Hvis nogen tænker tanker om succes i 24-timers Le
Mans er det japanske Nissan. Den japanske fabrik har
en stolt motorsportstradition, varemærket ”nismo”
nyder stor respekt verden over, ikke mindst i
motorsportskredse. Derfor er der mange, der har
undret sig over, hvad det er Nissan gør i Le Mans i
år.
Vi talte med Nissans globale motorsportsdirektør,
Darren Cox om hvilke tanker, man har tænkt hos
Nissan, inden man kastede sig ud i årets Le Mans
race i et projekt, som vil og har fået mange til at
trække på smilebåndet – en reaktion, som næppe
bliver mindre, når man ser tilbage på årets race.
”Vi kan naturligvis ikke garantere, at vores koncept
bliver en succes, men vi tror på det og dette er
første stadie i udviklingen. Når vi har fuldført
årets 24-timers Le Mans, har vi en kolossal mængde
data, som man ikke kan indsamle på en testbane. Og
så kan vi måske gøre det bedre næste år,” mener han.
Det er Nissan har gjort er helt usædvanligt. De har
bygget en LMP1 racerbil – eller faktisk tre – som
har en kompakt V6-motor placeret foran cockpittet,
med gearkassen allerforrest og med forhjulstræk. Man
har desuden indbygget en hybridteknologi, baseret på
kondensator teknologi, hvor energien opbygges i
nedbremsningen og overføres til de to trækkende
forhjul, når man skal hurtigt ud af svingene. Ja,
der stod ”FORHJUL”.
1100 heste på forhjulene
For samtlige op til 1100 hestekræfter sendes ud til
forhjulene. Det laver man måske om til næste år, men
nu ville man se, hvordan det virkede. Der skal også
udvikles særlige dæk, som er i stand til at tumle de
mange hestekræfter.
For det første har man nogle brede valser ude
fortil. Bagtil har man smallere hjul, for at
optimere aerodynamikken. Teorien er, at men motor og
vægt på forhjulene får man et bedre vejgreb, en
større stabilitet og nogle andre variabler at
arbejde med f.eks. omkring dækslitage, fordi
bagdækkene reelt ikke slides særlig meget.
Det fungerer ikke godt i år. Men man heller ikke
testet ret meget og ikke under sammenlignelige
forhold. Men man tror på idéen.
”Vi kunne have bygget en bil magen til de tre biler,
som Toyota, Audi og Porsche har skabt,” siger Darren
Cox. ”Så ville vi være stensikre på, længe at halte
bagefter og næppe opnå nogen markant fordel. Hvis vi
kan optimere det nye koncept, har vi en chance for
at opnå en fordel og måske ad den vej køre fra
konkurrenterne.”
”I år er vi stort set lige glade med hvor hurtige vi
er og hvor vi bliver placeret. Det vigtige er, at få
erfaring. Prøv at se, hvad vi indenfor
serieproducerede biler gjorde med f.eks. Nissan
Qashqai: Vi skabte en bil, som konkurrenterne ikke
kunne forstå. Men det kunne bilkøberne. I dag er den
førende i sin bil kategori og alle de andre kæmper
for at skabe biler, der kan hamle op med Qashqai."
"Det er samme princip, vi ønsker at gennemføre med
vores racerbiler. Og så har vi i øvrigt valgt at
stille op med tre biler i Le Mans, for erfaringerne
viser, at man ikke kan gøre sig håb om i succes med
færre end tre biler,” siger Darren Cox og henviser
med den sidste bemærkning formentlig til landsmanden
Toyota, der har valgt kun at stille op med to biler
og endnu ikke har formået at opnå den ultimative
triumf: Sejren i 24-timers Le Mans. |