Der er en herlig ting omkring 24-timers Le Mans:
Uanset hvordan det går under kvalifikationskørslerne
er alle ved godt mod, alle har et gå-på-mod, der
intet som helst fejler. Selv ikke Nissan, som i LMP1
klassen er 20 sekunder langsommere pr. omgang, lader
sig kue. Et 24 timer langt løb: Den stående
kommentar: ”Alt kan ske” og det er jo heller ikke
uden hold i virkeligheden. Men mere siger den
sætning da heller ikke.
Kvalifikationerne skal også ses i lyset af, at
vejrguderne drillede, mere end godt var. Derfor fik
mange teams ikke det fulde udbytte og deres
kvalifikationstid kan meget vel give et fejlagtigt
indtryk. Det er alle de, der var større
forventninger til på forhånd, naturligvis glade for.
Bedste danske startposition: 5. plads
Set med danske øjne taler virkeligheden sit eget
sprog: Den bedst placerede bil med dansk besætning
er den heldanske Young Driver Aston Martin med start
nummer 95. Den starter fra 5. pladsen i LM GTE Pro
klassen. Der er bare den hage derved, at det ikke
alene er den dårligste startposition af de tre Aston
Martin racere i samme klasse, men også dårligere end
den amatør-Aston, som har sikret sig bedste
startposition i GTE Am klassen. Den danske bil er
dermed den dårligste af de fire Aston Martin biler,
der starter i løbet.
Men, man er fortrøstningsfuld og helt overbevist om,
at det skal man nok få lavet om på, når først løbet
kommer i gang. Heldigvis, for ellers ville det
resultat-forvænte danske publikum se en meget lang
weekend ligge foran sig. Herfra tror vi på, at
potentialet er der til en podieplacering. Med
tilføjelsen: Men alt kan ske…
Corvetten standsede festen
Næstbedste dansk-bemandede placering står Jan
Magnussen for. Uheldigvis kan 6. pladsen i GTE Pro
klassen ikke bruges til noget som helst, for i 2.
kvalifikationsperiode, den første torsdag aften,
satte speederkablet sig fast i Corvetten i den
tredje af de superhurtige Porsche kurver.
Selvom Jan Magnussen var hurtig til at flå
gearkassen ud af gear og reducerer farten til
omkring 170 km/t, ramte han autoværnet hårdt. Siden
fortsatte bilen på tværs af banen og derved fik også
bagpartiet sin tur i autoværnet. Corvetten er
totalskadet og det er tvivlsomt om mange de dele,
den består af, nogensinde kommer ud at køre igen.
Det bliver i hvert fald ikke i dette års 24-timers
Le Mans.
Heldigvis kunne Jan Magnussen uskadt forlade bilen
og siden blive blåstemplet også på sygehuset, og
allerede fredag eftermiddag kunne han underholde de
mange gæster hos bl.a. Grand Prix Tours om
oplevelsen. Siden er han hensat til pladsen som
tilskuer.
Porsche gemmer på noget - måske
Dermed avancerede fabriks-Porschen med start nr. 91
til 6. pladsen. Den køres bl.a. af Michael
Christensen, som der er meget store forventninger
til. Ikke mindst fordi netop i GTE-klasserne kan alt
virkelig ske under løbet. Der er mindre end to
sekunder, målt på kvalifikationstiderne, mellem
”danske-Porschen” og Aston’en i pole, og det er ikke
meget på en næsten 14 kilometer lang bane. Man kan
sige det på den måde: Hvis vi ud fra
kvalifikationstiderne skal gætte på en dansk succes,
bliver det i GTE Pro.
I de to andre klasser med dansk deltagelse er
spredningen større. Kristian Poulsen & Co starter
fra 10. pladsen med deres Corvette nr. 50. Det tog
tid at få bilen rigtig sat op, fastslog den
tidligere Le Mans vinder efter kvalifikationen, men
det er lykkedes og de har et godt set-up for løbet.
David Heinemeier Hansson kommer af sted i sin
Ligier-Honda JS P2 fra 15. pladsen i LMP2, men
teamet satte deres bedst tid i den afsluttende
kvalifikation, hvor det var mørkt. Mon ikke de kan
finde noget ekstra fart i løbets lyse timer…
Kampen om totalsejren
Verdensmestrene fra Toyota må lide den tort, at
starte efter de to rivaler fra Porsche og Audi, som
starter i præcis den rækkefølge: Tre Porsche 919
Hybrid på de tre første pladser, derpå de tre
Audi’er groft set 3 sekunder langsommere og siden de
to Toyota’er yderligere næsten 4 sekunder
langsommere. Med mindre Toyota trækker en kanin op
af hatten, får de det svært i weekendens race. Men
gentaget for sidste gang i denne artikel: De er
fortrøstningsfulde, sådan da, og ved, at ”alt kan
ske”. |