Den helt nye kompakte familiebil, Suzuki Baleno
byder på masser af plads, masser af udstyr, et højt
sikkerhedsniveau, gode komfortable køreegenskaber og
ikke mindst både en attraktiv driftsøkonomi og fine
listepriser. Den bil er værd at tage med i
betragtning, hvis man hører til blandt den tredjedel
af danske bilkøbere, der i den kommende tid vil købe
ny bil i det såkaldte B-segment.
Efter at de allermindste bilers storhedstid toppede,
har danskerne nemlig i stigende grad kastet sig over
de lidt større biler. Formentlig fordi man hurtigt
opdager, at de små biler ER små og er man en
familie, er pladsbehovet større. Hér rammer den nye
Baleno plet. Den måler 4 meter i længden og Suzuki
har formået at kombinere to uforenelige størrelser:
Et godt, stort bagagerum på 355 liter og fremragende
benplads på bagsædet.
Højt sikkerhedsniveau
Det er oven i købet opnået uden at gå på kompromis
med pladsen i resten af bilen og nok så væsentligt:
Uden at sætte sikkerheden overstyr. Det er faktisk
sådan, at Baleno med sikkerhedsudstyr opnår fire
stjerner i EuroNCAP sikkerhedsvurderingen efter de
nye og skærpede 2016 testmetoder. Vores vurdering
er, at ingen af de øvrige biler på markedet i samme
kategori som Baleno ville opnå fem stjerner efter de
nye vurderingsmetoder, og som sådan er Suzuki’en
helt på niveau med konkurrenterne.
I flere henseender er den også bedre. Eksempelvis
kan man få den med adaptiv fartpilot, der også
fungerer som nødbremse ved hastigheder helt op til
160 km/t. Der er altså ikke tale om en city-brake
funktion, som kapitulerer, når man kommer blot lidt
op i fart. Xenon forlygter er også en option og det,
samt meget andet udstyr, kan fås for ganske beskedne
merpriser.
Priser fra 135.000 kroner
Den allerbilligste Baleno er prissat til 135.000
kroner. Det er i det store hele samme niveau som de
andre udbydere af biler i den størrelsesorden.
Forskellen er, at Baleno har mere udstyr og flere
kræfter i maskinrummet.
Basisudgaven byder eksempelvis som standard på
aircondition, el-sideruder for, fjernbetjent
centrallås, el-sidespejle med varme, sædevarme,
læderrat og meget andet. Motoren er den velkendte
4-cylindrede 1,2 liters Dualjet benzinmotor, der
præsterer 90 hestekræfter og en glimrende
benzinøkonomi på 23,8 km/l. Det er erfaringsmæssigt
oven i købet sådan, at man med lidt behændighed kan
komme meget tæt på den benzinøkonomi, selvfølgelig
hjulpet af, at den ikke er udrustet med en ustyrlig
turbolader…
Ny platform
En del af baggrunden for det fine forbrugstal finder
man i, at Suzuki har skabt en helt ny undervogn,
baseret på en helt ny platform, hvor man går væk fra
den lidt kantede struktur i f.eks. Swift modellerne,
og i stedet har skabt en konstruktion med svungne
linjer, hvor kræfterne i højere grad følger
konstruktionen end populært sagt forsøger at
nedbryde den. Totalt vejer Baleno kun 965 kg og det
er over en kam 100 kg mindre end konkurrenterne i
klassen vejer – til trods for det omfattende udstyr.
Betaler man blot 5000 kroner mere for selvsamme bil
får man automatisk radar-baseret nødbremse og
adaptiv radar-baseret fartpilot, der selv håndterer
afstanden til forankørende biler, samt naturligvis
hastighedsbegrænser. Det tilkøb kan absolut
anbefales, især pga. det sikkerhedsmæssige element.
Masser af udstyr
Lægger man yderligere 20.000 kroner oven i, får man
”Exclusive” udstyret, som desuden inkluderer
multimedieanlæg med 7” berøringsskærm, navigation,
bakkamera, Bi-Xenon forlygter (altså inklusive Xenon
fjernlys), tågeforlygter, 16” alufælge, automatisk
klimaanlæg, sort tonede ruder bag og en række andre
detaljer. Også de penge er godt giver ud.
Ønsker man automatgear i stedet for udstyr, kan det
fås til samme merpris som Exclusive udstyret, altså
160.000 kroner i alt. Der er tale om et CVT-gear,
altså et trinløst automatgear og derved opnås samme
accelerationstal som med manuelt gear.
Mild Hybrid og ny 3-cylindret motor
Derudover lancerer Suzuki to nye motorer: En såkaldt
”mild” hybridversion af førnævnte 90-hestes
benzinmotor samt en 1-liters trecylindret turbo
benzinmotor, der præsterer 112 hestekræfter og i
samme moment naturligvis bedre fartpræstationer –
men også en smule ringere benzinøkonomi.
Sådan kører den nye Suzuki Baleno >>>
|