Trods nyt
reglement og benhård konkurrence fra Toyota og
Porsche blev det endnu engang Audi, der sejrede i
24-timers Le Mans. Men de klarede det uden danske
Tom Kristensen, som ikke desto mindre formåede at
skabe en dobbelt-triumf ud Audis deltagelse: Den
ni-dobbelte Le Mans vinder blev nr. 2.
Audi var
presset fra starten af. Allerede onsdag fik man
opgaven at byggen en ny bil, da Loïc Duval
totalsmadrede Audi nr. 1 i den anden af de ekstrem
Porsche-kurver.
Toyota
var hurtigst
Siden
viste Toyota's TS 040 HYBRID at være den hurtigste
af alle, da løbet gik i gang. Porsches 919 Hybrid
holdt sig heller ikke tilbage. Audi mistede desuden
bilen med nr. 3 på siden under de vanskelige
vejrforhold, der prægede starten på løbet.
Men
selvom Audi måtte skifte turboladeren på begge biler
har de oceaner af erfaring i at vinde det klassiske
franske motorløb - verdens mest berømte og i mange
henseender også det største. Deres biler stod
distancen, det gjorde ingen af Porsches racerbiler.
Sejren var Audis trettende.
Udgik
med el-problemer
Toyotas
bil med start nummer 7 udgik fra en klar føring med
elektriske problemer. Men den anden Toyota racer
nåede målstregen. Hvis ikke den var blevet fanget af
regnvejret og den panik der opstod, da Nicolas
Lapierre på mønsterløse tørvejrsdæk skulle undgå
kollision med langsommere biler, som skøjtede rundt
på den sjaskvåde asfalt, hvilket resulterede i at
Toyota'en endte i autoværnet - hvem ved, så var det
måske blevet sejr til verdens største bilfabrik.
Men "to
finish first, first you have to finish", som
englænderne udtrykker det. Og det var præcis, hvad
Audi gjorde. Tom Kristensen førte løbet i en længere
periode søndag formiddag indtil hans turboproblem
opstod. Uden det ville han være blevet Kong
Kristensen den 10. - men det projekt er foreløbig
udsat mindst til næste år. Ddt skal dog bemærkes, at
den vindende Audi nr. 2 havde eksakt samme problemer
med turboladeren, deres blev også skiftet undervejs,
så ret beset var de helt lige på dette punkt.
I lyset
af Audi'ens uheld onsdag og det forhold, at man
startede i en ultrahurtigt genopbygget bil, har Tom
Kristensen dog grund til at være mere end almindelig
glad for sit resultat. En 2. plads er ganske enkelt
fænomenalt.
De øvrige
danske resultater >>>
Tak for i år...
|