- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2015 Le Mans på Motorsiden

Op til og under årets 24-timers løb i Le Mans bringer vi aktuelle historier fra Le Mans >>>

24 timers Le Mans på Motorsiden præsenteres i samarbejde med TOYOTA HYBRID og DUNLOP


   


Porsche startede fra pole position og nr. 17 har ført det meste af løbet indtil nu.


24 timers Le Mans 2015: Hårdt liv i spidsen


Le Mans  lørdag klokken 19:25

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Der bliver virkelig gået til den i spidsen af dette års 24-timers Le Mans. Porsche nr. 17 har ført det meste af tiden, men den førende bil blev sat stærkt under pres fra Audi nr. 7, og til sidst måtte Porschen kapitulere og føringen var Audis.

 

Men glæden i Audi pitten var kortvarig. Lidt før klokken 18 var Porschen tilbage på førstepladsen og Aud nr. 7 nede som nr. 6.

 

Og så gik det helt galt for Audi nr. 8. I stedet for at give plads, hvor mange biler forsøgte at udbremse hverandre i et sammensurium blev der presset på og igangsat en multikollision, som automatisk involverede flere biler. Hurtige retningsskift uden at se sig for i indbemsningen til den første chicane.

 

Det kostede Porsche nr. 8 et utidigt pitstop, og i skrivende stund er den på 8. pladsen efter de to Toyota'er.

 

Heldigvis for Toyota var ingen af deres biler involveret. Det samme kan Porsche sige. En bekræftelse på, at tænker man ikke langsigtet, kan det meget let gå galt.

 

Men hos Porsche kan man ikke vide sig sikker. Fro lidt over 4 timer inde i racet blev den førende bil slet og ret overhalet af Audi nr. 9, kørt af Albergergue, en af de nye kørere i feltet. De to biler skifter placeringer for øjeblikket - en meget, meget spændende dyst.

 

Heller ingen af de dansk kørte biler var involveret med Audi nr. 8. Men så Young Driver Aston Martin'en sin sag for. Den kørte ellers som et klokkeværk og Nicki Thiim førte and i flere timer.

 

"Men så gik der hul på en slange i servostyringen og det kostede al for meget tid," fortalte danskeren med en udtalt ærgrelse i stemmen og øjnene. Nu er bilen på sidstepladsen i LM GTE Pro i stedet for føringen, fem omgange efter den førende Chevrolet Corvette. Set i lyset af, at den for så vidt ligeså godt kunne have været bilen med nr. 63 på siden og Jan Magnussen i cockpittet er tingene dobbelt ærgerlige.

 

På 6. pladsen i klassen finder vi den eneste tiloversblevne af de to fabriks Porscher, som lige nu har Michael Christensen bag rattet.

 

I LMP2 klassen blev David Heinemeier Hanssons Ligier-Honda ramt af en anden bil. Det kostede en tur i gruset og man mistede et par omgange. Desuden er holdet ikke hurtigt nok, og man ligger i øjeblikket på 14. pladsen i klassen.

 

I GTE Am klassen havde Corvetten været af banen under formiddagens warm-up, teamet fik genopbygget bilen på 4 timer og derfor var den sent ude på startopstillingen. Kristian Poulsens bil er med endnu, men i løbet har man haft problemer med benzintilførslen og det koster tid. Bilen er lige nu nr. 12, 7 omgange efter den førende Ferrari.

Porsche nr. 17 har ført stort set siden starten gik.

 

Corvette nr. 50 med bl.a. Kristian Poulsen i cockpittet har haft problemer med benzintilførslen det meste af tiden.

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt