24 timers Le Mans 2015 blev et Le Mans lige efter
bogen. Porsche vandt som forventet, Audi forsvarede
sig bravt, Toyota vidste godt, det ville blive
svært. Men danskerne havde det ikke så let, som de
måske havde håbet på.
At Porsche vandt Le Mans og forøgede sin rekord til
nu at omfatte 17 sejre i det klassiske franske
motorløb var måske nok forventet. Men intet er som
bekendt sikkert, før det er sket. Og de ord gælder
især i Le Mans. Audi pressede dog deres
semi-søsterfirma og gjorde 24-timers løbet til et
regulært ”tysk mesterskab”. De 13-foldige Le Mans
vindere var endda fremme og føre løbet i perioder,
så intet var givet på forhånd.
Porsche var hurtigst, derom ingen tvivl, Audi havde
lidt småproblemer undervejs, men sejren har Porsche
fortjent. De gjorde det simpelthen bedst. Det blev
også Porsche på 2. pladsen, derpå to gange Audi og
endnu en Porsche. Først på 6. pladsen kom den bedst
placerede Toyota.
Hvorfor? Tja, det spørgsmål stiller Toyota ledelsen
sig formentlig også. I fjor var de hurtigst, de blev
verdensmestre, men havde stadig den ultimative
triumf til gode i form af en Le Mans sejr. I år var
de ikke så hurtige som konkurrenterne, men satsede
på at vinde på pålidelighed. De havde
pålideligheden, men det havde Porsche og Audi også,
og så blev 6. pladsen det bedste resultat, de kunne
opnå. Det endnu ubesvarede spørgsmål er, om Toyota
kapitulerer og forlader langdistancesporten, nu, det
er bekendtgjort, at de vil tilbage i Rally VM (hvor
de faktisk vandt flere VM-titler). Det vil tiden
vise.
Nissans LMP1 projekt udviklede sig til en offentlig
testkørsel. Spændende at se de forhjulstrukne
racerbiler tilbage på racerbanen i 2016. Måske
bliver hybrid teknologien placeret på baghjulene,
måske bliver ny dækteknologi afgørende, for Dunlop
har åbent erklæret, at de gerne vil levere dæk til
teams i LMP1 klassen, hvor Michelin er enerådende.
De vil blot ikke betale for at være med, det må
siges at være en sund britisk indstilling til det at
drive forretning og deltage i motorløb.
Danskerne problematiske Le Mans race:
I LMP2 klassen havde David Heinemeier Hanssons
Ligier-Honda så store problemer med bl.a. en utæt
olietank, at de opgav med midnat.
I LM GTE klassen vandt Jan Magnussens
hold-kammerater i en Corvette identisk med den, Jan
kunne have kørt til sejr, hvis ikke speederkablet
var blevet hængende under kvalifikationskørslerne
torsdag aften og danskerens Corvette sluttede
24-timers Le Mans med 170 km/t ind i et autoværn –
endnu inden løbet skulle køres.
I samme klasse lagde Nicki Thiim stærkt ud i den
dansk ejede Young Driver Aston Martin, bragte den i
føring og havde et godt greb om 1. pladsen indtil et
hul i en slange til servostyringen tog pusten af
bilens styreevner og tvang den i pit så lang tid, at
enhver tanke om blot en podieplacering ville være en
urealistisk drøm. Den blev da heller virkelighed,
men Nicki Thiim, Christoffer Nygaard og Marco
Sørensen kan da i hvert fald glæde sig over, at de
kørte bilen, som blev den bedst placerede med dansk
besætning. De blev nr. 4.
Michael Christensen er fabrikskører hos Porsche og
forventes at køre LMP1 i 2016. Han gjorde det godt i
GTE Pro klassen, problemer med baghjulsophænget
satte 911 RSR raceren noget tilbage og danskeren
måtte slå sig til tåls med en lidt skuffende 5.
plads. Men hans mål er LMP1 og da er det rart, at
Porsche har dokumenteret, at de er tilbage i
vinderform.
I GTE Am klassen valgte Labre Competition at trække
deres Chevrolet Corvette ud af løbet ved midnatstid,
fordi der var for mange problemer dukket op, der
kunne henføres til den voldsomme afkørsel under
opvarmningen lørdag formiddag. Derfor nåede Kristian
Poulsen ikke målstregen i år. Ærgerligt, men
hellere, at man undgik alvorligere uheld og Kristian
Poulsen kan forsøge igen til næste år, end et forsøg
på, at halte en bil igennem på en alligevel dårlig
placering.
Sidst en personlig tanke til Allan Simonsen, der
mistede livet i Le Mans for to år siden. Nej, Allan,
vi har ikke glemt dig.
Prominente danskere i Le
Mans: Jac Nellemann, bl.a. som en del af
organisationen bag det danske Young Driver Aston
Martin team, og Tok Kristensen som repræsentant for
Audi og i jobbet som "Grand Marchal" for 24 Heures
du Mans - ambassadør for 24-timers Le Mans. Næste
gang de to skal i clinch bliver ifm. Copenhagen
Historic Grand Prix i august. |