Årets vigtigste danske motorsportsbegivenhed finder
sted hvert år – på Le Mans racerbanen i Frankrig.
20-30.000 danskere valfarter nemlig hvert år til den
franske middelalderby med en historie, der kan føres
2000 år tilbage. Det er imidlertid på grund af de
seneste årtiers historie, at de mange danskere tager
til Le Mans. Da har danske racerkørere nemlig i den
grad sat deres præg på begivenhederne på den over 13
kilometer lange racerbane, beliggende i udkanten af
Le Mans, i særdeleshed i kraft af Tom Kristensen og
hans imponerende række på i alt ni sejre.
2015 bliver første år – i nyere tid – uden Tom
Kristensen. Men det bliver ikke uden danske
racerkørere. Historiens første danske Le Mans vinder
er som bekendt ikke Tom Kristensen, så den danske
tradition beror ikke alene på Tom’s enestående
rekord. Faktisk var første dansker i Le Mans Jens
Winther, og det var John Nielsen, der allerede inden
sin sejr i 1990 for Jaguar gennem fabrikskontrakter
med bl.a. Sauber-Mercedes satte 24-timers løbet, et
par hundrede kilometer sydvest for Paris, på det
danske verdenskort.
Mange danskere til start
2015 bliver ikke et år uden dansk deltagelse.
Tværtimod. I skrivende stund er syv danske
racerkørere sikret deltagelse i 24-timers Le Mans og
to er fortsat på reservebænken. Og de syv sikre
deltagere repræsenterer i alt 8 sejre i det
klassiske motorløb, som blev kørt første gang i
1923. Der er godt nok tale om klassesejre og
prestigen er ikke så stor. Men indsatsen bag en sejr
i 24-timers Le Mans er ligeså stor og ligeså
kompleks, hvad enten det handler om at blive nr. 1 i
LM P1, LM P2, LM GTE Pro eller L GTE Am, som de fire
klasser benævnes.
Men indrømmet, det er forskellige elementer, man
beskæftiger sig med i de fire klasser…
I klassen for de hurtigste prototyper, LM P1, er der
ingen danskere med. Det er hér vi finder Toyota,
Audi, Porsche og senest også Nissans
racersportsvogne, det er hér Tom Kristensen har haft
sine kronede dage.
David Heinemeier Hansson i LM P2
Men allerede i klassen for de knap så hurtige
prototyper, LM P2, er der dansk deltagelse. Det er
den amerikansk bosiddende Davis Heinemeier Hansson,
som kører for det amerikanske team, Extreme Speed
Motorsports. Bilerne, de deltager med, er imidlertid
Ligier JS P2 racere, der har fransk oprindelse.
Teamet hører til i Florida og har hidtil forsøgt sig
med Nissan motorer men er skiftet over til motorer
fra Honda Performance Development. Med HPD i ryggen
kan det ikke gå helt galt.
David Heinemeier Hansson - vandt for Aston i fjor.
Og David, som har en baggrund som IT-forretningsmand
og derigennem skabt det økonomiske grundlag for at
kunne udleve sin passion som racerkører, har
udviklet sig i kanontempo. I fjor vandt han LM GTE
Am klassen for Young Driver Aston Martin sammen med
Nicki Thiim og Kristian Poulsen. I år skal man holde
øje med Ligier raceren med startnummer 30. Davis to
medkørere hedder Scott Sharp og Ryan Dalziel og
stammer fra hhv. USA og Storbritannien.
