- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2015 Le Mans på Motorsiden

Op til og under årets 24-timers løb i Le Mans bringer vi aktuelle historier fra Le Mans >>>

24 timers Le Mans på Motorsiden præsenteres i samarbejde med TOYOTA HYBRID og DUNLOP


   


Vinderbilen i 24-timers Le Mans, Porsche 919 Hybrid, blev kørt af Hülkenberg, Bamber og Tandy.


24 timers Le Mans 2015:

Le Mans efter bogen: Porsche vinder sin 17. triumf

Den heldanske Aston Martin bedst blandt danskerne


Alt fra Le Mans af Søren Clauding – juni 2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

24 timers Le Mans 2015 blev et Le Mans lige efter bogen. Porsche vandt som forventet, Audi forsvarede sig bravt, Toyota vidste godt, det ville blive svært. Men danskerne havde det ikke så let, som de måske havde håbet på.

 

At Porsche vandt Le Mans og forøgede sin rekord til nu at omfatte 17 sejre i det klassiske franske motorløb var måske nok forventet. Men intet er som bekendt sikkert, før det er sket. Og de ord gælder især i Le Mans. Audi pressede dog deres semi-søsterfirma og gjorde 24-timers løbet til et regulært ”tysk mesterskab”. De 13-foldige Le Mans vindere var endda fremme og føre løbet i perioder, så intet var givet på forhånd.

 

Porsche var hurtigst, derom ingen tvivl, Audi havde lidt småproblemer undervejs, men sejren har Porsche fortjent. De gjorde det simpelthen bedst. Det blev også Porsche på 2. pladsen, derpå to gange Audi og endnu en Porsche. Først på 6. pladsen kom den bedst placerede Toyota.

 

Hvorfor? Tja, det spørgsmål stiller Toyota ledelsen sig formentlig også. I fjor var de hurtigst, de blev verdensmestre, men havde stadig den ultimative triumf til gode i form af en Le Mans sejr. I år var de ikke så hurtige som konkurrenterne, men satsede på at vinde på pålidelighed. De havde pålideligheden, men det havde Porsche og Audi også, og så blev 6. pladsen det bedste resultat, de kunne opnå. Det endnu ubesvarede spørgsmål er, om Toyota kapitulerer og forlader langdistancesporten, nu, det er bekendtgjort, at de vil tilbage i Rally VM (hvor de faktisk vandt flere VM-titler). Det vil tiden vise.

 

Nissans LMP1 projekt udviklede sig til en offentlig testkørsel. Spændende at se de forhjulstrukne racerbiler tilbage på racerbanen i 2016. Måske bliver hybrid teknologien placeret på baghjulene, måske bliver ny dækteknologi afgørende, for Dunlop har åbent erklæret, at de gerne vil levere dæk til teams i LMP1 klassen, hvor Michelin er enerådende. De vil blot ikke betale for at være med, det må siges at være en sund britisk indstilling til det at drive forretning og deltage i motorløb.

 

Danskerne problematiske Le Mans race:

I LMP2 klassen havde David Heinemeier Hanssons Ligier-Honda så store problemer med bl.a. en utæt olietank, at de opgav med midnat.

 

I LM GTE klassen vandt Jan Magnussens hold-kammerater i en Corvette identisk med den, Jan kunne have kørt til sejr, hvis ikke speederkablet var blevet hængende under kvalifikationskørslerne torsdag aften og danskerens Corvette sluttede 24-timers Le Mans med 170 km/t ind i et autoværn – endnu inden løbet skulle køres.

 

I samme klasse lagde Nicki Thiim stærkt ud i den dansk ejede Young Driver Aston Martin, bragte den i føring og havde et godt greb om 1. pladsen indtil et hul i en slange til servostyringen tog pusten af bilens styreevner og tvang den i pit så lang tid, at enhver tanke om blot en podieplacering ville være en urealistisk drøm. Den blev da heller virkelighed, men Nicki Thiim, Christoffer Nygaard og Marco Sørensen kan da i hvert fald glæde sig over, at de kørte bilen, som blev den bedst placerede med dansk besætning. De blev nr. 4.

