- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Følg Le Mans på Motorsiden

Op til og under årets 24-timers løb i Le Mans bringer vi aktuelle historier fra Le Mans >>>

 

24 timers Le Mans på Motorsiden præsenteres i samarbejde med

TOYOTA HYBRID



24-timers Le Mans 2012: Nissan DeltaWing bryder grænserne


Af Søren Clauding – 9. juni 2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Én af de faktorer, der har gjort 24-timers Le Mans til verdens mest berømte motorløb og som indebærer, at bilfabrikker fra hele verden igen og igen satser hundrede af millioner kroner på at deltage i det klassiske motorløb er arrangørerne, Automobile Club de l’Ouest’s stadige satsning på, at lade fremtidig teknologi udvikle sig i motorsportssammenhæng.

 

I år er kampen mellem hybridbilerne fra Audi og Toyota det helt store tema. Men der er også god grund til at bemærke hvordan det kommer til at gå for det såkaldte Nissan DeltaWing projekt.

 

Uden for konkurrence

Bilen er godt nok så anderledes og så grænsebrydende, at man den ikke kan placeres i nogen af de etablerede klasser. Derfor deltager den i klassen for ny teknologi. Den konkurrerer ikke mod de andre deltagere i løbet, men den kører med og man kan til stadighed sammenligne dens præstationer med de andre.

 

Derudover er Nissan nu ikke ringe stillet med hensyn til at opnå resultater i Le Mans. For en fjerdedel af de biler, der deltager i de etablerede klasser, kører med Nissan motorer, deriblandt den Morgan Nissan med startnummer 35, som bl.a. køres af danske David Heinemeier Hansson.

 

Så hurtig som forventet

Men selvfølgelig er det DeltaWing’en der skaber den største opmærksomhed. Og det gør den ikke mindst efter pre-testen, hvor den viste sig at være hurtigere end LM GTE bilerne. Det er lidt af en målestok.


Den japanske racerkører, Satoshi Motoyama kørte den hurtigste omgang på 3m47,980s. Det fik ophavsmanden bag Nissan DeltaWing, Ben Bowlby til at fastslå: "Jeg er meget tilfreds med dagens resultater. Vi har vist ACO, at vi lever op til deres kriterier om, at kunne køre med en omgangstid på ca. 3 min. og 45 sek. og med nogenlunde den sammen pitstop frekvens som alle andre. Vi er meget tæt på den tid, så dagen i dag har været en stor succes."

Motoyama har ikke kørt i Le Mans siden 1999, og teamets anden kører, Michael Krumm har ikke kørt på banen siden 2005 og derfor skulle begge kørere gennemføre 10 obligatoriske omgange for at kvalificere sig til løbet. Det havde de naturligt ingen problemer med. Motoyama kørte 19 omgange, mens Krumm gennemførte 24 omgange. Marino Franchitti, teamets tredje kører, har taget sig af størstedelen af de forudgående tester og udviklingen, så han kørte kun 11 omgange.


Fra computer til rigtig race

Nissans deltagelse inkluderer også vinderne af det såkaldte GT Academy, hvor talentfulde unge mennesker har konkurreret på computerspil og gjort det så godt, at de har fået chancen for at forlade computerskærmen og prøve at køre rigtig race. I Le Mans i år skal den første vinder af Nissan GT Academy, Lucas Ordonez, deltage for Greaves Motorsport sammen med den tidligere Formel 1 kører og Le Mans vinder, Martin Brundle, som også har sin søn Alex med. Det er i øvrigt første gang at Alex Brundle skal køre Le Mans. Den anden vinder af GT Academy, Jordan Tresson, er også med i Le Mans for første gang. Han kører en Signatech Nissan LM P2.

Med Jordan i Signatech Nissan og Lucas i Greaves Nissan bliver det første gang, hvor to vindere af GT Academy konkurrerer mod hinanden i så stort et race.

Nissan DeltaWing er konkurrencedygtig men uden for konkurrence.

 

Martin Brundle er i Le Mans i år bl.a. med sin søn Alex i cockpittet,

 

Danske David Heinemeier Hansson deltager i en Morgan-Nissan.


Nissan DeltaWing fakta:

Nissan 4-cylindret, 1,6-liters DIG-T (Direct Injection Gasoline Turbo)

300 hk ved 7.400 omdr./min.

310 Nm 400-6.750 omdr./min.

5-trins sekventiel gearkasse.

monococque-chassis i kulfiber

Fordæk: 10/31-15

Bagdæk: 310/620-15

475 kg uden brændstof og fører

Vægtfordeling: 28 % forrest, 72 % bagest

Længde: 4,65 m

Topfart: 315 km/h

0-100 km/t: 3,3 sek.

Nissan DeltaWing-kørere: Marino Franchitti, Michael Krumm, Satoshi Motoyama.


Fakta om Nissan VK45DE V8  LM P2-motoren:

Den Nismo-tunede Nissan 4,5-liters VK45DE V8-motor uden turbo er leveret til ti teams til brug i Le Mans og til i alt 13 LMP2-biler.

Motoren er en videreudvikling af VK45DE, der oprindeligt blev brugt til GT500-biler i den japanske Super GT-Serie

I 2011 vandt en bil med Nissan motor alle afdelinger af Le Mans-Serien og blev samlet vinder af Le Mans-Serien, Intercontinental Le Mans Cup samt første- og andenpladsen i LM P2-klassen i 24-timers-løbet i Le Mans.

Specifikationer: 4.494 ccm. Aluminiumsblok, 90-graders V8, uden turbo. 450+ hk. 570 Nm. Vægt: Ca. 145 kg.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt