- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


First Test:

Den helt nye Suzuki Baleno

Plads og udstyr for alle pengene


Af Søren Clauding – 1. juni 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den helt nye kompakte familiebil, Suzuki Baleno byder på masser af plads, masser af udstyr, et højt sikkerhedsniveau, gode komfortable køreegenskaber og ikke mindst både en attraktiv driftsøkonomi og fine listepriser. Den bil er værd at tage med i betragtning, hvis man hører til blandt den tredjedel af danske bilkøbere, der i den kommende tid vil købe ny bil i det såkaldte B-segment.

 

Efter at de allermindste bilers storhedstid toppede, har danskerne nemlig i stigende grad kastet sig over de lidt større biler. Formentlig fordi man hurtigt opdager, at de små biler ER små og er man en familie, er pladsbehovet større. Hér rammer den nye Baleno plet. Den måler 4 meter i længden og Suzuki har formået at kombinere to uforenelige størrelser: Et godt, stort bagagerum på 355 liter og fremragende benplads på bagsædet.

 

Højt sikkerhedsniveau

Det er oven i købet opnået uden at gå på kompromis med pladsen i resten af bilen og nok så væsentligt: Uden at sætte sikkerheden overstyr. Det er faktisk sådan, at Baleno med sikkerhedsudstyr opnår fire stjerner i EuroNCAP sikkerhedsvurderingen efter de nye og skærpede 2016 testmetoder. Vores vurdering er, at ingen af de øvrige biler på markedet i samme kategori som Baleno ville opnå fem stjerner efter de nye vurderingsmetoder, og som sådan er Suzuki’en helt på niveau med konkurrenterne.

 

I flere henseender er den også bedre. Eksempelvis kan man få den med adaptiv fartpilot, der også fungerer som nødbremse ved hastigheder helt op til 160 km/t. Der er altså ikke tale om en city-brake funktion, som kapitulerer, når man kommer blot lidt op i fart. Xenon forlygter er også en option og det, samt meget andet udstyr, kan fås for ganske beskedne merpriser.

 

Priser fra 135.000 kroner

Den allerbilligste Baleno er prissat til 135.000 kroner. Det er i det store hele samme niveau som de andre udbydere af biler i den størrelsesorden. Forskellen er, at Baleno har mere udstyr og flere kræfter i maskinrummet.

 

Basisudgaven byder eksempelvis som standard på aircondition, el-sideruder for, fjernbetjent centrallås, el-sidespejle med varme, sædevarme, læderrat og meget andet. Motoren er den velkendte 4-cylindrede 1,2 liters Dualjet benzinmotor, der præsterer 90 hestekræfter og en glimrende benzinøkonomi på 23,8 km/l. Det er erfaringsmæssigt oven i købet sådan, at man med lidt behændighed kan komme meget tæt på den benzinøkonomi, selvfølgelig hjulpet af, at den ikke er udrustet med en ustyrlig turbolader…

 

Ny platform

En del af baggrunden for det fine forbrugstal finder man i, at Suzuki har skabt en helt ny undervogn, baseret på en helt ny platform, hvor man går væk fra den lidt kantede struktur i f.eks. Swift modellerne, og i stedet har skabt en konstruktion med svungne linjer, hvor kræfterne i højere grad følger konstruktionen end populært sagt forsøger at nedbryde den. Totalt vejer Baleno kun 965 kg og det er over en kam 100 kg mindre end konkurrenterne i klassen vejer – til trods for det omfattende udstyr.

 

Betaler man blot 5000 kroner mere for selvsamme bil får man automatisk radar-baseret nødbremse og adaptiv radar-baseret fartpilot, der selv håndterer afstanden til forankørende biler, samt naturligvis hastighedsbegrænser. Det tilkøb kan absolut anbefales, især pga. det sikkerhedsmæssige element.

 

Masser af udstyr

Lægger man yderligere 20.000 kroner oven i, får man ”Exclusive” udstyret, som desuden inkluderer multimedieanlæg med 7” berøringsskærm, navigation, bakkamera, Bi-Xenon forlygter (altså inklusive Xenon fjernlys), tågeforlygter, 16” alufælge, automatisk klimaanlæg, sort tonede ruder bag og en række andre detaljer. Også de penge er godt giver ud.


 


Ønsker man automatgear i stedet for udstyr, kan det fås til samme merpris som Exclusive udstyret, altså 160.000 kroner i alt. Der er tale om et CVT-gear, altså et trinløst automatgear og derved opnås samme accelerationstal som med manuelt gear.

 

Mild Hybrid og ny 3-cylindret motor

Derudover lancerer Suzuki to nye motorer: En såkaldt ”mild” hybridversion af førnævnte 90-hestes benzinmotor samt en 1-liters trecylindret turbo benzinmotor, der præsterer 112 hestekræfter og i samme moment naturligvis bedre fartpræstationer – men også en smule ringere benzinøkonomi.


Sådan kører den nye Suzuki Baleno >>>


Andre Suzuki prøvekørsler – find dem hér >>>

 

Læs også: Sådan kører den nye Suzuki Baleno >>>


Ny Suzuki Baleno: Interview på YouTube med Suzukis danske informationschef, John Mogensen - klik på billedet



Hurtige fakta om den helt nye Suzuki Baleno


Introduktion i Danmark: Medio juni 2016

 

Modelvarianter:

1,2 Dualjet (90 hk) 5 M/T:

Comfort: kr. 134.990

Active: 139.990

Exclusive: 159.990

 

1,2 Dualjet (90 hk) CVT aut:

Comfort: kr. 149.990

 

1,2 Dualjet (90 hk) Mild Hybrid 5 M/T:

Exclusive: 164.990

 

1,0 Boosterjet turbo (112 hk) 5 M/T:

Active: kr. 159.990

Exclusive: kr. 184.990

 

Motorer:

1,2 Dualjet: 4 cyl. benzinmotor. 90 hk. 120 Nm/4400 omdr./min. 23,8 km/l. 98 g CO2/km. 0-100 km/t: 12,3 sek. Topfart: 180 km/t (CVT: 175 km/t).

 

1,2 Dualjet Mild Hybrid: 4 cyl. benzinmotor. 90 hk. 120 Nm/4400 omdr./min. 25,0 km/l. 94 g CO2/km. 100 km/t: 12,3 sek. Topfart: 180 km/t.

 

1,0 Boosterjet: 3 cyl. turbobenzin. 112 hk. 170 Nm/2000-3500 omdr./min. 22,2 km/l. 105 g/km. 0-100 km/t: 11,4 sek. Topfart: 200 km/t.

 

Længde: 4,0 meter

Bagagerum: 355 ltr VDA


Link til importøren


Det store bagagerum har en udtagelig ekstra hylde, som kan anvendes som en niveaudeling af bagagerummet. Når den er i brug, kan man opnå et næsten plant bagagerumsgulv.

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt