Som om 24-timers Le Mans ikke i sig selv er
spændende nok… Onsdag aften ved 17-tiden kørte Audi
med startnummer 1, kørt af Tom Kristensensen
teamkammerat, Loïc Duval, gennem den 2. Porschekurve
med en hastighed på 277 km/t. Han kom aldrig helt
gennem kurven, men kørte af – stadig af uvisse
årsager. Og når man kører af med den fart bliver
bilen splittet ad i atomer.
Heldigvis havnede Audi’en ikke i betonmuren men i
sikkerhedshegnet. Derved blev bilen godt nok
pulveriseret, mens Loïc Duval ikke bare overlevede,
men slap fra ulykken med lidt skrammer og en lettere
hjernerystelse. Imponerende hvor beskyttet man kan
være i en moderne Le Mans prototype.
Derpå fik Audi-teamet travlt. Le Mans arrangørerne
accepterede, at Audi byggede en ny bil op omkring en
helt ny såkaldt ”tube”, bilens monocoque, eller på
almindelig dansk den del af bilen, som alt, motor,
hjulophæng, karrosseri og så videre er hængt op på.
Torsdag aften stod bilen klar, Tom Kristensen og
Lucas di Grassi havde ny team-kammerat i form af
Marc Gené (fordi lægerne trods alt mente at det var
bedre at Duval fik lidt ro) og den ny tilkomne
spanier skulle køres ind i bilen, som han godt har
været testkører på, men aldrig havde kørt på den
13,6 kilometer lange 24-timers bane.
Et lille handikap…
”Det er naturligvis et lille handikap for os andre,
at vi ikke fik kørt mere end nødvendigt torsdag
aften,” fastlog Tom Kristensen fredag eftermiddag.
”Og bilen er naturligvis heller ikke finjusteret,
som den ville have været, hvis uheldet ikke havde
fundet sted, men jeg er optimist og synes at det er
et fantastisk arbejde, teamet har gjort for at gøre
os køreklar til løbet.”
For de 20.000 danske tilskuere er det naturligvis en
lettelse, for det havde været trist at skulle
undvære Tom Kristensen og gå glip af hans mulighed
for i år at vinde sin 10. sejr i det klassiske
motorløb.
På den anden side er der meget at se på, både af
dansk karakter og i det hele taget. Præcist som et
Le Mans race skal være.
Toyota på pole for første gang
Kampen mellem Toyota, Porsche og Audi er ikke blevet
mindre interessant efter Audis problemer og Toyotas
eminente indsats under kvalifikationskørslerne.
Selvom det er almindelig kendt, at man ikke skal
lægge for meget i kvalifikationen, er det dog et
signal til konkurrenterne, at verdens største
bilfabrik er parat til at køre om sejren i årets
race. Hvilken hybridteknologi, der er den bedste,
vil tiden vise, og det kan måske afgøre udfaldet.
Men Toyota’erne er i hvert fald hurtige nok.
Det samme gælder Porsche racerne, som også
udkvalificerede Audi. For Toyota var det deres
første Pole-position i Le Mans, og det betyder
rigtig meget.
Danske GTE biler på toppen
I danske-lejrene glæder man sig også over, at Jan
Magnussen begejstret kunne fortælle at hans nye
Corvette kører meget bedre end han havde ventet. Det
beror måske ikke mindst på, at Corvetten satte
næsthurtigste kvalifikationstid i GTE Pro klassen,
efter en Ferrari 458 Italia.
Tilsvarende er de to mere eller mindre dansk besatte
Aston Martin raceres kørere fortrøstningsfulde.
Kvalifikationen placerede den semidanske Aston
Martin med startnummer 98 på siden (den som køres af
Christoffer Nygaard, Pedro Lamy og Paul Dalla Lana)
på næstbedste startposition og den heldanske bil med
Kristian Poulsen, Nicki Thiim og David Heinemeier
Hansson starter 3’er.
Kvalifikationstiderne til 24-timers Le Mans
Startopstillingen til 24-timers Le Mans
|