Young Driver Aston Martin
Young Driver Aston Martin, med teamejer Jan Grove i
spidsen, er rykket fra LM GTE Am til LM GTE Pro,
der, som navnet antyder, er baseret på
professionelle racerkørere, med den såkaldte
”Guld-licens”. Her stiller de til start med en
fabriks-Aston Martin Vantage V8 og kørerne er Nicki
Thiim, Christoffer Nygaard og Marco Sørensen. Nicki
Thiim, søn af motorsportsveteranen Kurt Thiim (som
vi jo bl.a. kan opleve på de danske racerbaner i
år), kom, så og sejrede i sin Le Mans debut sidste
år. Christoffer Nygaard har stadig en Le Mans sejr
til gode – han er hurtig nok, men har ganske enkelt
ikke været i den rette bil de tidligere år. Og Marco
Sørensen debuterer i 24-timers løbet, men han for
længst vist sin hurtighed i GP2 og nu også i WEC
(World Endurance Championship). Hold øje med Aston
Martin nr. 95.
Jan Magnussens sejrchancer i Corvette
Men der bliver virkelig krig på kniven mellem
danskerne i LM GTE Pro. Her finder vi ikke mindst
Jan Magnussen, som har stået øverst på skamlen fire
gange. Men sidste gang var i 2009, så han er sulten
efter sejr i år, måske mere end nogensinde. Han
kører fortsat som fabrikskører for Chevrolet, i fjor
var premiere for den nye Chevrolet Corvette C7R og
det er gået godt i de løb, Jan har kørt i 2015. Jan
Magnussen skal dele bilen med Antonio Garcia fra
Spanien og Ryan Briscoe. Det er to stærke og stabile
kørere – de udgår tilsammen et godt og solidt team
med store vinderchancer. Jan Magnussens Corvette har
nr. 63 på siden.
Michael Christensen i fabriks Porsche
Men de får det dog svært, for Porsche er ikke bare
tilbage med en fabriksindsats i LM P1. Også i LM GTE
Pro er der fabriksbiler, hvoraf én ikke mindst skal
køres af Michael Christensen, der af mange er
udnævnt til at skulle være den nye danske Le Mans
stjerne. Michael kører en Porsche 911 RSR for
Porsche Team Manthey (men der er fabriksstøtte bag)
og deler bilen med Richard Lietz og Jörg Bergmeister,
to meget hurtige kørere. De har nr. 91 på siden af
deres bil.
Mikael
Christensen er storfavorit til klassesejr i GTE Pro
klassen som fabrikskører i en Porscke 911 RSR.
24-timers Le Mans
optakt: Michael Christensen interview
Kristian Poulsen i Corvette
Og Kristian Poulsen? Jo, ”Jan mente, at jeg skulle
køre en ordentlig bil”, fortæller han med et smil.
Derfor var han ikke sen til at tage imod et tilbud
om at køre præcis den Corvette, som Jan kørte i
fjor, for det erfarne franske team, Labre
Competition. De har nr. 50 på siden af Corvetten,
som Kristian skal dele med italienerne Gianluca Roda
og Paolo Ruberti.
Kristian skal køre i LM GTE AM klassen og hvor
reglementet i GTE-Pro kræver tre kørere med enten
Pro-linsens eller Guld licens, påbydes der i LM GTA
Am én Guld-kører, en Sølv-kører og en Bronze-kører.
Kristian Poulsen er Sølv-kører. Desuden skal bilerne
i GTA Am være mindst et år gamle, og da kunne Jan
Magnussens Corvette C/R komme på tale.
Danskere på reservebænken
Når dette skrives er det sikkert og vist, at Johnny
Laursen og Mikkel Mac har kvalificeret sig til at
kunne deltage i GTE AM klassen i deres Ferrari 458
Italia. Som sådan er de igennem nåleøjet. Men der er
endnu ikke plads til dem. De er nr. 2 på
reservebænken, og håber på andres uheld, så de får
en chance for at komme med. Man må nok slå sig til
tåls med, at bliver det ikke i år, så bliver det med
næsten sikkerhed næste år. 24-timers Le Mans er ikke
så lige til blot at komme til start i…
Mikkel Mac er godkendt til at køre 24-timers Le Mans
men er i skrivende stund på reservebænken.
24-timers Le Mans
optakt: Reservekører Mikkel Mac interview |