Renault sprøjter nye modeller på markedet. Og den
franske fabrik har fået fat i den lange ende, netop
hvad designet angår, og den nye Mégane Sport Tourer,
dvs. stationcar udgaven af Mégane, underbygger den
påstand: Den ser ganske enkelt knald godt ud.
Renault præsenterede den nye Mégane Sport Tourer ved
et fælles nordisk arrangement i Danmark, om end den
først kommer på markedet herhjemme sidst i oktober.
Men den nye stationcar udgave af Renault Clio
bringes ud på det danske marked i skrivende stund,
og den var naturligvis også på plads ved
præsentationen – som også gav mulighed for korte
prøveture i de to biler i forskellige varianter.
Mégane Sport Tourer løfter modellen
Også Clio Sport Tourer ser godt ud, men hvor vi vil
mene at Mégane stationcar’en løfter Mégane modellen
op over, hvad hatchback’en har præsteret, holder den
mere rummelige Clio samme niveau. I begge tilfælde
er det design, design og atter design, der er det
mest bemærkelsesværdige ved de nye biler.
Praktikken er dog ikke uvigtig. Især ikke for
danskere, som gerne køber stationcars fremfor de
mere traditionelle hatchbacks med tophængslede
bagklapper. Stationcars er mere rummelige og åbner
flere anvendelsesmuligheder, så nar man nu alligevel
skal ud at spendere på familiens nye køretøj, så er
en stationcar det foretrukne valg.
Uændrede pladsforhold
Den nye Renault Mégane Sport Tourer tilbyder
pladsforhold som forgængeren. Den er 4,63 meter
lang, altså 27 cm længere end hatchback’en, og
bagagerummet er på 580 liter. Lægges bagsæderne ned
forøges bagagekapaciteten til 1695 liter, og har man
brug for endnu mere plads, kan man købe bilen med en
bagagepakke, så ryglænet på forreste passagersæde
kan lægges helt ned – derved får man mulighed for at
transportere genstande på op til 2,7 meters længde.
Så kan man godt køre brædderne hjem fra
byggemarkedet, når man skal i gang med det næste
byggeprojekt.
Mégane Sport Tourer kan leveres med i princippet
samme motorprogram som hatchback’en. Den billigste
udgave har Life-udstyr og en 100-hestes 1,2 liters
benzin motor i maskinrummet. Den koster 202.000
kroner, og, hvis man vil, kan man betale helt op til
420.000 (uden ekstraudstyr) for sin nye franske
stationcar med Mégane logo på bagklappen. Den har da
en 165-hestes diesel i motorrummet og 6-trins
dobbeltkoblingsgear til at sende kræfterne videre
til forhjulene.
Sjovere gennem kurverne
Den første køreoplevelse underbygger det meget
naturlige: Fordi den er lidt længere end 5-dørs
udgaven er vægten skudt bagover, hvilket letter
presset på forhjulene og bilen er derfor en smule
mere levende, ikke ustabil, men faktisk en smule
sjovere gennem kurverne.
Rumfornemmelsen er til stede, ikke udpræget, men man
føler, at kabinen er lidt større og så er benpladsen
ved bagsædet bedre end i hatchbacken.
Clios
ansigtsløftning
Renault Clio prøvede vi i forbindelse med de første
internationale prøvekørsler i Sydfrankrig (læs
den første internationale test af Renault Clio hér
>>>). Clio Sport Tourer har ligesom Clio
Hatchback fået et kraftigt facelift, men
dimensionerne er uændrede. Den nyder selvfølgelig
også godt af den nye og mere potente front og kan
også i GT-Line udgaven fås med den nye 120 hestes
benzinmotor.
Priserne rækker fra 129.000 kroner for den billigste
Clio Sport Tourer til 212.000 kroner for 120-hestes
GT-Line udstyr, det er rundt regnet 10.000 kroner
mere end hatchback udgaverne.
Hvad køreegenskaberne angår, er der ikke den store
forskel at spore. Det ville også være mærkeligt hvis
der var, for undervognen på den nye og forgængeren
er uændret.
|