Forud for et 24-timers Le Mans tales der altid
strategier. Hvordan man vil håndtere løbet, hvordan
bilerne er sat op. Dækslitage, brændstof forbrug,
køretid osv., osv. Alle den slags overvejelser har
ikke den store betydning, når løbet udvikler sig til
et regulært sprintløb, fra time til time, måske helt
frem til målstregen.
Efter snart ni timers kørsel er føringen skiftet
utallige gange. Fire til fem biler ligger i
skrivende stund på omgangshøjde. Omgangen efter
ligger yderligere et par racere. Det eneste, der er
en smule irriterende, er, at det er en rent tysk
opgør.
Porsche mod Audi. Oven i købet to virksomheder med
et vist fællesskab. Det er næsten ikke til at bære.
På den anden side viser det, hvorfor netop de to
bilmærker i tidens løb har stået for tilsammen 29
sejre i verdens største motorløb. Alt tyder på, at
de får deres 30. sejr i denne weekend. Ellers skal
Toyotas strategi da vise sig at være den stærkeste.
Pålidelige Toyota
Toyota er regerende verdensmester, men de har haft
det svært i årets første to måneder. Sidste år var
de japanske biler hurtigere end Audi og Porsche. I
år er det omvendt. Derfor satsede verdens største
bilfabrik på at netop det, der har gjort dem til
verdens største, også skulle genspejles på
racerbanen, i verdens mest betydende motorløb:
Pålidelighed.
De går da også udmærket. De to Toyota racere kører i
det store hele upåklageligt, men der skal mere end
en sensation til, hvis samtlige seks Porsche og Audi
racere, der alle ligger foran, skal bære sig så
klodset ad i resten af løbet, at Toyotaerne vinder
dysten.
Ofte på grænsen
På den anden side gør de deres bedste for at komme
galt afsted. De seks tyske biler har i et eller
andet omfang kørt lidt for meget på grænsen i løbets
første fase. Måske lige på nær Porsche nr. 17, der
køres af Timo Bernhard, Mark Webber og Brendon
Hartley. Skal der tippes en vinder i den nuværende
fase, bliver det netop den bil, ikke mindst kørernes
erfaring taget u betragtning.
Audi nr. 9 er også kommet nogenlunde regelret
igennem og den fører i skrivende stund. Men kørerne,
René Rast, Marco Bonanomi og Filipe Albuquerque har
ikke den nødvendige erfaring til at man give dem
favoritstatus. Især ikke fordi de har et par erfarne
Audi hold tæt bagved – naturligvis adskilt af et par
Porscher. Jo, det er meget tæt. |