testorganisation, TÜV. Hér var
udstødnings værdierne nøjagtig de samme, uanset om to eller fire hjul var
i bevægelse under testen. Opel fortæller, at organisationen bag den
første test ikke har ønsket at oplyse de nærmere omstændigheder omkring
testen, herunder hvordan den var udført, på trods af at Opel gentagne
gange har udbedt sig disse oplysninger.
Opel
anvender bl.a. AdBlue teknologien for at sikre, at dieselmotorerne
overholder de nye Euro6 normer, herunder værdierne for
udledning af NOx.
|