24 timers Le Mans, som køres i dagene 13.-14. juni,
bliver noget andet i 2015 uden Tom Kristensen. Men
det bliver ikke mindre interessant, ikke mindre
spændende, måske endda tværtimod, fordi den
ubeskrivelige udefinerbare X-factor, som den
nifoldige danske Le Mans triumfator var eksponent
for og som er hele kernen i hans succes, ikke
længere er en faktor i Le Mans. Nu er Le Mans
tilbage hvor det var uden Tom Kristensen:
bil-giganternes dyst, uforudsigelig og global.
Vi kommer alle til at savne Tom Kristensen. Den
første reaktion fra en af de presseansvarlige i Le
Mans, efter at Tom havde offentliggjort sin
beslutning, i en telefonsamtale med undertegnede,
var: Søren, det bliver mærkeligt, han har jo været
der hvert år. Et 24-timers løb uden Tom, det kan jeg
ikke forestille mig. Vi vil savne ham.
Rigtigt, vi vil savne Tom Kristensen, men der var
også en tid før den danske superstjerne og der
kommer en tid efter. Undertegnede har fulgt Le Mans
længe nok til, også at have oplevet 24-timers løbet,
da John Nielsen vandt det i 1990 som den første
danske Le Mans vinder nogensinde. 35 Le Mans race er
det blevet til for mit vedkommende, altid ved
banekanten, altid som det kommunikerende led omkring
ikke bare en passion, men en af verdens vigtigste,
måske endda dén vigtigste motorsportsbegivenhed, som
24-timers Le Mans altid har været.
Penge alene gør det ikke
Det er også grunden til, at verdens mest berømte
motorløb er blevet verdens mest berømte. Det er
motorløbet, som alle bilfabrikker i bund og grund
gerne vil vinde. Men det er så kompliceret et set-up,
at kun de færreste tør binde an med det. Økonomiske
ressourcer gør det ikke alene, man kan ikke købe sig
til alt. Der findes f.eks. kun én udefinerbar
x-factor af Tom Kristensens slags. Har man den, er
man godt stillet, selvom det ikke garanti for sejr.
Tom var én faktor, der er en næsten uendelig række
af andre faktorer, der også spiller ind. Og det
team, som får tingene til at klappe bedst muligt,
står med pokalen i hånden søndag eftermiddag. Derfor
er det modigt, når Nissan i år kaster sig direkte
ind i sejrkampen i top-kategorien, LMP1.
Audis dominans
Audi har som bekendt domineret i mange år og vandt
sin første sejr (med bl.a. Tom Kristensen) i 2000.
Siden har fabrikken vundet alle løbene, bortset fra
i 2009 hvor Peugeot tog sejren og 2003, hvor Bentley
vandt (også med Tom Kristensen). Men Bentley var og
er en del af VW-gruppen, og var i princippet en Audi
med lukket cockpit, altså også en slags Audi-sejr.
Inden Audis sejrsrække begyndte, havde 24-timers Le
Mans været gennem en række omvæltninger, også
reglementsmæssigt, som betød, at ingen bilfabrikker
var dominerende. I 1990’erne vandt BMW, Porsche,
McLaren, Peugeot og Mazda. Af dem er Porsche den
eneste fabrik, der er med i 2015, og de har også
holdt pause, i hvert fald i topkategorien (som har
heddet lidt forskelligt i tidens løb) og gjorde
comeback i fjor – uden dog at nå målstregen med
nogle af bilerne.
Toyota er verdensmester
Og så er der Toyota. Den japanske bilproducent,
verdens størte, er regerende verdensmester i
langdistance-racing for racersportsvogne (den mest
sigende danske ”oversættelse” af World Endurance
Championship). Men trods succes’en i VM-serien, har
de stadig en sejr i Le Mans til gode. Toyota deltog
kort i Le Mans i et par år for 15 år siden og var
tæt på at vinde, men sejren… Måske bliver det i år.
De fire bil-giganter, der kæmper i år er foruden
Toyota, fortsat Audi, Porsche og debutanten Nissan.
Siden sidste år…
Toyota har haft en dårlig start på VM i 2015 og
virker ikke som om, at de har tempoet til at vinde i
år. Men erfaringerne viser, at man ikke nødvendigvis
behøver at være hurtigst i de andre løb for at vinde
Le Mans – spørg bare Audi. Toyota har en
gennemprøvet teknologi på deres hybrid-racer,
kørerne har efterhånden stor erfaring med bilerne.
Største handikap er nok, at ingen af Toyota kørerne
besidder den x-factor, som netop Tom Kristensen
havde (og formentlig fortsat har, selvom den nu er
blevet de-aktiveret).
Audi har erfaringerne, de har ligeledes en
gennemprøvet teknologi, de har dygtige kørere, som
også har prøvet at vinde Le Mans, og selvom Tom
Kristensen ikke sidder i cockpittet, er han stadig
en del af teamet. Han er på plads i Le Mans og er en
dygtig og meget vidende rådgiver, som nyder kolossal
respekt og som hele teamet kan have glæde af. Derfor
er Audi absolut vinderkandidat endnu engang.
Porsche og historien
Porsche har med i alt 16 Le Mans sejre (Audi har
”kun” 13) i tidens løb en flot historie i Le Mans.
Men de har ikke så meget erfaring fra de senere år,
selvom de bestandigt har været repræsenteret i
GT-klasserne. Imidlertid lærer de hurtigt på
fabrikken i Weissach, motorsport ligger i generne og
Porsche har udviklet sig voldsomt siden comebacket i
2014. De har en god kørersammensætning og for dem
tæller der kun én ting: At vinde. Kan det ske over
semi-søsterfirmaet Audi, vil triumfen være dobbelt
så stor.
Nissans gådefulde Le Mans debut
Nissan er tilbage i top-kategorien med en ny og
yderst kontroversiel Le Mans prototype. 24-timers Le
Mans bliver dens løbsdebut, på testdagen sidst i maj
drillede vejret og man fik ikke megen idé om, hvor
hurtig Nissans GT-R LM nismo er på en baneomgang.
Ned af Hunaudieres langsiden mod det berømte
Mulsanne sving nåede den en topfart på omkring 340
km/t og den er muligvis den hurtigste bil i feltet,
når det går lige ud. Gennem kurverne var det
anderledes. Men det var første gang, den var på
banen, og man skal lige finde ud af hvordan den
fungerer og hvordan opsætningen skal være.
Der er ikke meget offentliggjort om Nissan GT-R LM
raceren, men den virker som et utrolig kompliceret
stykke mekanik med motoren utraditionelt placeret
foran cockpittet og hybrid teknologi baseret på
svinghjulsteknikken, altså i princippet det samme
som i Audis hybridracere. Og så har Nissan måske
endnu mere unikt valgt forhjulstræk til deres Le
Mans racer. Hvor stærk Nissans LMP1 racer er og hvor
pålidelig den er, er vanskelig at vurdere. Men ét
synes sikkert: de skal køre problemfrit, for bilen
er så kompliceret, at enhver reparation er
tidskrævende. Og man har kun 24 timer… |