Med den helt nye Toyota Prius, som vi netop har
stiftet bekendtskab med i forbindelse med de første
internationale prøvekørsler i og omkring Valencia i
Spanien – og som lander i Danmark i april måned –
løfter Toyota begrebet ”elegance” til et nyt niveau.
Oven i købet skabes en tidsrigtig symbiose med
miljørigtig opførsel i enhver forstand og dermed har
verdens største bilfabrik taget endnu et skridt i
retning af den forureningsfri luksusbil, som alle
med transportbehov kan have glæde af og være bekendt
at benytte sig af.
Det er imidlertid det elegante, den visuelle
udstråling men også oplevelsen af den nye bil i
enhver forstand, som dominerer
førstehåndsindstrykket af den 4. generation af den
bil, som for 19 år siden lagde grunden til Toyotas
hybridbils succes. Umiddelbart ser bilen futuristisk
og elegant ud. Men når man stiger indenfor i den
mindst ligeså futuristiske kabine, sætter
gearvælgeren i D og træder let på speederen, udløses
automatisk en wow-effekt.
Den elegante oplevelse
Forbedringerne af hybridteknologien har nemlig
muliggjort, at igangsætningen alene håndteres af
elektromotoren, den er så blid, så lydløs, så
umærkelig, at kun regulære elbiler, herunder Toyotas
egen brintbil Mirai kommer på samme niveau. Men
elbiler og brintbiler har deres velkendte
begrænsninger. De er ikke eksisterende i Toyota
Prius, fordi den som hybridbiler nu engang gør det
tidsrigtige, at anvende den eksisterende
infrastruktur. Der findes stadig et globalt netværk
af tankstationer, som i praksis gør det muligt at
køre hvor som helst når som helst.
Toyota Prius har fra allerførste generation været
den serieproducerede showcase for, hvor langt man
kan gå med anvendelsen af fuld-hybrid filosofien.
Men i første fase gjaldt det primært om at spare
benzin og derigennem reducere forureningen. Nu er
også komfortelementerne og miljøhensynet i bred
forstand kommet helt ind i billedet, og der er
virkelig tale om i bred forstand.
Ikke en premiumbil – og alligevel
Hybridteknologien giver en elegant premium
køreoplevelse – selvom Toyotas europæiske
produkt-kommunikationschef Fabio Capano pointerer,
at man ikke med Prius ønsker at konkurrere hard-core
i premium segmentet. Indrømmet, affjedringen er
måske ikke helt på premium niveauet og
køredynamikken heller ikke, selvom den er blevet
meget bedre end i forgængeren, men til en
indstigningspris på 420.000 kroner på det danske
marked er der vel også grænser for, hvad man kan
forvente.
Men det er en lækker køreoplevelse med et ultra lavt
støj- og vibrationsniveau, som møder én, og det er
helt i tråd med de målsætninger, Toyota satte sig,
da man begyndte udviklingen af den nye Prius.
Plads nok
Dertil kommer, at hybridteknologien er optimeret, så
pladsforholdene i den 4,54 meter ret kompakte
hatchback ikke bærer en millimeter præg af, at bilen
både medbringer en 1,8 liters benzinmotor, to
elmotorer, automatgear og et kraftfuldt batteri.
Batteriet er kraftigere end det hidtidige,
energitætheden er større og derved har man kunne
reducere batteriets fysiske dimensioner, så der er
blevet plads til det under bagsædet. Resultatet er
et bagsæde med glimrende benplads og et bagagerum på
over 500 liter. Det er helt på niveau med, hvad man
kan forvente sig af en strømlinet, futuristisk
personbil i den størrelse.
Global arkitektur gavner miljø og økonomi
Men Toyota designerne og ingeniørerne har tænkt
endnu længere ud af boksen. Med Prius implementerer
man nemlig det, Toyota selv kalder TNGA. Det står
for Toyota New Global Architecture. De ord dækker
over en ny måde at tænke bilkonstruktion på.
Baggrunden er den enkle, at designerne historisk har
haft frihed til at definere den enkelte bilmodels
dimensioner og funktion helt individuelt. Bortset
fra drivline og enkelte betjeningsgreb var der ikke
meget genbrug på tværs af bilmodellerne. Det var
kostbart, for det betød f.eks. store, tidskrævende
og komplicerede omstillinger i produktionsprocessen,
når et samlebånd skulle tilpasses en ny model. Det
krævede større lagerkapacitet, længere
leveringstider og var ressourcekrævende i enhver
forstand, fordyrende og derfor heller ikke videre
miljørigtigt.
Fastsatte specifikationer
Det har Toyota nu gjort op med, sådan at en lang
række elementer i en bil fremover skal overholde
fastsatte specifikationer, f.eks. pedalvinkler og
størrelser, afstande til sæderne osv. Det er dog
ikke sådan, at man vil finde pedaler fra en
terrængående Highlux i den elegante Prius, for der
arbejdes med forskellige kategoriseringer, men der
er tale om en forenkling, som naturligvis også
smitter af på effektiviteten af underleverancer og
siden også gør værkstedsarbejdet mere optimalt.
Alt i alt forventer Toyota besparelser på i første
omgang omkring 20 procent og hér er 4. generations
Prius altså den første model, som følger den nye
globale arkitektur.
Kommer alle til gode
Og pengene – forsvinder de så ind på glubende
aktionærers altid sultne bankkonti? Ikke som
udgangspunkt, for de besparelser, der opnås, har
Toyotas ledelse erklæret vil komme udviklingen af
nye biler og ny bilteknologi til gode. At det
selvfølgelig har til hensigt at stille den japanske
fabrik endnu bedre i forholdet til konkurrenterne og
successivt fastholde og måske endda øge indtjeningen
er jo nok en tanke, man også har tænkt. Men alt
andet lige kommer det jo også kunderne til gode og
så er symbiosen jo total…
Link til importøren |