Stephane Peterhansel kunne overraskende udbygge sit
forspring i Dakar efter sejr på rallyets syvende
etape, i dag fredag. Hans MINI havde øjensynlig både
effekt mæssig og moment mæssig fordel af at komme op
i højderne. I dag kørte deltagerne nemlig over
Andes-bjergene i 5 kilometers højde og siden på
argentinsk grund afviklede man den hidtil højest
beliggende hastighedsprøve (op til 4,5 km) i et
Dakar-rally.
Peterhansel formåede at distancere den eneste
tilovers blevne rival, Nasser Al-Attiyah i Red Bull
Buggy med 1 minut og 56 sekunder - hvilket dog ikke
var ensbetydende med at Qatar-køreren blev nr. 2.
Imellem "Peter" og Nasser kom Chicherit på 2.
pladsen, Gordon på 3. pladsen, Terranova og de
Villiers.
I
den samlede stilling skiller MINI'en og Red Bull
Buggy'en sig imidlertid helt ud: Peterhansel fører
med godt tre minutter, hvorefter der er 44 minutter
ned til de Villiers Toyota Hilux på 3. pladsen.
Og
efter motorsammenbrud torsdag er Carlos Sainz
endegyldigt ude af Dakar 2013.
Nasser Al-Attiyah blev sat to minutter tilbage.
Problemer for Despres
I
MC-kategorien har det ikke været et let Dakar for
den firedobbelte vinder, franskmanden Cyril Despres.
Efter at Marc Coma få dage inden starten var tvunget
til af helbredsmæssige grunde at aflyse sin
deltagelse i år, så det ud som om at Cyril Despres
ville have en efter omstændighederne let opgave
foran sig. Det blev ikke virkeligheden.
Indtil nu har Despres været plaget af, at han
ustandselig har måtte trække det tunge læs i
navigationen. Han er sublim hvad det angår, det ved
de øvrige deltagere, og det har været umuligt for
den franske KTM kører at lægge afstand til de andre,
som alle er meget hurtige.
I
dag blev de unge kørere imidlertid nødt til at stå
for navigationen selv. For Despres fik meget hurtigt
problemer med gearkassen, han kunne ikke bruge
KTM'ens femte gear og det skal give bagslag på en
hastighedsetape, hvor gennemsnitsfarten blev i
nabolaget af 120 km/t.
Cyril Despres kørte det bedste, han havde lært, men
de andre blæste omkring ørene på ham og han sluttede
på 34. pladsen. Det høje tempo og den ret enkle
etape på ialt 218 km betød imidlertid, at
spredningen var beskeden. Trods den lave placering,
mistede Despres kun 13 minutter og han ligger
fortsat med i toppen, 14 minutter efter den førende
Olivier Pain på Yamaha.
Maraton udfordring
Udfordringen er, at få motorcyklen gjort køreklar
igen. Fredagens etape var en maraton-etape. Det
indebærer, at en deltager ikke må få hjælp af
service mandskabet, med andre ord skal Despres og
hans team-kammerater, Ruben Faria og Kurt Caselli
klare problemerne selv.
I
topstriden er det også meget tæt. Størst er
afstanden mellem nr. 1 og 2, Olivier Pain og "Chaleco",
der avancerede to placeringer i dag. 6 minutter
skiller dem efter dagens prøve. De to kom i mål på
eksakt samme tid - dvs. En delt 2. plads. For vinder
af dagens etape blev debutanten fra USA, manden der
på rekordtid sprang ind og vikarierede for Marc Coma,
førnævnte team-kammerat til Cyril despres, den
29-årige Kurt Caselli.
Caselli kørte sin KTM til sejr med et forspring på 1
minut og 23 sekunder til Chaleco og Pain. David
Casteu, som førte an på gårsdagens prøve, i hvart
fald da starten gik, blev 8'er i dag og ligger på en
samlet 3. plads et halvt minut fra Chaleco.
Normanden Pål Anders Ullevålseter blev nr. 17, blot
7 minutter efter Caselli og han ligger sammenlagt på
19. pladsen en lille time efter Pain.
Dødsfald
Iøvrigt var atmosfæren i dag præget af et dødsfald.
Franskmanden Thomas Bourgin (25) kolliderede på
transportetapen på offentlig vej først på dagen med
en chilensk politibil, der kørte i modsat retning.
De nærmere omstændigheder omkring ulykken er i færd
med at blive undersøgt, men den har ikke direkte
noget med rallykørslen at gøre.
I
går fandt der også en dødsulykke sted, idet en
servicebil på offentlig vej kolliderede frontalt med
en taxi. Og en anden taxi, der formentlig var for
tæt på, kørte af vejen og rullede i et forsøg på at
undgå de førstnævntes uheld. Syv mennesker, herunder
servicefolkene, blev kvæstet, to personer i
taxi'erne blev dræbt.
|