5. januar går starten på maraton rallyet over dem
alle: Dakar 2013 sætter af i Lima i Peru og foran de
162 biler, 196 motorcykler, 41 quads og 76 lastbiler
venter en rally-rute på over 8000 kilometer, to
gange hen over Andesbjergene for d. 20. januar, for
de af dem, der når så langt, at blive fejret på
målrampen i Santiago i Chile.
Det er femte gang, Dakar finder sted i Sydamerika,
og meget er forandret siden man for første gang
satte hjulene på sydamerikansk grund, tvunget dertil
af katastrofale sikkerhedsforhold i Afrika. Rallyet
i Sydamerika er en gevinst for lande, som ikke til
daglig nyder den store bevågenhed rundt om i verden,
ikke mindst i Europa (læs
bl.a. optakten til Dakar 2012, der kort skitserer
udviklingen, hér >>>).
Intensiv TV-dækning
Landenes enestående natur bliver nu synliggjort
bl.a. i kraft af den verdensomspændende TV-dækning,
som på vore breddegrader især varetages af sports-TV
kanalen Eurosport, der sender 1-2 udsendelser
dagligt mere eller mindre LIVE fra Sydamerika (se
Eurosports udsendelsesplaner hér >>>).
Derigennem cementerer Dakar-rallyet sin position som
forårsbebuder – noget som får publikum fra hele
verden med blot en smule brændstof og eventyrlyst i
blodet til at rette ryggen, tænke fremad og gå løs
på det nye år med masser af optimisme.
Det er nemlig optimismen og gå-på mod, der
kendetegner og også driver Dakar. Til trods for
finanskrise, til trods for at bilfabrikkerne har
neddroslet deres engagement i den store
motorsportsbegivenhed, til trods for terrortrusler
osv. kaster motorsportseventyrere sig ufortrødent
over nye udfordringer. Og heldigvis har regeringerne
i Peru, Argentina og Chile set lyset og grebet
chanecn for at sætte deres lande på verdenskortet og
derigennem skabe forbedret økonomi til gavn for
alle.
Starter midt i ørkensandet
Interessen for at deltage i Dakar er uformindsket og
de 460 deltagere i 2013 er det klareste bevis
derfor. Der bliver da også tale om en ny oplevelse,
ikke bare for alverdens TV-seere men også for de
deltagere, der har stor erfaring i det berømte
rally. Ruten er helt ny, sammensætningen er helt ny,
det er første gang at et Dakar-rally i
bogstaveligste forstand starter midt i ørkensandet
og alene derigennem bliver rytmen og strategien
anderledes end noget, vi tidligere har set (se ruten
hér >>>).
Mange favoritter i bilklassen
I bilkategorien er der som i fjor ingen
bilfabriksteams. Men som i mange andre sammenhænge
er Red Bull stærkt involveret også i off-road
sporten. Det har bl.a. muliggjort, at de to
tidligere vindere fra tiden, hvor Kris Nissen var VW
Motorsportschef (en stilling han besad frem til
sidste forår): Carlos Sainz fra Spanien (2010) og
Nasser Al-Attiyah fra Qatar (2011) starter begge i
hver deres Red Bull sponserede Buggy. Om buggy’erne
kan stå distancen er én ting, men begge de herrer
samt deres rutinerede co-drivere (hhv. Timo
Gottschalk og Lucas Cruz) har dokumenteret, at de
kan håndtere et Dakar-rally. Det bliver spændende at
følge.
MINI i den store stil
Det nærmeste, man kommer et fabriksteam i Dakar
2013, er MINI’s indsats. Det sker under ledelse af
den erfarne Svend Quandt, som ejer en femtedel af
BMW/MINI (Quandt familien er med næsten 30 procent
af aktierne i BMW selskabets største aktionær).
Teamet deltager med ikke færre end seks MINI ALL4
biler og en enkelt BMW X3 CC. MINI’erne er skabt på
basis af den oprindelige BMW, men er siden
videreudviklet og i fjor tog franskmanden Stephane
Peterhansel MINI’s første Dakar-sejr.
