- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


First World Testdrive:

Toyota Prius IV

Prius sætter fortsat standarden


Af Søren Clauding – 18. februar 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nu er det måske ikke den største præstation i denne verden at sætte standarden for hybridbiler, når man er Toyota og bare i den grad dominerer markedet for den biltype, hvor forbrændingsmotorer kombineres med elektromotorer. Ingen af konkurrenterne når verdens største bilfabrik til sokkeholderne på det område, og det vil fortsat være tilfældet, hvad Toyotas fjerde genration af den ultimative fuld-hybridbil Prius er udtryk for. Men med 3,5 millioner hybridbiler solgt på verdensmarkedet har Toyota dog ganske meget at have ekspertisen i.

 

Det mest skelsættende ved den nye Prius er ikke nytænkning i snæver forstand. I bred forstand er implementeringen af den nye globale arkitektur (læs mere derom hér >>>) den største nyhed, fordi den optimerer bilproduktion på en anderledes måde, der også tilgodeser det, Toyota Prius er sat i verden for: bedre miljø og ringere ressourceforbrug. Men i teknisk forstand er den nye Prius så meget bedre, at den på ny viser vejen for, hvordan man kan optimere behovet for kørekomfort, brændstofforbrug og design.

 

Særegent futuristisk design

Hvad det sidste angår, er Prius på niveau med søstermodellen, brintbilen Toyota Mirai. Om man kan lidet designet eller ej er en smagssag, men det er et faktum, at bortset fra Mirai ligner ingen andre biler den nye Toyota Prius.

 

Det gælder også bilens interiør, hvor udvendige designelementer og futuristisk nytænkning er videreført, med fuld funktionalitet og normalitet i behold. Rattet sidder, hvor rattet skal sidde, instrumenterne er på plads, hvor de skal være, hvis nu en bil SKAL have centerinstrumentering (som undertegnede aldrig er blevet helt glad for). En god kompensation er et head-up display, som projicerer de vigtigste køredata op på forruden, klart og tydeligt om end en smule forkert vinklet. Om det kan justeres, nåede vi ikke at finde ud af i forbindelse med de første internationale prøvekørsler af Toyota Prius IV på vejene i og omkring Valencia i Spanien.


 


Masser af plads

Og så er Prius fortsat skabt som en bil med tophængslet bagklap. Men trods en udvendig længde på 4,54 meter, som ikke gør den til en meget stor bil, disponerer man over glimrende benplads overalt og et stort og regulært bagagerum på 505 liter, ikke generet af særlige indsatser til at håndtere hybridteknologien.

 

Det hænger sammen med, at hele hybrid drivlinen er gjort yderst kompakt. Alt er blevet mindre, selv den avancerede transaksel enhed, som håndterer udtaget og fordelingen af kræfterne fra den økonomiske 1,8 liters benzinmotor på 98 hestekræfter og den primære elmotor på 72 hk. Samt den supplerende elmotor, der som generator fortrinsvis oplader det højeffektive batteri, der er placeret under bagsædet.


Motorrummet i en Prius er godt pakket.

 

Det nye kompakte batteri.

 

Den kompakte transaksel enhed, vist gennemskåret, håndterer samspillet mellem motorerne og transmissionen.


Komfortabel affjedring

Den ændrede konstruktion har endda muliggjort anvendelsen af et dobbelt wishbone baghjulsophæng, ligesom på racerbiler, som har den fordel, at bilens bagende ikke styrer med. Derved er styrepræcisionen og bilens totale stabilitet forbedret meget, og i kombination med øget brug af højstyrkestål, som har forbedret vridningsstabiliteten med 60 procent, har man kunnet tillade sig at gøre affjedringen endnu mere komfortabel.


Baghjulsophænget i den nye Prius.


Centralt for en hybridbil er bilens brændstofforbrug. Med de rette fælge og dæk kører Prius nu 33,3 kilometer på en liter benzin iht. EU målestokken. Og andre hybridbil-svagheder som ikke at kunne tilbyde den samme gode benzinøkonomi ved f.eks. motorvejskørsel er reduceret, fordi den forbedrede batteriteknologi gør det muligt at køre op til 110 km/t på strøm alene. Det gør dog stadig ikke Prius til den ideelle langtursbil, men den er nu langt mere alsidig end forgængeren og derfor et langt mere indlysende valg for bilister med stort og varieret kørselsbehov.

 

Mere dynamisk

Den nye og mere kompakte transmission i forening med en stærkt forbedret motorstyringsenhed håndterer samspillet mellem benzinmotor og elmotor så man opnår en mere dynamisk oplevelse. 100 km/t nås på blot 10,6 sekunder trods motorenhedens akkumulerede effekt på blot 122 hk.

