- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


First World Testdrive:

Renault Clio R.S. Trophy

Lynhurtig, væver - og komfortabel


Af Søren Clauding – 8. juli 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I forbindelse med de første internationale prøvekørsler af den nye Renault Clio præsenterede Renault også den nye ”racer-version” af Renault Clio, med tilnavnet R.S., oven i købet i den særlige Trophy version, som under motorhjelmen brillerer med 220 hestekræfter.

 

Det blev til nogle få omgange i den rappe racer på den udfordrende 1,9 kilometer lange Circuit Haute Saintonge, som ligger et halvt hundrede kilometer nordøst for Bordeaux.

 

Se videoen

Videoen her på siden siger mere end mange ord, men lidt fakta skal naturligvis tilknyttes – ikke mindst, fordi ikke alle var til rådighed, da vi blandt de første i verden prøvekørte den nye bil.



Under motorhjelmen ligger den samme motor, som kendes fra Megane GT. Dvs. en 220-hestes 1,6 liters turbobenzinmotor, der også præsterer et drejningsmoment på 260 Nm ved 2000 omdr./min. Ydermere med den lille finesse, at i 4. og 5. gear øges momentet til 280 Nm.

 

Meget er anderledes

I sammenligning med den almindelige Clio er hjulophængene skiftet ud, men basiskonstruktionen er den samme. Desuden har man optimeret karrosseriformen, dimensionerne, sporvidde etc. er ændret og på Trophy-udgaven er bilen yderligere sænket 20 mm fortil og 10 mm bagtil.



Kræfterne overføres til asfalten via 18” alufælge, udrustet med 205/40R18 Michelin Pilot Super Sport dæk, og nedbremsningen foregår vha. 320/28 ventilerede skiver fortil og 260/8 massive skiver bagtil.

 

Hurtigst i klassen

Topfarten er 235 km/t, de magiske 100 km/t håndteres på 6,6 sekunder, 400 meter når man på 14,5 sekunder og man behøver ikke engang være hurtig på gearskiftet, for det klares af Renaults hurtige 6-trins dobbeltkoblingsgear, som også kan skiftes manuelt vha. paler bag  rattet. Derved kategoriseres Clio R.S. også som den hurtigste af slagsen i sin klasse.

 

Køreoplevelsen indskrænker sig til at konstatere, at lyden er fænomenal, styring ultra præcis og balancen fremragende. Men affjedringen er forbavsende tilgivende og mindre krængning var ønskeligt. Det kan dog skyldes, at racerbanens asfalt er meget plan og at temperaturerne var omkring 30 grader. Og bilens dimensioner lægger op til, at den er god i snævre sving. Men i hurtige kurver er den også glimrende.

 

200 hestekræfter er en option

I øvrigt disponerer man over tre køreindstillinger: ”Normal”, ”Sport” og ”Race”. Bagtil er monteret en sporty spoiler og funktionel diffuser, der holder bagvognen nede ved høj fart. Hvis meget af det er for meget, findes Clio R.S. også i en ”Sport” og en ”Cup” version, hvor motoren er en 200-hestes 1,6 liters turbobenzin. Men den har vi ikke prøvet.


Læs også om den nye Renault Clio med maskulint design >>>

 

Andre Renault prøvekørsler – find dem hér >>>


Klik på billedet og oplev køreturen på Circuit Haute Saintonge i den helt nye Renault Clio R.S. Trophy med 220 hk. Videoen er i Fuld HD.


 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt