- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

KONKURRENCE: Vind Michelin dæk og Michelin Guides med Michelin og Eurosport. Konkurrencen finder sted på Facebook frem til Rallye Dakar 2013 er slut. Deltag i konkurrencen hér >>>

 


Dakar 2013: Forårsbebuder og nye muligheder


Af Søren Clauding – 4. januar 2013

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5. januar går starten på maraton rallyet over dem alle: Dakar 2013 sætter af i Lima i Peru og foran de 162 biler, 196 motorcykler, 41 quads og 76 lastbiler venter en rally-rute på over 8000 kilometer, to gange hen over Andesbjergene for d. 20. januar, for de af dem, der når så langt, at blive fejret på målrampen i Santiago i Chile.

 

Det er femte gang, Dakar finder sted i Sydamerika, og meget er forandret siden man for første gang satte hjulene på sydamerikansk grund, tvunget dertil af katastrofale sikkerhedsforhold i Afrika. Rallyet i Sydamerika er en gevinst for lande, som ikke til daglig nyder den store bevågenhed rundt om i verden, ikke mindst i Europa (læs bl.a. optakten til Dakar 2012, der kort skitserer udviklingen, hér >>>).

 

Intensiv TV-dækning

Landenes enestående natur bliver nu synliggjort bl.a. i kraft af den verdensomspændende TV-dækning, som på vore breddegrader især varetages af sports-TV kanalen Eurosport, der sender 1-2 udsendelser dagligt mere eller mindre LIVE fra Sydamerika (se Eurosports udsendelsesplaner hér >>>). Derigennem cementerer Dakar-rallyet sin position som forårsbebuder – noget som får publikum fra hele verden med blot en smule brændstof og eventyrlyst i blodet til at rette ryggen, tænke fremad og gå løs på det nye år med masser af optimisme.

 

Det er nemlig optimismen og gå-på mod, der kendetegner og også driver Dakar. Til trods for finanskrise, til trods for at bilfabrikkerne har neddroslet deres engagement i den store motorsportsbegivenhed, til trods for terrortrusler osv. kaster motorsportseventyrere sig ufortrødent over nye udfordringer. Og heldigvis har regeringerne i Peru, Argentina og Chile set lyset og grebet chanecn for at sætte deres lande på verdenskortet og derigennem skabe forbedret økonomi til gavn for alle.

 

Starter midt i ørkensandet

Interessen for at deltage i Dakar er uformindsket og de 460 deltagere i 2013 er det klareste bevis derfor. Der bliver da også tale om en ny oplevelse, ikke bare for alverdens TV-seere men også for de deltagere, der har stor erfaring i det berømte rally. Ruten er helt ny, sammensætningen er helt ny, det er første gang at et Dakar-rally i bogstaveligste forstand starter midt i ørkensandet og alene derigennem bliver rytmen og strategien anderledes end noget, vi tidligere har set (se ruten hér >>>).

 

Mange favoritter i bilklassen

I bilkategorien er der som i fjor ingen bilfabriksteams. Men som i mange andre sammenhænge er Red Bull stærkt involveret også i off-road sporten. Det har bl.a. muliggjort, at de to tidligere vindere fra tiden, hvor Kris Nissen var VW Motorsportschef (en stilling han besad frem til sidste forår): Carlos Sainz fra Spanien (2010) og Nasser Al-Attiyah fra Qatar (2011) starter begge i hver deres Red Bull sponserede Buggy. Om buggy’erne kan stå distancen er én ting, men begge de herrer samt deres rutinerede co-drivere (hhv. Timo Gottschalk og Lucas Cruz) har dokumenteret, at de kan håndtere et Dakar-rally. Det bliver spændende at følge.

 

MINI i den store stil

Det nærmeste, man kommer et fabriksteam i Dakar 2013, er MINI’s indsats. Det sker under ledelse af den erfarne Svend Quandt, som ejer en femtedel af BMW/MINI (Quandt familien er med næsten 30 procent af aktierne i BMW selskabets største aktionær). Teamet deltager med ikke færre end seks MINI ALL4 biler og en enkelt BMW X3 CC. MINI’erne er skabt på basis af den oprindelige BMW, men er siden videreudviklet og i fjor tog franskmanden Stephane Peterhansel MINI’s første Dakar-sejr.

 

Peterhansel jager sejr nr. 11

Stephane Peterhansel er historiens mest vindende Dakar-kører. Han har vundet seks gange på motorcykel og tre gange i Afrikas ørken. Han havde i nogle år sin 10. sejr til gode og den tog han så i 2012. Det er slet ikke utænkeligt, at den 11. sejr kommer i år, for bilen er gennemprøvet, teamet er professionelt drevet og som teamkammerater har Peterhansel sammen med co-driveren Jean Paul Cottret andre Dakar-veteraner især i form af spanske Nani Roma (co-driver: Michel Périn), der ligesom Peterhansel har en fortid på både to og fire hjul i det klassiske maratonrally. Desuden kører russeren Leonid Novitskiy og polakken Krzysztof Holowczyc for teamet. De øvrige førstekørere er tyske Stephan Schott, som debuterer i rallyet, schweizeren Boris Garafulic, der har den rutinerede Gilles Picard ved sin side og den enlige BMW køres af den lokale mand, Orlando Terranova fra Argentina.