 

Det hænger sammen med, at både benzinmotor og elmotor har et langt højere potentiale (98 hhv. 72 hk) men effekten topper ikke samtidig og derved får man motorernes top-effekt parret med elmotorens fine drejningsmoment på forskellige tidspunkter i accelerationsforløbet. Det opleves som et godt og stort kraftoverskud – som i praksis formentlig også er grunden til, at en Prius nu må køre med anhænger. Godt nok kun på 725 kg, men det er bedre end ingenting.

 

Attraktiv prissætning

Når den nye Toyota Prius lanceres i Danmark i april vil den billigste variant kunne anskaffes for 420.000 kroner. Men nok så vigtigt for de, der vælger en Prius som firmabil, er beskatningsgrundlaget da blot 317.556 kroner. Bilen vil blive markedsført i tre udstyrsversioner – H2, H3 og H4, hvor den dyreste koster 488.000 kroner. Hos Toyota i Danmark forventer man, at H3, der er 30.000 dyrere end H2 bliver den mest populære. Men det er et faktum, at selv H2 er meget veludstyret.

 

H2 inkluderer de ”økonomiske” 15” alufælge, 2-zone klimaanlæg, bakkamera, nøglefri betjening (inklusive entry), sædevarme og ikke mindst Toyota Touch 2 mediesystemet, som bl.a. inkluderer 7” berøringsskærm, MirrorLink og DAB-radio.


Automatgearet suppleres af forskellige køreindstillinger. Den nye Prius kan desuden køre helt op til 110 km/t på batteri alene.

Andre Toyota prøvekørsler – find dem hér >>>

 

Læs også: Elegance, komfort og miljø i skøn symbiose >>>


Klik på billedet og oplev en køretur i den helt nye Toyota Prius i forbindelse med de første internationale prøvekørsler på vejene omkring Valencia i Spanien.

Kan også ses i Fuld HD på YouTube >>>


Radioindslag og TV/videoklip vil kunne genhøres og genses på Motorradioen.dk i et års tid efter første offentliggørelse. Videoklippene vil derefter i et vist omfang kunne findes på YouTube.


 

 


Hurtige fakta om den nye Toyota Prius


Introduktion i Danmark: april 2016

 

Der lanceres én model i tre varianter både som personbil og van.

 

Listepriser:

H2: kr. 419.990, Beskatningsgrundlag: kr. 317.556.

H3: kr. 448.990, Beskatningsgrundlag: kr. 343.240.

H4: kr. 487.990, Beskatningsgrundlag: kr. 374.628.

Van, fra kr. 266.880 inkl. moms.

Privatleasing eksempel, H3, 3 år/45.000 km: kr. 4.445. Førstegangsydelse: kr. 20.000.

 

Specifikationer:

Drivline: 4 cyl. 1,8 liters VVT-iHybrid, 98 hk (benzinmotor), 72 hk (elmotor), 122 hk akkumuleret. Maks. Drejningsmoment Benzinmotor: 142 Nm/3.600 omdr./min. Drejningsmoment, elmotor: 163 Nm.

Trinløst e-CVT automatgear. Hybrid batteri: Nikkel-metal-hydride, 201,6 V. 1,31 kWh.

 

Benzinøkonomi, blandet: 33,3 km/l (15” fælge). 30,3 km/l (17” fælge).

Benzinøkonomi, bykørsel: 34,5 km/l (15” fælge). 30,3 km/l (17” fælge).

 

Topfart: 180 km/t.

0-100 km/t: 10,6 sek.

 

Længde: 4,54 meter.

Bagagerum: 505 liter.

Køreklar vægt: 1375 kg.

Anhængervægt: 725 kg.

cW: 0,24

 

Udstyr:

H2: Bl.a. 15” alufælge, 2-zone klimaanlæg, el-sidespejle med varme, bakkamera, elsideruder for og bag, LED forlygter, nøgleløs betjening, sædevarme, Toyota Safety Sense (aktivt nødbremsesystem, vognbaneassistent, vejskiltegenkendelse, automatisk nedblænding af fjernlys, adaptiv fartpilot), Toyota Touch 2 (bl.a. 7” berøringsskærm, DAB+ radio, AUX, USB, MirrorLink og Bluetooth).

 

H3: H2 + bl.a. 17” alufælge, bakspejl med aut. nedblænding, Blind Spot Monitor, Head-up display, multijusterbart læderrat med betjening af audio og mobil, Rear Cross Traffic Alert.

 

H4: H3 + bl.a. Go+ Navigation, parkeringsassistent, premium lydanlæg, regnsensor, trådløs opladning af Qi kompatible mobiltelefoner.


Link til importøren


Med 17" fælge er benzinøkonomien en smule ringere.

 

Kanten til forruden er sådan konstrueret, at den ikke bare optimerer aerodynamikken men også sænker støjniveauet især i regnvejr.

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt