Nu er det måske ikke den største præstation i denne
verden at sætte standarden for hybridbiler, når man
er Toyota og bare i den grad dominerer markedet for
den biltype, hvor forbrændingsmotorer kombineres med
elektromotorer. Ingen af konkurrenterne når verdens
største bilfabrik til sokkeholderne på det område,
og det vil fortsat være tilfældet, hvad Toyotas
fjerde genration af den ultimative fuld-hybridbil
Prius er udtryk for. Men med 3,5 millioner
hybridbiler solgt på verdensmarkedet har Toyota dog
ganske meget at have ekspertisen i.
Det mest skelsættende ved den nye Prius er ikke
nytænkning i snæver forstand. I bred forstand er
implementeringen af den nye globale arkitektur
(læs mere derom hér >>>) den største nyhed,
fordi den optimerer bilproduktion på en anderledes
måde, der også tilgodeser det, Toyota Prius er sat i
verden for: bedre miljø og ringere ressourceforbrug.
Men i teknisk forstand er den nye Prius så meget
bedre, at den på ny viser vejen for, hvordan man kan
optimere behovet for kørekomfort, brændstofforbrug
og design.
Særegent futuristisk design
Hvad det sidste angår, er Prius på niveau med
søstermodellen, brintbilen Toyota Mirai. Om man kan
lidet designet eller ej er en smagssag, men det er
et faktum, at bortset fra Mirai ligner ingen andre
biler den nye Toyota Prius.
Det gælder også bilens interiør, hvor udvendige
designelementer og futuristisk nytænkning er
videreført, med fuld funktionalitet og normalitet i
behold. Rattet sidder, hvor rattet skal sidde,
instrumenterne er på plads, hvor de skal være, hvis
nu en bil SKAL have centerinstrumentering (som
undertegnede aldrig er blevet helt glad for). En god
kompensation er et head-up display, som projicerer
de vigtigste køredata op på forruden, klart og
tydeligt om end en smule forkert vinklet. Om det kan
justeres, nåede vi ikke at finde ud af i forbindelse
med de første internationale prøvekørsler af Toyota
Prius IV på vejene i og omkring Valencia i Spanien.
Masser af plads
Og så er Prius fortsat skabt som en bil med
tophængslet bagklap. Men trods en udvendig længde på
4,54 meter, som ikke gør den til en meget stor bil,
disponerer man over glimrende benplads overalt og et
stort og regulært bagagerum på 505 liter, ikke
generet af særlige indsatser til at håndtere
hybridteknologien.
Det hænger sammen med, at hele hybrid drivlinen er
gjort yderst kompakt. Alt er blevet mindre, selv den
avancerede transaksel enhed, som håndterer udtaget
og fordelingen af kræfterne fra den økonomiske 1,8
liters benzinmotor på 98 hestekræfter og den primære
elmotor på 72 hk. Samt den supplerende elmotor, der
som generator fortrinsvis oplader det højeffektive
batteri, der er placeret under bagsædet.
Motorrummet i en Prius er godt pakket.
Det nye kompakte batteri.
Den kompakte transaksel enhed, vist gennemskåret,
håndterer samspillet mellem motorerne og
transmissionen.
Komfortabel affjedring
Den ændrede konstruktion har endda muliggjort
anvendelsen af et dobbelt wishbone baghjulsophæng,
ligesom på racerbiler, som har den fordel, at bilens
bagende ikke styrer med. Derved er styrepræcisionen
og bilens totale stabilitet forbedret meget, og i
kombination med øget brug af højstyrkestål, som har
forbedret vridningsstabiliteten med 60 procent, har
man kunnet tillade sig at gøre affjedringen endnu
mere komfortabel.
Baghjulsophænget i den nye Prius.
Centralt for en hybridbil er bilens
brændstofforbrug. Med de rette fælge og dæk kører
Prius nu 33,3 kilometer på en liter benzin iht. EU
målestokken. Og andre hybridbil-svagheder som ikke
at kunne tilbyde den samme gode benzinøkonomi ved
f.eks. motorvejskørsel er reduceret, fordi den
forbedrede batteriteknologi gør det muligt at køre
op til 110 km/t på strøm alene. Det gør dog stadig
ikke Prius til den ideelle langtursbil, men den er
nu langt mere alsidig end forgængeren og derfor et
langt mere indlysende valg for bilister med stort og
varieret kørselsbehov.
Mere dynamisk
Den nye og mere kompakte transmission i forening med
en stærkt forbedret motorstyringsenhed håndterer
samspillet mellem benzinmotor og elmotor så man
opnår en mere dynamisk oplevelse. 100 km/t nås på
blot 10,6 sekunder trods motorenhedens akkumulerede
effekt på blot 122 hk.
Det hænger sammen med, at både benzinmotor og
elmotor har et langt højere potentiale (98 hhv. 72
hk) men effekten topper ikke samtidig og derved får
man motorernes top-effekt parret med elmotorens fine
drejningsmoment på forskellige tidspunkter i
accelerationsforløbet. Det opleves som et godt og
stort kraftoverskud – som i praksis formentlig også
er grunden til, at en Prius nu må køre med anhænger.
Godt nok kun på 725 kg, men det er bedre end
ingenting.
Attraktiv prissætning
Når den nye Toyota Prius lanceres i Danmark i april
vil den billigste variant kunne anskaffes for
420.000 kroner. Men nok så vigtigt for de, der
vælger en Prius som firmabil, er
beskatningsgrundlaget da blot 317.556 kroner. Bilen
vil blive markedsført i tre udstyrsversioner – H2,
H3 og H4, hvor den dyreste koster 488.000 kroner.
Hos Toyota i Danmark forventer man, at H3, der er
30.000 dyrere end H2 bliver den mest populære. Men
det er et faktum, at selv H2 er meget veludstyret.
H2 inkluderer de ”økonomiske” 15” alufælge, 2-zone
klimaanlæg, bakkamera, nøglefri betjening (inklusive
entry), sædevarme og ikke mindst Toyota Touch 2
mediesystemet, som bl.a. inkluderer 7”
berøringsskærm, MirrorLink og DAB-radio.
Automatgearet suppleres af forskellige
køreindstillinger. Den nye Prius kan desuden køre
helt op til 110 km/t på batteri alene. |