- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


First World Testdrive: Opel Zafira

Opels nye Zafira ansigt


Af Søren Clauding – 4. juli 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det begyndte med Opel Astra sidste efterår, ja egentlig også med Opel Karl nogle måneder tidligere. Den store tyske bilproducent har taget de næste skridt i processen, hvor man fornyr ikke bare bilernes tekniske profil, men også det, de allerfleste mennesker husker en bil på: Bilernes visuelle identitet med hovedvægt på frontpartiet. Det er præcis, hvad man har gjort med den nye Zafira, som ser de danske landeveje til november.

 

Hvis ikke det var fordi den var højere end Opel Astra, ligner fronten til forveksling Opels seneste succes-model. Om det så er godt eller dårligt, må det være op til den enkelte at vurdere, for er der noget, mennesker kan være uenige om, er det lige præcis hvordan noget ser ud, landskaber, boliger, påklædning og naturligvis også biler.

 

Ny karakter

Men Opel Astra er blevet utrolig positivt modtaget overalt, og det satser Opel på også kommer til at gælde den faceliftede Zafira. Den har i hvert fald ændret karakter ved, at man har afskrevet det frontdesign, som ellers var udsprunget af den innovative Opel Ampera. Se billederne af den hidtidige Opel Zafira og vurdér selv >>>.

 

Det er dog ikke kun frontpartiet, Opel har ændret på. Også interiørdesignet er fornyet, cockpittet har ændret karakter – men heldigvis har man bibeholdt bilens funktionelle egenskaber. Det er vigtigt, for det er trods alt bilens funktion, der afgør, at man vælger den rummelige multibil, frem for eksempelvis den mere agile stationcarudgave af Opel Astra-modellen ved navn Sport Tourer (læs vores seneste test af Opel Astra Sports Tourer hér >>>).

 

Syv eller fem sæder

Funktionen inkludere muligheden for syv sæder, men selv med fem er der fine indretningsmæssige løsninger som f.eks. det midterste bagsæde, der kan foldes frem og forvandles til luksuøse armlæn, samtidig med at de to yderste sæder skydes ind mod midten og efterlader mere skulderplads.



Også det store bagagerum på 710 liter, der kan øges til over 1,8 kubikmeter, er bevaret. Det behagelige indeklima, som kan gøres endnu mere indbydende, hvis man anskaffer bilen med panorama forrude, ligeså og ikke mindst de meget fine komfortable køreegenskaber.

 

Meget velkørende også ved høj fart

Helt grundliggende er Opel Zafira meget velkørende. Den kan så også købes med en justerbar ”Flex-Ride” undervogn, hvor man foruden en standardindstilling kan vælge en fastere sportsindstilling eller en mere tilgivende comfort-indstilling.

 

Vi prøvede den nye Opel Astra på vejene vest for Frankfurt i Tyskland, ikke langt fra Opels fabriksanlæg i Rüsselsheim, og kan fastslå, at hvad køreegenskaberne angår, sakker Opel Zafira ikke en millimeter efter konkurrenterne, tværtimod. Den har en fremragende stabilitet, fremragende styrepræcision og glimrende kørselskomfort, afprøvet ved hastigheder helt op til de 220 km/t, som topudgaven med 200 turbobenzinheste under motorhjelmen kan præstere (se vores video, hvortil der er link her på siden).


1,6 liters turbobenzinmotoren på 200 hk gør Opel Zafira til en af verdens hurtigste MPV'er.


Lavt støjniveau

Dertil kommer, at støjniveauet er holdt meget lavt. Især udgaven med den nye 170 hestes dieselmotor, som også var til rådighed ved de første internationale prøvekørsler, er bemærkelsesværdig lydløs. ”Det skyldes blandt andet,” forklarede Opels danske informationschef, Erik Morsing, ”at man er blevet meget god til, at reducere støjen fra de mange dyser i sådan en motor. I kombination med lyd dæmpning i almindelighed har man opnået det lave støjniveau.”


2-liters dieselmotoren præsterer 170 hk.


Frontdesignet er nyt, cockpittet er nyt, en række mindre detaljer er fornyet, og så har Opel udskiftet hele det hidtidige Xenon forlygte-anlæg med nyt i LED. Det forvandler på det nærmeste nat til dag og giver et meget klarere lys. Men man har ikke inkorporeret de MATRIX lygter, som findes i Opel Astra. På det felt er man med Astra Sports Tourer'en bedre stillet.

 

LED lys

Det er dog ikke værre end at LED forlygterne på Zafira (standard fra Innovation udstyrsvarianterne) har ni forskellige lys indstillinger, der tilpasser lyset til omgivelserne og desuden er adaptive, hvilket bl.a. inkluderer automatisk op- og nedblænding.

 

En anden for mange mennesker ikke uvigtig ting er Zafira’ens såkaldte connectivity, altså muligheden for at kommunikere med omverdenen. Det avancerede IntelliLink anlæg kan købes i allernyeste version og man kan bl.a. vælge mellem, at anvende sin egen smart-telefon eller tilkøbe ”Opel OnStar”. Og ved tilkøb af 4G/LTE Wi-Fi hotspot kan bilen blive et rullende internet hotspot, der kan håndtere op til syv trådløse enheder på én gang. Det giver bl.a. meget bedre net-forbindelse end hvis hver enkelt enhed selv skal kommunikere med mobil nettet.

 

OnStar

Unikt ved OnStar er desuden muligheden for, at kunne tale på dansk med en Opel medarbejder. Det giver bl.a. mulighed for automatisk nødopkald, hvis bilen kører galt og en airbag udløses. I det tilfælde ringes der op til OnStar servicecentret og hvis servicemedarbejderen ikke kan få bekræftet, at alle personer i bilen er OK, sendes der en ambulance til uheldsstedet.

 

I øvrigt er 7” farveskærmen i midterkonsollen som standard parat til at klare f.eks. navigation via smart-telefonens navigation, men det kan så tilføjes, at OnStar leveres gratis i enhver Zafira i en prøveperiode. IntelliLink er kompatibel med Apple CarPlay og Android Auto.

 

Stribevis af features

Blandt øvrige vigtige features ved den nye Opel Zafira er de ergonomiske forsæder, certificeret af den tyske organisation ”Aktion Gesunder Rücken”, den smarte cykelholder med plads til fire cykler, Opel Eye frontkameraet og den front monterede radar, der gør striben af sikkerhedsudstyr tilgængeligt, herunder adaptiv fartpilot, automatisk nødbremse, blindvinkeladvarsel osv. hvoraf det meste dog er ekstraudstyr eller i hvert fald afhængigt af udstyrsniveau.

 

Motor-sortimentet strækker sig over diesel- og benzinmotorer fra 120 til 200 hestekræfter. Med sidstnævnte i maskinrummet bliver Opel Zafira en af verdens hurtigste seriefremstillede MPV’er. Prisniveauet strækker sig fra 285.000 til 461.000 kroner.

Andre Opel prøvekørsler – find dem hér >>>


Klik på billedet, få en introduktion til den nye Opel Zafira og siden en køretur med 220 km/t på en tysk autobahn. Videoen er i Fuld HD.


 

 

 

LED forlygterne giver et forrygende lys i mørke.


Priser og modelprogram


1,4T (120 hk) Limited kr. 285.000.

1,4T (120 hk) Enjoy kr. 320.000.

1,4T (140 hk) Enjoy kr. 335.000.

1,4T (140 hk) Enjoy aut. Kr. 355.000.

1,6 CDTI (120 hk) Enjoy - ikke klar.

1,6 CDTI (134 hk) Enjoy - ikke klar.

2,0 CDTI (170 hk) Enjoy kr. 400.000.

2,0 CDTI (170 hk) aut. Enjoy kr. 420.000.

1,4T (140 hk) Innovation kr. 376.000.

1,4T (140 hk) Innovation aut. Kr. 396.000.

1,6T ((200 hk) Innovation kr. 416.000.

1,6 CDTI (134 hk) Innovation - ikke klar.

2,0 CDTI (170 hk) Innovation kr. 441.000.

2,0 CDTI (170 hk) aut. Innovation kr. 461.000.


Link til importøren


 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt