I forbindelse med de første internationale
prøvekørsler af den nye Renault Clio præsenterede
Renault også den nye ”racer-version” af Renault Clio,
med tilnavnet R.S., oven i købet i den særlige
Trophy version, som under motorhjelmen brillerer med
220 hestekræfter.
Det blev til nogle få omgange i den rappe racer på
den udfordrende 1,9 kilometer lange Circuit Haute
Saintonge, som ligger et halvt hundrede kilometer
nordøst for Bordeaux.
Se videoen
Videoen her på siden siger mere end mange ord, men
lidt fakta skal naturligvis tilknyttes – ikke
mindst, fordi ikke alle var til rådighed, da vi
blandt de første i verden prøvekørte den nye bil.
Under motorhjelmen ligger den samme motor, som
kendes fra Megane GT. Dvs. en 220-hestes 1,6 liters
turbobenzinmotor, der også præsterer et
drejningsmoment på 260 Nm ved 2000 omdr./min.
Ydermere med den lille finesse, at i 4. og 5. gear
øges momentet til 280 Nm.
Meget er anderledes
I sammenligning med den almindelige Clio er
hjulophængene skiftet ud, men basiskonstruktionen er
den samme. Desuden har man optimeret
karrosseriformen, dimensionerne, sporvidde etc. er
ændret og på Trophy-udgaven er bilen yderligere
sænket 20 mm fortil og 10 mm bagtil.
Kræfterne overføres til asfalten via 18” alufælge,
udrustet med 205/40R18 Michelin Pilot Super Sport
dæk, og nedbremsningen foregår vha. 320/28
ventilerede skiver fortil og 260/8 massive skiver
bagtil.
Hurtigst i klassen
Topfarten er 235 km/t, de magiske 100 km/t håndteres
på 6,6 sekunder, 400 meter når man på 14,5 sekunder
og man behøver ikke engang være
hurtig
på gearskiftet, for det klares af Renaults hurtige
6-trins dobbeltkoblingsgear, som også kan skiftes
manuelt vha. paler bag rattet. Derved kategoriseres
Clio R.S. også som den hurtigste af slagsen i sin
klasse.
Køreoplevelsen indskrænker sig til at konstatere, at
lyden er fænomenal, styring ultra præcis og balancen
fremragende. Men affjedringen er forbavsende
tilgivende og mindre krængning var ønskeligt. Det
kan dog skyldes, at racerbanens asfalt er meget plan
og at temperaturerne var omkring 30 grader. Og
bilens dimensioner lægger op til, at den er god i
snævre sving. Men i hurtige kurver er den også
glimrende.
200 hestekræfter er en option
I øvrigt disponerer man over tre køreindstillinger:
”Normal”, ”Sport” og ”Race”. Bagtil er monteret en
sporty spoiler og funktionel diffuser, der holder
bagvognen nede ved høj fart. Hvis meget af det er
for meget, findes Clio R.S. også i en ”Sport” og en
”Cup” version, hvor motoren er en 200-hestes 1,6
liters turbobenzin. Men den har vi ikke prøvet.
|