- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billedet og se det større


Biltest: Opel Zafira 1,4 Turbo 140 hk Cosmo

Sådan udvides mobilitetsbegrebet…


Af Søren Clauding – april 2013

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Opel Zafira i Motorradioen


Det var ikke første gang vi kørte Opel Zafira Tourer, heller ikke med den livlige 1,4 liters turbo-benzinmotor i maskinrummet. Men det var første gang vi blæste netop den udgave ned af nogle tyske autobahns. Det er nemlig ikke uinteressant netop nu, hvor nye afgiftsregler har justeret på fordelen ved dieseldrift. Alligevel er diesel at foretrække til netop den øvelse - er den klare konklusion.

 

Men der var en ting til: biler har udviklet sig til i dag at være meget mere end blot biler. De er i hård konkurrence med diverse alternative transportløsninger og bilindustrien, ikke mindst Opel, håndterer udfordringen forbilledligt. Det er Opel Zafira Tourer et skoleeksempel på.

 

Køreturen først

Man lad os lige tage køreturen først. Vi har tidligere kørt en tilsvarende bil på danske veje. Det er helt OK (læs prøvekørslen af Opel Zafira Tourer 1,4 hér >>> og den første prøvekørsel af Opel Zafira Tourer hér >>>), men bilen lægger op til også at blive brugt på de lange ferieture. Oplevelsen af Zafira’en med dieselmotor var udmærket. Trods relativ komfortabel affjedring, som er nødvendig, hvis ferieturen ikke i bogstavelig forstand skal blive en rystende oplevelse, er stabiliteten OK.

 

En del af hemmeligheden er den relativt tunge dieselmotor med tilhørende transmission, som fortrinsvis ligger over forakslen. Når man udskifter den med den virile benzin turbomotor i den prøvekørte model, falder Zafira’en 130 kg i vægt og det påvirker mærkbart stabiliteten ved høj fart. Med benzinmotor styrer bilen knap så præcist, den er mere sidevindsfølsom og ujævnhederne absorberes ikke helt på samme niveau – og det bliver ikke bedre, hvis man fylder kabinen op. Det skal dog tilføjes, at man naturligvis glimrende kan køre en lang ferietur i en Zafira Tourer med benzinmotor – og den står udmærket i konkurrencen med andre bilmærker – men har man valgmuligheden og køres der rigtig mange kilometer ved høj fart, er dieselvarianten den bedste af de to.



Det skal dog tilføjes, at benzinbilen var påmonteret vinterdæk, og det kan have påvirket oplevelsen. Men selv på sommerdæk opleves en bil også forskelligt ved temperaturer på 10 grader og 35, så det er formentlig marginalt.

 

Udstyret

Og så var der det med udstyret. Foruden et righoldigt standardudstyr var den prøvekørte Zafira udrustet efter alle kunstens regler - og Opels muligheder. De er ikke få, for hos Opel har man erkendt, at der findes alternative transportformer, som i særdeleshed er i konkurrence med en multibil som Zafira. Derfor er Zafira defineret som mere end blot en rummelig og komfortabel rejsebil.

 

Den indbyggede cykelholder er et fremragende eksempel. Den forøger godt nok købsprisen med 14.500 kroner, men så har man også en permanent løsning for at kunne medbringe 2 cykler (kan udvides til fire). Når cykelholderen skal bruges, trækker man i et håndgreb og så skyder den automatisk ud af bageste kofanger. Kun ikke på testbilen – for den forrige bruger havde glemt at pakke den rigtigt sammen. Konklusion: Cykelholderen er der, men den fratager ikke brugeren at bruge hovedet. Men herligt, at den er diskret af vejen, når den ikke er i brug. Cyklerne tipper i øvrigt elegant bagud, så man kan få adgang til bagklappen og f.eks. betjene bageste sæderække, hvilket foregår ved et enkelt træk i en strop, så lægges de individuelle bagsæderyglæn ned eller trækkes op på plads igen.

 

Navigation udover det sædvanlige

En anden unik feature er indbygget i en samlet udstyrspakke til 26.000 kroner. Her indgår navigation, men ikke en helt almindelig navigation. Foruden de traditionelle funktioner kan man f.eks. få beskrevet seværdigheder med fotos, praktiske informationer om åbningstider og billetpriser etc. Det system er beregnet på mennesker, der virkelig anvender Zafira’en til mere en blot transport.



