Det var favoritterne, der triumferede i årets Dakar.
Cyril Despres vandt MC-kategorien og Stephane
Peterhansel tog sejren i bilkategorien. Endnu engang et bevis
på, at grundig forberedelse, oceaner af erfaring,
evnen til at holde hovedet koldt og til at lægge den
rette strategi er afgørende i verdens mest berømte
maraton-rally. Plus - ikke at forglemme - evnen til
hos den enkelte deltager at navigere og tackle
terrænet på den rigtige måde i med deres respektive
materiel.
Cyril Despres fra Frankrig vandt Dakar for femte
gang. Han mangler nu kun en enkelt sejr for at
tangere landsmanden Stephane Peterhansels rekord på
seks MC-sejre i Dakar. For Peterhansels vedkommende
har han nu fem sejre på fire hjul oven i og har
dermed også rekorden i bilklassen. Han er allerede
begyndt, foreløbig lidt på joke-niveau, at tale om
at køre Dakar i en lastbil. Ambitionerne er
uendelige.
Chaleco skiftede motor
På lørdagens afsluttende etape havde både Despres og
Peterhansel det måske ikke let, men der var i hvert
fald ikke så meget pres på som i nogle af løbets
tidligere faser. Efter fredagens etape blev den
lokale mand, "Francesco "Chaleco" Lopez Contardo,
nødt til at skifte motor på sin KTM efter et problem
med den sammenbyggede gearkasse. Derved begyndte
han løbets sidste etape med et underskud på 15
strafminutter og det eneste han kunne gøre var, at
forsøge at vinde etapen for i hvert fald at sikre
sig en podieplacering i rallyet. En realistisk
chance for at nå op til Despres var elimineret, med
mindre franskmanden ville få problemer.
"Chaleco" (KTM) blev nr. 3.
Foto: M. Maragni.
Peterhansels elvte...
For Peterhansels vedkommende var forspringet større,
men han har tidligere i karrieren set en Dakar-sejr
forsvinde ud af hænderne i den afgørende fase
af løbet. Han ved, at i en mekanisk sport, har man
ikke styr på alle elementer.
I bilkategorien er det i den "udførende del" måske
mere en teamsport, fordi co-driver Jean Paul Cottret
har en afgørende betydning for vinder-resultatet
(selvom det traditionelt altid er manden bag rattet,
der nævnes og tegner holdet), men også i
MC-kategorien viste både Despres og hans såkaldte
"vandbærer" Ruben Faria, at de var team-samarbejdet
voksent. På samme måde som Nani Roma i MINI-teamet
fredag satte en 3. plads i Dakar på spil for at være
til rådighed for Peterhansel, hvis han fik brug for
det.
Nye talenter
Årets Dakar dokumenterede, at mange nye talenter er
på vej frem. At de ikke brillerede konstant kan i al
væsentlighed tilskrives den manglende erfaring. Men
den kommer han ad vejen og de to favoritter er det
bedste eksempel på, at det betaler sig at arbejde
målrettet på en sag. Er det en topplacering i
Dakar, man har som mål, er man blandt mange, der er godt på
vej.
I MC-kategorien er det navne som Joan Barreda Bort,
Kurt Caselli, Olivier Pain, Paulo Goncalves og ikke
mindst årets bedste privatanmeldte kører, Ivan Jakes
fra Slovakiet, der skal fremhæves.
I Bil-kategorien er det herligt, at Robby Gordon
klemmer på, selvom han "rammes" af alverdens
mærkværdigheder løbet igennem. Det må vel en dag
lykkes ham at få gjort tingene så rigtigt, at han
kan stå øverst på skamlen. Han er en reel gevinst
for Dakar, altid god for et godt show, nogle
kontroversielle udtalelser og brandgode
action-oplevelser med den store Hummer.
Ligeså er det prisværdigt, at Nasser Al-Attiyah
formåede at få stablet sit Qatar Red Bull team på
benene og ikke mindst, at Carlos Sainz er blevet så
bidt af Dakar, at han valgte at blive en del af
teamet. Man kan kun håbe på at de fortsætter mange
år endnu, selvom det i år måske nok gik, som de
havde forventet, da de begge udgik.
Toyota på 2. pladsen
Giniel de Villiers' rolige stil og alternative
deltagelse i kraft af et godt samarbejde med Toyota
i Sydafrika er med til at skabe bredde i rallyet og
det er bemærkelsesværdigt, at den tidligere
Dakar-vinder var i stand til løbet igennem at holde
samme tempo som Peterhansel i spidsen. En vis
realitetssans sidst i rallyet indebar, at ingen af de
to for alvor pressede materiellet. Men de havde også
gjort deres først i rallyet.
I truck-kategorien var det Vladimir Chagins
efterfølger, den unge Eduard Nikolaev, som endelig
levede op til forventningerne og tog sejren i sin Kamaz
lastbil, mens Marcos Patronelli vandt
klassen for de 4-hjulede motorcykler, quads, med et
kolossalt forspring.
Bedste skandinaviske indslag
stod norske Pål Anders Ullevålseter for. Han havde
vanskeligheder undervejs og måtte affinde sig med
16. pladsen, som dog stadig er et enestående
resultat for en privat-financieret kører.
Pål Anders Ullevålseter (KTM).
Robby Gordon (Hummer).
Marcos Patronelli (Yamaha) vandt quad kategorien.
|