24 timers Le Mans er specielt af mange grunde. De
mange timer, naturligvis, den hurtige bane, at der
køres med hastigheder på langt over 300 km/t i
nattemørket, og så plejer vejret også at drille.
Set i det lys har årets Le Mans race været ret
harmløst. Vejrguderne holdt op med at genere
deltagerne, da træningen og kvalifikationskørslerne
var overstået, natten var klar og uproblematisk,
oven i købet med et moderat temperaturfald, og
timerne – det er allerhøjest de perioder, hvor der
er sikkerhedsbil på banen, og racet sat på stand-by,
der reducerer det effektive belastende timeantal.
Perioderne med sikkerhedsbil – og det er flere timer
i år – har indflydelse på løbet ved at materiellet
skånes, der kan foretages reparationer uden at det
har stor konsekvens for placeringerne, og så presses
feltet sammen. Det stiller store krav til deltagerne
efterfølgende at gøre en forskel. Men netop årets Le
Mans race er indtil nu et godt eksempel på, hvor tæt
og hvor vigtigt, det at gøre en forskel, er for
udfaldet af løbet.
Porsche dominerer
Da løbet startede lå Porsche nummer 19 med Nico
Hülkenberg, Earl Bamber og Nick Tandy på skift i
bilen på 6. pladsen. Den placering er stille og
roligt blevet forvandlet til en 1. plads og den
indtager Porsche 919 Hybrid raceren og har indtaget
hele natten.
Porsche nr. 17 med Timo Bernhard, Mark Webber og
Brendon Hartley lå længe i spidsen, de fik
vanskeligheder, faldt tilbage og er nu på 2. pladsen
igen, men omkring en omgang efter de førende
team-kolleger.
Hen over natten er dysten i spidsen nemlig blevet
noget splittet ad. Ved midnatstid var fire biler på
omgangshøjde, nu er der tre omgange mellem de fire
førende biler og med få timer tilbage begynder
resultatet så småt at tage form.
Porsche ligger til sejr
Som det ser ud lige nu, er det ret sandsynligt, at
Porsche scorer deres 17. sejr i det klassiske
franske motorløb. Og det er ret sandsynligt, at
Toyota måske nok får dokumenteret deres
pålidelighed, men ikke med den eftertragtede Le Mans
sejr. De ender formentlig på den 7. og 8. plads, de
indtager i øjeblikket, og det var bestemt ikke hvad
de regerende verdensmestre havde sat næsen op efter.
Derimellem ligger de tre Audi’er, der hver især har
overvundet udfordringerne, og måske lægger an til
det, der kunne blive deres sidste år i langdistance
racing.
Nissans prototyper holdes i et eller andet omfang i
gang i det, der bedst kan karakteriseres som en åben
test-session. Men selv ikke Nissan selv havde
formentlig forventet, at deres race-debut ville være
så problematisk. Man er vel optimist… |