Man har naturligvis også mulighed for at tilkoble mobiltelefonen via kabel eller Bluetooth.

 

Bilers store force er ikke mindst, at man kan holde varmen om vinteren, alternativt selv bestemme kabinetemperaturen om sommeren. Opel er fortsat en af de få bilfabrikker, der tilbyder rat-opvarmning. Det er en usædvanlig behagelig oplevelse en frostkold vinterdag, og opvarmningen sker hurtigt og især i de zoner på rattet, som man normalt griber fat i. Ratvarme, som også inkluderer et lækkert læderrat, koster 4390 kroner.

 

Variabelt bagsædesystem

For bagsædepassagerne er solgardiner indbygget i dørene en option. Den koster 1800 kroner og er i den grad med til at øge ferieoplevelsen markant. Hvis man blot er fire personer på tur, er den variable midterste sæderække en rigtig bekvem ting. Midtersædets ryglæn kan foldes ned i vandret position og omdannes til et midterarmlæn, hvorved de yderste sæder kan skydes ind til armlænet og pladsen over skuldrene øges markant. Det er standardudstyr i Cosmo udstyrsmodellen.

 

Standard er også panorama forruden, fulgt henover taget af et panorama glastag med elektrisk solgardin. Det betyder, at lysindfaldet i kabinen kan ændres ved tryk på en knap. Panoramaforruden giver også et enestående lysindfald, men har nok mest sin berettigelse, når det er mørkt eller overskyet – ellers vil solen let blænde for meget.

 

Adaptiv fartpilot – automatisk lys

To andre egenskaber er stærkt underkendt, men man kommer til at elske dem på lange cruises: Den adaptive fartpilot sikrer afstanden til den forankørende bil. Det er ikke bare en komfortabel egenskab, men også en stor sikkerhedsfaktor, fordi elektronikken griber ind, hvis bilerne foran ændrer fart – også selvom føreren et øjeblik er uopmærksom. Og hvem kan frasige sig, at det passerer på en lang køretur.

 

Det andet er Xenon-forlys med automatisk op- og nedblænding. Xenon lyset giver en meget bedre oplysning af kørebanen, hvilket er en stor sikkerhed ved kørsel i mørke. Og automat-funktionen, som man selvfølgelig selv kan koble til eller fra efter behov, gør kørsel i mørke mere sikker, fordi man kan koncentrere sig om at styre bilen og ikke behøver bekymre sig om at blænde ned for modkørende. På samme måde sikrer regnsensorer, at vinduesviskerne går i gang automatisk. Hvem har ikke prøvet f.eks. at overhale en lastbil, i samme øjeblik som den kører gennem en vandpyt – og så er ens udsyn på brøkdele af et sekund reduceret til nul. Det klarer elektronikken, mens føreren igen har ro til at styre bilen.



Model:

Opel Zafira Tourer 1,4 Turbo Ecotec Cosmo

Listepris:

Kr. 380.500

Motor og transmission:

4 cyl. turbobenzinmotor 1,4 l. 140 hk. 200 Nm/1850-4900 omdr./min. 6 manuelle gear. Stop/start.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

10,7 sek./ 202 km/t/ 15,9 km/l /148 g/km

Længde:

4,66 m

Bagagerum:

152-1800 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. 17” alufælge. 7 siddepladser. Panoramaforrude. Panoramatag. Mørktonede sideruder. Multijusterbart læderrat. Klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot. Sædevarme. 2 X Isofix. Tagræling.


Link til importøren 


Sædeforlængelse forøger siddefladen.

 

Flex-rail skinnen mellem forsæderne har mange funktionelle opgaver.

 

Mellemste sæderække består af tre individuelle sæder.

 

Når midtersædets ryglæn er slået ned har man en næsten plan flade.

 

Midtersædets ryglæn er deleligt og kan foldes op som bekvemt armlæn, alt imens ydresæderne skydes sammen, så man opnår mere plads over skuldrene.

 

Bageste sæderække er mere en nødløsning i en snæver vending - eller til børn.

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt