Sammen med den nye Suzuki Baleno introduceres to nye
motorer, eller i hvert fald motorkonfigurationer: En
såkaldt ”mild” hybridversion af den eksisterende
90-hestes benzinmotor samt en 1-liters trecylindret
turbo benzinmotor, der præsterer 112 hestekræfter. I
kombination med lav vægt og ny undervogn opnår man
forbavsende fine køreegenskaber.
Hvad køreegenskaberne angår, har vi ikke på den
første korte prøvetur haft anledning til at afprøve
dem ved høj motorvejsfart. Men ved mere moderate
hastigheder kan vi i alle tilfælde konstatere, at
der er tale om en præcist styrende bil og en yderst
komfortabel affjedring. Desuden er støjniveauet
ganske lavt.
Flere nye kunder
De egenskaber i forening underbygger Suzukis ønske
om at skabe en prisattraktiv familiebil, som man
mener nok skal kunne appellere til kunder, der måske
ellers umiddelbart ville have valgt et af de andre
tilbud i klassen. Det giver vi dem ret i.
Man har lagt stor vægt på det økonomiske, hvilket
underbygges af at man med 1,2 liters Dualjet
benzinmotoren kan køre 23,8 km/l. Hvis det ikke er
nok, har man et alternativ: En såkaldt Mild Hybrid.
Mild Hybrid
Man har skabt et simpelt og meget let (det vejer kun
6,2 kg inkl. batteriet, der alene kun vejer 2,5 kg)
hybridsystem, der ikke går hele vejen som
eksempelvis i en Toyota Yaris Hybrid. Naturligvis
opnår man heller ikke helt samme brændstoføkonomiske
fordel, men 25 km/l er endda et ganske fint tal, når
man har 90 hk til rådighed.
Det skal dog tilføjes, at merprisen på 5000 kroner
ved gældende benzinpriser ikke tjenes ind på et
øjeblik. Men udover den trods alt bedre
benzinøkonomi og dermed også lavere forurening, har
den milde hybridteknik også andre fordele.
Unik stop/start komfort
Systemet består af en generator, som, når farten
sættes ned, oplader batteriet og når farten forøges
fungerer som hjælpemotor i de sekvenser, hvor
forbrændingsmotoren typisk bruger mest benzin.
Derved opnås benzinbesparelsen.
Men den bruges også som startmotor efter stop/start.
Dvs. når man holder stille ved rødt lys og
forbrændingsmotoren er standset, er det ikke den
konventionelle vibrerende og støjende startmotor,
der genstarter forbrændingsmotoren, men derimod
elmotoren. Derved sker starten stort set umærkeligt,
støjfrit, vibrationsfrit og underbygger det høje
komfortniveau.
Set før – men ikke i denne klasse
Det er ikke første gang i bilhistorien et sådan
system er set, men første gang i denne priskategori.
Godt gået, Suzuki.
At den danske stat så mener, at den skal indkræve
afgift på de cirka 3000 kroner, systemet koster,
hvorved prisen stiger til førnævnte 5000 kroner og
dermed gør systemet mindre økonomisk attraktivt, er
en anden sag, men det er så stor en behagelighed, at
det kan sidestilles med meget andet komfortudstyr,
der som bekendt også bliver brandbeskattet i
Danmark.
Køreoplevelsen er nr. 1, præstationstallene er
næsten de samme (0-100 km/t på 12,3 sekunder) og har
man muligheden for at bruge pengene på det system,
bør man gøre det.
Mild hybrid motoren er baseret på den kendte 1,2
liters 4-cylindrede Dualjet motor.
Boostede fartpræstationer
Den nye 3-cylindrede 1-liters 112 hestes Boosterjet
turbobenzinmotor giver bedre fartpræstationer. De
100 km/t nås et sekund hurtigere men benzinøkonomien
forringes også til 22,2 km/l. Det er dog fortsat et
pænt tal for biler af denne størrelse med samme
effekt. Eksempelvis kører den populære VW Polo kun
20,8 km/l og en Renault Clio med 90 hk kører kun
21,7 km/l.
Den største fordel ved turbomotoren er dens store
smidighed, givet af et stort drejningsmoment på 170
Nm over et stort omdrejningsområde. Man mærker det
især i mellemområderne, hvor responsen og
accelerationen er mere kontant og langt mere
dynamisk end med 90-hestes maskinen. Motorgangen er
desuden vibrationssvag men man hører den, når
speederen trædes i bund.
Med den kraftigere motor følger automatisk et højere
udstyrsniveau og prisen bliver da 185.000 kroner med
Exclusive udstyr. Det er så den højeste listepris
for den nye Suzuki Baleno overhovedet. Et ret
beskedent tal og egentlig ret symptomatisk for den
nye bil…
Suzukis nye 1-liters 3-cylindrede turbobenzinmotor. |