Årets Dakar viser sig fra sin bedste side. I stedet
for at være en tve-kamp mellem to topkæmpere i
mc-kategorien, er rallyet blevet den ene uventede og
dramatiske begivenhed efter den anden. Hvem havde
for en uge siden forventet, at Cyril Despres
såkaldte "vandbærer" skulle fører Dakar, mens
Despres var 2'er?
Det er ikke desto mindre tilfældet. På førstedagen
efter en velfortjent pausedag, blev deltagerne mødt
af en ultra lang hastighedsetape på næsten 500
kilometer sten"vej" i Argentina på vej imod
etapemålet i Cordoba.
Despres vinder etapen og avancerer
Bedst på etapen var Cyril Despres. Men på grund af
hans mange problemer, ikke mindst fredag og lørdag
inden pausedagen, som havde sat ham effektivt
tilbage på 5. pladsen, kunne han ikke tage føringen
i dag, på trods af hurtighed og stabilitet.
I stedet blev det "vandbæreren" Ruben Faria, som
kørte sin KTM op på en samlet førsteplads. På etapen
var Faria små 8 minutter langsommere end Despres,
men fordi han forinden var foran franskmanden i den
samlede stilling, avancerede Faria til 1. pladsen
alt imens Despres avancerede til 2. pladsen i
rallyet. Han er nu kun 5 minutter efter sin
team-kammerat.
Det kunne naturligvis kun ske, fordi såvel David
Casteu, som førte rallyet på sin Yamaha, da dagen
begyndte, dels ikke var så hurtig som de to KTM'er,
dels fik problemer undervejs, som satte ham
langt tilbage både på etapen og i den samlede
stilling. Det har andre kørere prøvet før i årets
Dakar.
For Casteus vedkommende kom han rundt om et sving,
ramte en ko, der var lidt for tæt på sporet, med
Yamaha'ens styr, han mistede herredømmet over
motorcyklen, styrtede i nogle klipper langs sporet
og slog hul på benzintanken. Også Casteus skulder
blev skadet. Siden nåede han målstregen over 2 timer
efter vinderen - et fald fra føring til 24. pladsen
på bare en enkelt etape.
"Chaleco" var ikke udpræget hurtig på mandagens
etape. Han sluttede som nr. 9 og bevarede dermed 3.
pladsen i rallyet - han havde nu blot en ny mand
foran sig.
Olivier Pain,
som førte rallyet flere dage i sidste uge, styrtede
efter en såkaldt en highsider og beskadigede
navigationsinstrumenterne - det gjorde navigationen
ekstra svær for ham og også han mistede dermed sit
tag i førergruppen.
Vandbæreren rolle
"Vandbærerens" rolle i et team som KTM's fabriksteam
er den, at han får samme materiel som førstekøreren.
Hans primære opgave er ,at holde sig på hjulene og
assistere førstekøreren, hvis denne får problemer.
Hvis han er ude af stand til at bistå førstekøreren
(det skete i fredags, hvor Despres ikke kunne
udnytte Farias hjælp på hastighedsprøven) må han
køre sit eget løb. Det store spørgsmål er nu, hvor
Despres, såfremt der ikke opstår nye uforudsete
vanskeligheder, måske vil fortsætte sin vej fremad,
om Faria får mulighed for at forsvare sin position.
Det vil næppe ske - og kun i den situation hvor
Despres påny taber terræn, vil Faria få mulighed for
at forsøge at tage sejren til KTM.
Søndag var pausedag i Dakar, mandag gik det løs
igen. Foto: M. Maragni.
Peterhansel er nu klart i
spidsen
I
bilkategorien kørte man i terræn, der favoriserede
de små vævre MINI'er med træk på alle fire hjul, så
de hurtigt kunne komme ud af kurverne. Det vidste
man på forhånd, men ingen vidste, hvor stor fordelen
ville være.
På
etapens første fase var også Giniel de Villiers, den
tidligere Dakar vinder fra Sydafrika i sin
firehjulstrukne Toyota Hilux, særdeles hurtig. Så
hurtig, at han førte rallyet da bilerne nåede den
såkaldte neutrale zone, som er en del af
hastighedsprøven nogenlunde midtvejs, hvor tiden
ikke tæller med. Herefter gik det lidt den forkerte
vej. Målstregen nåede han små 10 minutter efter den
vindende MINI, kørt af Nani Roma.
Stephane Peterhansel satsede på en sikker prøve,
hvor han ikke måtte give tid fra sig til Nasser
Al-Attiyah. Det kom heller ikke til at ske: "Peter"
sluttede som nr. 2 på etapen, 4 minutter efter
team-kammeraten, mens endnu en team-kollega, Orlando
Terranova i teamets eneste BMW X3 CC, blev nr. 3.
Også Robby Gordon nåede målstregen - på en
fjerdeplads, men han er fortsat 6 timer efter
førergruppen pga. problemerne tidligere i rallyet.
Frit fald for Qatar Red Bull Buggyen
Nasser Al-Attiyah's Red Bull Buggy var ikke bare de
firehjulstrukne biler underlegen, der var også store
problemer undervejs som betød, at han måtte standse
flere gange undervejs. Efter sigende skulle han være
kollideret med et træ og i skrivende stund, mandag
nat, er han ikke
kommet i mål og han er som sådan med næsten sikkerhed
ude af Top-10 i den samlede stilling. 2. pladsen i
Dakar er
derfor overtaget af Giniel de Villiers, der er 49
minutter efter den 10-dobbelte Dakar vinder, som nu
er godt på vej mod sin 11. triumf.
Også russeren Leonid Novitskiy havde glæde af
Qatar-Buggy'ens problemer. Han har fra første etape
satset på stabil og problemløs kørsel, det har givet
bonus, og selvom hans MINI ikke er helt så hurtig
som Peterhansels, er han nu avanceret til en
podieplacering - et Dakar rally skal som bekendt
ikke vindes på første etape...
|