Peterhansel jager sejr nr. 11
Stephane Peterhansel er historiens mest vindende
Dakar-kører. Han har vundet seks gange på motorcykel
og tre gange i Afrikas ørken. Han havde i nogle år
sin 10. sejr til gode og den tog han så i 2012. Det
er slet ikke utænkeligt, at den 11. sejr kommer i
år, for bilen er gennemprøvet, teamet er
professionelt drevet og som teamkammerater har
Peterhansel sammen med co-driveren Jean Paul Cottret
andre Dakar-veteraner især i form af spanske Nani
Roma (co-driver: Michel Périn), der ligesom
Peterhansel har en fortid på både to og fire hjul i
det klassiske maratonrally. Desuden kører russeren
Leonid Novitskiy og polakken Krzysztof Holowczyc for
teamet. De øvrige førstekørere er tyske Stephan
Schott, som debuterer i rallyet, schweizeren Boris
Garafulic, der har den rutinerede Gilles Picard ved
sin side og den enlige BMW køres af den lokale mand,
Orlando Terranova fra Argentina.
Gordon har høj underholdningsværdi
Til trods for, at han ikke just altid har følt sig
rimeligt behandlet i Dakar sammenhæng, kommer
amerikaneren Robby Gordon til start også i årets
udgave. Han er garant for spektakulær kørsel,
spektakulær optræden og hans helt nye Hummer er i
sig selv også opsigtsvækkende. Tilsammen betyder det
ultra høj underholdningsværdi.
Robby Gordon er med igen i en helt ny
Hummer.
De Villiers i Toyota
Man skal heller ikke på nogen måde underkende en
anden tidligere Dakar-vinder (2009) i form af
sydafrikaneren Geniel de Villiers, der også i år
kommer til start i en Toyota Hilux Pickup. Bilen gav
ham tredjepladsen i fjor. Det kan nemt blive en
eller måske endda to bedre i 2013, for det er
pålidelig og effektiv teknik, han disponerer over.
Nyt i bilkategorien er et ændret reglement, som
tilgodeser de to-hjulstrukne køretøjer som f.eks.
Gordons Hummer og Red Bull buggy'erne. Det er nu et
krav, at maskinerne er baseret på serieproducerede
motorer. Desuden er restriktorerne i indsugningen på
motorerne i de firehjulstrukne biler blevet mindre.
Det forventes, at det reducerer effekten med op til
100 hk og det kan være en udslagsgivende på den
meget hurtige etaper.
Nye MC-favoritter
I kategorien for motorcykler gik gassen lidt af
ballon’en, da sidste års 2’er, den tredobbelte
Dakar-triumfator Marc Coma, kort før Jul nødtvunget
måtte meddele, at han trak sig ud af dette års
Dakar. Årsagen er, at han endnu ikke er fit efter en
ulykke i Marokko først på efteråret. Uden mulighed
for at vinde, ser Coma ingen grund til at køre
Dakar.
Dermed burde sidste års vinder, Cyril Despres (vandt
også Dakar i 2005, 2007 og 2010) fra Frankrig, så
let som ingenting score sejren i MC-kategorien.
Honda fabriksteam
Om det bliver så let som ingenting, vil de kommende
dage vise, for historien fortæller, at når én
stjerne er væk, er andre øjeblikkelig parat til at
udnytte chancen. Konkurrencen kan meget nemt gå hen
at blive hård for Despres, bl.a. fordi Honda
deltager som fabriksteam og har portugiseren Helder
Rodrigues med på holdet. Rodrigues blev 3’er i 2012,
nu har han fuld fabriksstøtte. Det burde være
garanti for en god fight.
Spanierne Jordi Viladoms og Joan Barreda er med på
hver deres Husqvarna og med BMW-penge i ryggen vil
deres muligheder også være store. Francisco
”Chaleco” Lopez fra Chile havde et voldsomt uheld i
2011, sidste år vandt han en etape og i år er han
blevet en del af det chilenske Tamarugal team. Det
giver også ham nye muligheder.
Nordisk indsats
Norske Pål Anders Ullevaseter (2’er i 2010) er med
på ny. Det er hans 10. Dakar rally og med en
etapesejr i fjor og en samlet 6. plads er en
topplacering absolut indenfor rækkevidde.
Der er ingen danskere med i Dakar 2013. Jes Munk,
som deltog sidste år, led et voldsomt uheld under et
enduro rally i Frankrig i august. Han er på benene
igen men i sagens natur ikke i stand til at køre
dette års Dakar.
Det
sydamerikanske ørkenlandskab er mere varieret end
det afrikanske, men dele af indbyggerne ligner
hinanden. |