Tre verdenspremierer bragte Peugeot til efterårets
store motorshow i Paris: 3008 – som vi umiddelbart
efter biludstillingen havde mulighed for at køre de
første kilometer i – den noget større 5008 og ikke
mindst den helt nye Dakar rallybil, 3008 DKR.
Sidstnævnte vender vi tilbage til, 3008 har vi
allerede set mere indgående på, og 5008 bliver en af
forårets store nyheder fra den franske bilkoncern.
Den er den, billederne her på siden viser. Den er
stor i bogstavelig forstand, for selvom den er
baseret på samme platform som 3008 – PSA gruppens
nye EMP2 platform – er bilen en del større end 3008.
Faktisk er den blevet så stor, at der er blevet
plads til en ekstra sæderække ligesom i den første
5008. Den var i øvrigt en MPV, altså det, vi på
dansk kalder en multibil. Den nye 5008 er en regulær
SUV.
Større end forgængeren
Man anvender naturligvis det geniale i-cockpit og
fordi køreegenskaberne i moderne SUV’er er blevet så
meget bedre over de seneste år, har man kunnet
tillade sig forvandle bilens grundliggende
egenskaber. Man har ved samme lejlighed også kunnet
gøre den 11 cm længere end forgængeren, så den nu
måler 4,64 meter og det har givet mere benplads til
passagererne på 2. sæderække.
Sæderne er overalt meget fleksible, de kan skydes
frem og tilbage, ryglænene kan reguleres, og lægges
de fem bageste sæder ned, har man et helt plant
bagagerum. Anvendes bilen med fem siddepladser i
brug disponerer man over ikke mindre end 1060 liter
bagageplads – det er 237 liter mere end hos
forgængeren (læs
vores prøvekørsel af den tidligere generation 5008
hér >>>).
Når bilen introduceres vil den blive tilbudt med
valget mellem fire benzinmotorer og seks
dieselmotorer, der spænder fra 100 til 180
hestekræfter samt hele viften af
førerassistentsystemer.
Link til importøren
|