 

Michael Christensen er fabrikskører hos Porsche og forventes at køre LMP1 i 2016. Han gjorde det godt i GTE Pro klassen, problemer med baghjulsophænget satte 911 RSR raceren noget tilbage og danskeren måtte slå sig til tåls med en lidt skuffende 5. plads. Men hans mål er LMP1 og da er det rart, at Porsche har dokumenteret, at de er tilbage i vinderform.

 

I GTE Am klassen valgte Labre Competition at trække deres Chevrolet Corvette ud af løbet ved midnatstid, fordi der var for mange problemer dukket op, der kunne henføres til den voldsomme afkørsel under opvarmningen lørdag formiddag. Derfor nåede Kristian Poulsen ikke målstregen i år. Ærgerligt, men hellere, at man undgik alvorligere uheld og Kristian Poulsen kan forsøge igen til næste år, end et forsøg på, at halte en bil igennem på en alligevel dårlig placering.

 

Sidst en personlig tanke til Allan Simonsen, der mistede livet i Le Mans for to år siden. Nej, Allan, vi har ikke glemt dig.


Prominente danskere i Le Mans: Jac Nellemann, bl.a. som en del af organisationen bag det danske Young Driver Aston Martin team, og Tok Kristensen som repræsentant for Audi og i jobbet som "Grand Marchal" for 24 Heures du Mans - ambassadør for 24-timers Le Mans. Næste gang de to skal i clinch bliver ifm. Copenhagen Historic Grand Prix i august.

Resultat, 24-timers Le Mans 2015:


Totalt/LM P1:

1. Porsche nr. 19, Hülkenberg/Bamber/Tandy, 395 omg.

2. Porsche nr. 17, Bernhard/Webber/Hartley, +1 omg.

3. Audi nr. 7, Fässler/Lotterer/Tréluyer, +2 omg.

4. Audi nr. 8, Di Grassi/Duval/Jarvis, +3 omg.

5. Porsche nr. 18, Dumas/Jarni/Lieb, +4 omg.

6. Toyota nr. 2, Wurz/Sarrazin/Conway, + 8 omg.

7. Audi nr. 9, Albuquerque/Bonanomi/Rast, + 8 omg.

8. Toyota nr. 1, Davidson/Buemi/Nakajima, +9 omg.

LM P2:

1. Oreca-Nissan nr. 47, Howson/Bradley/Lapierre, 358 omg.

LM GTE Pro:

1. Corvette nr. 64, Gavin/Milner/Taylor, 337 omg.

4. Aston Martin nr. 95, Thiim/Nygaard/Sørensen, + 7 omg.

5. Porsche nr. 91, Christensen/Lietz/Bergmeister, + 10 og.

LM GTE Am:

1. Ferrari nr. 72, Shaytar/Bertolini/Basov, 332 omg.


Bedst placerede Audi kom ind på 3. pladsen, kørt af Fässler, Lotterer og Tréluyer.

 

Bedste Toyota blev TS 040 Hybrid raceren på 6. pladsen, kørt af Wurz, Sarrazin og Conway.

 

Nissan sluttede resultatslisten af med de to forhjulstrukne GT-R LM nismo prototyper. Den bedste af de to havde nr. 23 på siden og blev kørt af Pla, Mardenborough og Chilton.

 

Den bedst placerede bil med danskere på holdet blev den hel-danske Young Driver Aston Martin med Nicki Thiim, Christoffer Nygaard og Marco Sørensen. de blev nr. 4 i GTE Pro klassen.

 

Michael Christensens Porsche 911 RSR blev nr. 5 efter problemer med baghjulsophænget.

 

David Heinemeier Hansson udgik af løbet ved midnatstid mest pga. olielækage.

 

Kristian Poulsens Corvette var for skadet efter uheldet under opvarmningen og blev trukket ud af løbet ved midnatstid.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt