- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


First World Testdrive: Peugeot 3008

 

 


Hightech SUV med intelligente løsninger


Af Søren Clauding – 13. oktober 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er kun et par uger siden den helt nye Peugeot 3008 havde verdenspremiere på Paris Motor Show. Allerede nu har vi kørt de første kilometer i den kompakte/mellemstore SUV med de mange intelligente løsninger, og blot om et par uger er den ude hos de danske forhandlere.

 

Den nye 3008 er en helt ny bil. Den er baseret på PSA gruppens nye og meget fleksible EMP2 platform, som den deler med 308, flere af Citroëns biler og ikke mindst den nye Peugeot 5008, som også havde verdenspremiere i Paris, men først lander på de europæiske markeder engang til foråret.

 

Guf for hightech freaks

Visuelt er den markant forskellig fra forgængeren, hvad vi ved selvsyn kunne konstatere i forbindelse med den første præsentation, som fandt sted længe inden den officielle verdenspremiere for publikum i Paris (Læs den første præsentation af den nye Peugeot 3008 hér >>>). Og i teknisk forstand er den guf for hightech freaks – det vidste vi også dengang. Hvordan den kører, vidste vi ikke, men nu har vi fået syn for sagen.

 

Den store frihøjde på 22 cm – eller 21,9 cm for nu at være helt nøjagtig – kategoriserer den på det nærmeste blandt off-roadere, men den kan ikke fås med træk på alle fire hjul. Til gengæld kan den leveres med det geniale Grip Control system, som vi tidligere har prøvet på andre af fabrikkens biler. Det er en god løsning, som gør, at man kan udnytte den store frihøjde, uden at gå på kompromis med køreegenskaberne på plan vej.

 

Et firehjulstræk vejer typisk omkring 100 kg, det er kostbart, det øger brændstofforbruget. Bilen i forvejen har tabt sig 100 kg og det ville da have været synd, at sætte dem til igen.

 

Underholdende køreegenskaber

Resultatet er, at man har kunnet tillade sig, med udgangspunkt i den nye platform, ved anvendelse af den nyeste støddæmper teknologi og på baggrund af den reducerede vægt, at bygge en bil med meget komfortabel affjedring. Samtidig med, at bilen kun krænger beskedent, selv ved hurtig kurvekørsel (hvad videoen her på siden vidner om). Den er ret underholdende at køre.


Peugeot 3008 byder på en vifte af benzin og dieselmotorer. På billedet og i den bil, vi prøvekørte, lå en 150 hestes 2-liters BlueHDi dieselmotor.


Det er klart, at Peugeot med den nye 3008 vil forsøge at tage en bid af den kage, som Nissan Qashqai i den grad har sat sig på gennem en årrække. Ikke desto mindre har man valgt at prissætte 3008 lidt over Qashqai. Den billigste version kommer til at koste 290.000 kroner, og Allure versionen med 120-hestes 1,6 liters BlueHDI motor lander på 360.000 kroner.

 

I-Cockpit er en gevinst

Uanset version følger i-Cockpittet med, også med alle indstillingsmulighederne, som virkelig muliggør, at ejeren/brugeren selv kan vælge de informationer, som hun/han gerne vil have hurtig tilgang til.


 

I-Cockpit instrumenteringen er fuld digital. Føreren kan vælge mellem forud programmerede temaer og også sammensætte sin egen version. Det viste tema er baseret på navigationen.

 

Med tre fingre samtidig på berøringsskærmen over centerkonsollen opnår man denne oversigt over indholdet i det avancerede infotainment udbud.


Det lille rat med den flade overkant og underkant ser smart ud, det falder godt i hænderne, næsten ligesom styrepinden i et fly, men frem for øger det funktionaliteten og sikkerheden, fordi førerens blik har ganske kort vandring fra kørebanen til instrumenterne. Det er en gevinst, der er til at tage at føle på.

 

Raffinerede detaljer

Pladsforholdene i den nye Peugeot 3008 er glimrende, kvaliteten af materialevalget er i toppen og giver en eksklusiv følelse. Og elegante detaljer som den omstændighed, at ikke bare udstyret men også designet er influeret af udstyrsniveauet, er usædvanlig.

 

Bemærk frontpartiet på de to biler, som vi viser her på siden: Allure modellen har Fuld LED lys, mens basisversionen har halogen. Derfor har man kunnet tillade sig med ægte fransk sans for raffinerede designmæssige detaljer, at kunne føre en adskillelse op mellem de to lygte sektioner i Allure udgaven. Også retningen af elementerne i den iøjefaldende frontgrill er forskellig afhængig af version.


Fuld LED på Allure og GT.

 

Andre Peugeot prøvekørsler – find dem hér >>>

 

Læs den første præsentation af den nye Peugeot 3008 hér >>>


Vi har fået det første køreindtryk af den nye Peugeot 3008 og ikke mindst hvordan det nyeste i-cockpit fungerer. Det kan opleves ved at se videoen ovenfor. Den kan også ses i Fuld HD.


Lygtedesignet og frontgrillen er forskellig på Allure og Active versionerne. Allure er øverst.

 

Fancy præsentation på havnefronten i København. Fancy lyseffekter fik den bomstille holdende bil til at se kørende ud...

 

Bagagekapaciteten på den blot 4,45 meter lange bil er 591 liter.

 

Og det er ikke gået ud over bagsædepladsen...

 


Link til importøren

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt