Mørket
har sænket sig over Le Mans, men der er på ingen
måde faldet ro over deltagerne. Imidlertid er der
ved at tegne sig et billede. Og egentlig er det jo
meget nemt: De, der er bagefter, skal forsøge at
avancere, mens de, der er foran, skal holde skansen.
"Det
lyder jo meget let," siger Christoffer Nygaard, der
kan glæde sig over at perfekt pitstrategi og
overraskende hurtig kørsel af Paul Dalla Lana har
bragt Aston Martin nr. 98 i spidsen. "Men vi skal
blot holde farten, skifte dæk og tanke om, så burde
den være hjemme."
Men
virkeligheden er, at ikke mindst Christoffer Nygaard
ved, at så let er det ikke. I fjor delte han bil med
Allan Simonsen og Kristian Poulsen. Løbet var kun 10
minutter gammelt, da Allan Simonsen kørte galt. Det
tragiske udfald kender vi, men netop det viser, hvor
lille forskellen er på succes og ulykke.
Men Aston
Martin teamet har gjort det godt. Ikke kun
Christoffer Nygaards hold men også den hel-danske
Aston med David Heinemeier Hansson, kristian Poulsen
og Nicki Thiim.
Thiim er
den hurtigste af de tre, den yngste og trods sin
alder på bare 25 år også den mest rutinerede. Han er
Audi fabrikskører, lånt ud til Aston Martin til Le
Mans og kører motorløb hver weekend.
"Nicki
skal køre alt det han må," fortæller David
Heinemeier Hansson, "dvs. 14 timers, så kører
Kristian og jeg resten. Nicki er klart den hurtigste
af os og det ville være dumt at sætte et godt
resultat over styr ved t dele kørslen mellem os
alle."
Udfordringen for de to Aston Martin racere, der
ligger på hhv. 1. og 2. pladsen i GTE Am klassen er,
ikke at lade den indbyrdes konkurrence tage
overhånd. Klarer de det, holder materiellet, vil det
udmærket kunne blive dansk 1-2 i GTE Am. Men... der
kan ske meget i nattens mulm og mørke.
Christoffer Nygaard stråler: Nu skal vi bare køre
sejren hjem. Bare... |