Den hedder stadig Renault Clio. Den ER stadig en
Renault Clio. Men med det nye facelift er det langt
mere maskuline toner, der kendetegner den kompakte
bil, der ikke uden grund i mange år havde prædikat
af ”pigebil”. Det første skridt i retning af den nye
designlinje blev taget med den seneste generation,
lanceret i 2012, hvor designet helt ændrede
karakter. Og den nye front, som rammer de danske
landeveje sidst i august, er skarpere og mere ren.
Det har man gjort godt. Nu er det endnu mere en bil
for begge køn.
Men det er ikke kun en ny front med nye LED lygter
og dertilhørende lysprofil som er ændret. Også
indvendig er bilen shinet op på en række punkter.
Chassis og undervogn er dog det samme og derfor
kører den nye Renault Clio ligesom forgængeren – og
det kan den godt være bekendt.
Ny benzinmotor
Ikke mindst fordi fornyelsen også inkluderer en helt
ny 120 hestes turbobenzinmotor. Den var til rådighed
ved de første internationale prøvekørsler, der fandt
sted på vejene omkring vinlandet Bordeaux i det
sydvestlige Frankrig og efterlod et glimrende
indtryk. Den er 4-cylindret og har en slagvolumen på
1,2 liter - og adskiller sig også derved fra
lillebror-motoren med 3 cylindre og 900 ccm
slagvolumen. 120-hestes maskineriet giver et
behageligt lineært accelerationsforløb,
vibrationerne har man helt styr på og så lavt, at
det overdøves af vindstøjen.
I teknisk forstand gør den nye motor Clio’en i stand
til at køre fra 0-100 km/t på blot 9 sekunder og
drejningsmomentet, der topper på 205 Nm ved 2000
omdr./min. understøtter den gode effekt.
Benzinøkonomien er ganske udmærket,
præstationsniveauet taget i betragtning: 18,9 km/l.
Alt i alt er der tale om en fremragende motor, som
klæder Clio godt. Den passer til det nye design og
harmonerer fint med køreegenskaberne – men den kan
alene fås til GT-Line udgaven.
15.000 kroner for 30 heste
Renault er allerede nu klar med de nye priser, og
hvor den billigste udgave af Renault Clio kan fås
for små 120.000 kroner bringer netop 120-hestes
motoren med topudstyret ”GT-Line” prisen op på
202.000 kroner. Da samme udstyrsversion med den
3-cylindrede 90-hestes benzinmotor koster 187.000
skal der ikke den store matematikeksamen til at
fastslå, at merprisen for den nye 4-cylindrede sag
blot er 15.000 kroner. De penge er rigtig godt givet
ud.
Renault havde også Clio til rådighed med en
110-hestes dieselmotor. Den motor kendes allerede
fra andre dele af Renaults modelprogram og det er i
første omgang ikke hensigten at bringe den udgave
ind på det danske marked, hvor tendensen generelt
trækker imod høj effektive benzinmotorer. Vi prøvede
også Clio med dieselmotoren og det var en
forbavsende god oplevelse – også den motor passer,
trods en lidt større vægt på bilens front, temmelig
godt til Clio’en.
Clio R.S. med 220 hk
Foruden den nye Clio var der også mulighed, endda på
en lille racerbane æt ved Bordeaux at prøvekøre den
nye Renault Clio R.S., oven i købet i den særlige
Trophy-udgave. En herlig oplevelse – men heller ikke
den bil kommer med sikkerhed til Danmark (læs
om vores første korte prøvetur i den nye Renault
Clio RS Trophy hér >>>).
|