Daimler-koncernen skabte stor opmærksomhed på Paris
Motor Show forleden, da man samlede interessen
omkring den nye Mercedes-Benz EQ Concept på
Mercedes-standens centrale scene. Det var en klar
dokumentation af, at man mener det alvorligt, når
man i 2018/19 satser på at være klar med sin første
elektriske bil.
Få uger efter sikrede Mercedes-Benz sig en option på
en startplads i 2018-2019 udgaven af det innovative
Formel E mesterskab for elektriske formel
racerbiler, altså samtidig med, at man er klar med
den serieproducerede el-bil.
Der er ingen tvivl om, at BMW’s og Tesla’s solide
greb om markedet for premium elektriske biler er
noget, Mercedes-Benz ønsker at vriste fra dem.
Mercedes EQ er derfor ikke bare skabt som en
elektrisk bil med Mercedes-stjerne på fronten, men
som et helstøbt elektrisk koncept, som formentlig
ender op med at blive en helt separat modellinje.
Det er målet inden 2025 at have lanceret 10 elbiler
SUV og hurtigladning
Mercedes EQ er foreløbig et koncept, som indikerer
hvordan fabrikken forestiller sig en el-bil kan se
ud. Den er skabt som en SUV med udpræget brug af
karbonfiber på samme måde som også BMW gør det med
deres i-serie (læs
om vores besøg på BMW’s i-serie fabrik i Leipzig
for nylig >>>). I Stuttgart inkorporerer man
også et hurtiglade system, som vil gøre det muligt
at oplade en bil til over 150 kilometers kørsel på
under 5 minutter.
Mercedes forventer at 25 procent af koncernens
bilproduktion i 2015 vil bestå af elbiler og dermed
er man helt på linje med de erklæringer f.eks.
VW-Gruppen også har udtrykt i forbindelse med deres
fremtidsstrategier. Her forventer man dog at bringe
30 elbiler på markedet inden 2015, men de forventes
også at være i en anden priskategori end de 50.000
Euro som det hedder sig, at den første Mercedes EQ
skal koste.
|