Det er kun et par uger siden den helt nye Peugeot
3008 havde verdenspremiere på Paris Motor Show.
Allerede nu har vi kørt de første kilometer i den
kompakte/mellemstore SUV med de mange intelligente
løsninger, og blot om et par uger er den ude hos de
danske forhandlere.
Den nye 3008 er en helt ny bil. Den er baseret på
PSA gruppens nye og meget fleksible EMP2 platform,
som den deler med 308, flere af Citroëns biler og
ikke mindst den nye Peugeot 5008, som også havde
verdenspremiere i Paris, men først lander på de
europæiske markeder engang til foråret.
Guf for hightech freaks
Visuelt er den markant forskellig fra forgængeren,
hvad vi ved selvsyn kunne konstatere i forbindelse
med den første præsentation, som fandt sted længe
inden den officielle verdenspremiere for publikum i
Paris (Læs
den første præsentation af den nye Peugeot 3008 hér
>>>). Og i teknisk forstand er den guf for
hightech freaks – det vidste vi også dengang.
Hvordan den kører, vidste vi ikke, men nu har vi
fået syn for sagen.
Den store frihøjde på 22 cm – eller 21,9 cm for nu
at være helt nøjagtig – kategoriserer den på det
nærmeste blandt off-roadere, men den kan ikke fås
med træk på alle fire hjul. Til gengæld kan den
leveres med det geniale Grip Control system, som vi
tidligere har prøvet på andre af fabrikkens biler.
Det er en god løsning, som gør, at man kan udnytte
den store frihøjde, uden at gå på kompromis med
køreegenskaberne på plan vej.
Et firehjulstræk vejer typisk omkring 100 kg, det er
kostbart, det øger brændstofforbruget. Bilen i
forvejen har tabt sig 100 kg og det ville da have
været synd, at sætte dem til igen.
Underholdende køreegenskaber
Resultatet er, at man har kunnet tillade sig, med
udgangspunkt i den nye platform, ved anvendelse af
den nyeste støddæmper teknologi og på baggrund af
den reducerede vægt, at bygge en bil med meget
komfortabel affjedring. Samtidig med, at bilen kun
krænger beskedent, selv ved hurtig kurvekørsel (hvad
videoen her på siden vidner om). Den er ret
underholdende at køre.
Peugeot 3008 byder på en vifte af benzin og
dieselmotorer. På billedet og i den bil, vi
prøvekørte, lå en 150 hestes 2-liters BlueHDi
dieselmotor.
Det er klart, at Peugeot med den nye 3008 vil
forsøge at tage en bid af den kage, som Nissan
Qashqai i den grad har sat sig på gennem en årrække.
Ikke desto mindre har man valgt at prissætte 3008
lidt over Qashqai. Den billigste version kommer til
at koste 290.000 kroner, og Allure versionen med
120-hestes 1,6 liters BlueHDI motor lander på
360.000 kroner.
I-Cockpit er en gevinst
Uanset version følger i-Cockpittet med, også med
alle indstillingsmulighederne, som virkelig
muliggør, at ejeren/brugeren selv kan vælge de
informationer, som hun/han gerne vil have hurtig
tilgang til.
I-Cockpit instrumenteringen er fuld digital. Føreren
kan vælge mellem forud programmerede temaer og også
sammensætte sin egen version. Det viste tema er
baseret på navigationen.
Med tre fingre samtidig på berøringsskærmen over
centerkonsollen opnår man denne oversigt over
indholdet i det avancerede infotainment udbud.
Det lille rat med den flade overkant og underkant
ser smart ud, det falder godt i hænderne, næsten
ligesom styrepinden i et fly, men frem for øger det
funktionaliteten og sikkerheden, fordi førerens blik
har ganske kort vandring fra kørebanen til
instrumenterne. Det er en gevinst, der er til at
tage at føle på.
Raffinerede detaljer
Pladsforholdene i den nye Peugeot 3008 er glimrende,
kvaliteten af materialevalget er i toppen og giver
en eksklusiv følelse. Og elegante detaljer som den
omstændighed, at ikke bare udstyret men også
designet er influeret af udstyrsniveauet, er
usædvanlig.
Bemærk frontpartiet på de to biler, som vi viser her
på siden: Allure modellen har Fuld LED lys, mens
basisversionen har halogen. Derfor har man kunnet
tillade sig med ægte fransk sans for raffinerede
designmæssige detaljer, at kunne føre en adskillelse
op mellem de to lygte sektioner i Allure udgaven.
Også retningen af elementerne i den iøjefaldende
frontgrill er forskellig afhængig af version.
Fuld LED på Allure og GT.
|