 

Gordon har høj underholdningsværdi

Til trods for, at han ikke just altid har følt sig rimeligt behandlet i Dakar sammenhæng, kommer amerikaneren Robby Gordon til start også i årets udgave. Han er garant for spektakulær kørsel, spektakulær optræden og hans helt nye Hummer er i sig selv også opsigtsvækkende. Tilsammen betyder det ultra høj underholdningsværdi.


Robby Gordon er med igen i en helt ny Hummer.


De Villiers i Toyota

Man skal heller ikke på nogen måde underkende en anden tidligere Dakar-vinder (2009) i form af sydafrikaneren Geniel de Villiers, der også i år kommer til start i en Toyota Hilux Pickup. Bilen gav ham tredjepladsen i fjor. Det kan nemt blive en eller måske endda to bedre i 2013, for det er pålidelig og effektiv teknik, han disponerer over.

 

Nyt i bilkategorien er et ændret reglement, som tilgodeser de to-hjulstrukne køretøjer som f.eks. Gordons Hummer og Red Bull buggy'erne. Det er nu et krav, at maskinerne er baseret på serieproducerede motorer. Desuden er restriktorerne i indsugningen på motorerne i de firehjulstrukne biler blevet mindre. Det forventes, at det reducerer effekten med op til 100 hk og det kan være en udslagsgivende på den meget hurtige etaper.

 

Nye MC-favoritter

I kategorien for motorcykler gik gassen lidt af ballon’en, da sidste års 2’er, den tredobbelte Dakar-triumfator Marc Coma, kort før Jul nødtvunget måtte meddele, at han trak sig ud af dette års Dakar. Årsagen er, at han endnu ikke er fit efter en ulykke i Marokko først på efteråret. Uden mulighed for at vinde, ser Coma ingen grund til at køre Dakar.

 

Dermed burde sidste års vinder, Cyril Despres (vandt også Dakar i 2005, 2007 og 2010) fra Frankrig, så let som ingenting score sejren i MC-kategorien.

 

Honda fabriksteam

Om det bliver så let som ingenting, vil de kommende dage vise, for historien fortæller, at når én stjerne er væk, er andre øjeblikkelig parat til at udnytte chancen. Konkurrencen kan meget nemt gå hen at blive hård for Despres, bl.a. fordi Honda deltager som fabriksteam og har portugiseren Helder Rodrigues med på holdet. Rodrigues blev 3’er i 2012, nu har han fuld fabriksstøtte. Det burde være garanti for en god fight.

 

Spanierne Jordi Viladoms og Joan Barreda er med på hver deres Husqvarna og med BMW-penge i ryggen vil deres muligheder også være store. Francisco ”Chaleco” Lopez fra Chile havde et voldsomt uheld i 2011, sidste år vandt han en etape og i år er han blevet en del af det chilenske Tamarugal team. Det giver også ham nye muligheder.

 

Nordisk indsats

Norske Pål Anders Ullevaseter (2’er i 2010) er med på ny. Det er hans 10. Dakar rally og med en etapesejr i fjor og en samlet 6. plads er en topplacering absolut indenfor rækkevidde.

 

Der er ingen danskere med i Dakar 2013. Jes Munk, som deltog sidste år, led et voldsomt uheld under et enduro rally i Frankrig i august. Han er på benene igen men i sagens natur ikke i stand til at køre dette års Dakar.


Det sydamerikanske ørkenlandskab er mere varieret end det afrikanske, men dele af indbyggerne ligner hinanden.

Genopfrisk Dakar 2012 hér >>>


Se de daglige opdateringer på Rallye Dakar hér >>>

Klik på billedet og se ruten større i pdf-format.


Fakta om Dakar 2013:


5. januar: Start, Lima (Peru)

19. januar: Mål, Santiago (Chile)

20. januar: Præmieoverrækkelse, Santiago

Samlet distance:

MC og Quads: 8423 km, heraf 4146 km hastighedsetape.

Biler: 8574 km, heraf 4155 km hastighedsetape.

Lastbiler: 8121 km, heraf 3541 km hastighedsetape.

Klik hér og se distancerne dag for dag >>>


Stephane Peterhansel vandt Dakar 2012. Det var hans 10. sejr, den første for MINI. De to er storfavoritter igen i år.

 

Svend Quandt er stor-aktionær i BMW/MINI og leder team-indsatsen i Dakar.

 

Nasser Al-Attiyah (ovenfor) og Carlos Sainz (nedenfor) er til start i hver deres Red Bull Buggy med Corvette motor.

 

Cyril Despres har vundet Dakar fire gange og er stor favorit på 2 hjul i 2013.

 

Helder Rodrigues er Honda fabrikskører og hører også til favoritterne i år.

 

De store spektakulær trucks er publikumsfavoritter. I år er der 76 tilmeldt. På billedet Andrey Karginov fra Rusland i Kamaz.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt