Den kører med i 24-timers Le Mans, men den kan ikke
vinde. Til gengæld bryder den grænserne, præcis som
Nissan gjorde med den spektakulære Deltawing. I år
deltager den japanske fabrik med en slags elektrisk
udgave af en Le Mans racerbil, og arrangørerne har
dermed på ny overladt den særlige Garage 56 og
Startnummer 0 til Nissan. Til næste år udfordrer
fabrikken Toyota, Audi og Porsche i LMP1 kategorien
– men det er helt anden historie.
Årets racerbil hedder Nissan ZEOD RC og den er
udstyret med såvel elektromotor som en i øvrigt
yderst kompakt benzinmotor. Målet er, i hvert stint
(den tid, en bil er på banen mellem hvert pitbesøg
for optankning) at kunne køre en omgang på
elektricitet alene. Man lægger ud med at køre et
normalt stint på benzin, undervejs oplades bilens
batterier, og i stedet for at køre i pit, når
benzinen er brugt op, kører man en ekstra omgang på
elektricitet alene.
Forbrændingsmotoren er en 3-cylindret 1,5 liters
turbobenzin, der blot vejer 40 kg og endda er i
stand til at producere 400 hestekræfter. Den
såkaldte DIG-T R motor er kun 500 mm høj, 400 mm
lang og 200 mm bred og den roterer med op til 7500
omdr./min. Da vægten er holdt så lav som muligt, er
den lille racer i stand til at nå topfart på over
300 km/t og under testkørslerne kørte den på samme
omgangstider som LM GTE sportsvognene. Målet er i
øvrigt at være hurtigere…
Elektromotoren består af to 110 kW elektromotorer og
kræfterne overføres til baghjulene gennem den samme
drivline som servicerer forbrændingsmotoren.
Nissan ZEOD RC køres i årets 24-timers løb af GT
Academy vinderen Wolfgang Reip og den dobbelte Le
Mans LMP2 klassevinder, Tommy Erdos.
|