Én af de faktorer, der har gjort 24-timers Le Mans
til verdens mest berømte motorløb og som indebærer,
at bilfabrikker fra hele verden igen og igen satser
hundrede af millioner kroner på at deltage i det
klassiske motorløb er arrangørerne, Automobile Club
de l’Ouest’s stadige satsning på, at lade fremtidig
teknologi udvikle sig i motorsportssammenhæng.
I år er kampen mellem hybridbilerne fra Audi og
Toyota det helt store tema. Men der er også god
grund til at bemærke hvordan det kommer til at gå
for det såkaldte Nissan DeltaWing projekt.
Uden for konkurrence
Bilen er godt nok så anderledes og så
grænsebrydende, at man den ikke kan placeres i nogen
af de etablerede klasser. Derfor deltager den i
klassen for ny teknologi. Den konkurrerer ikke mod
de andre deltagere i løbet, men den kører med og man
kan til stadighed sammenligne dens præstationer med
de andre.
Derudover er Nissan nu ikke ringe stillet med hensyn
til at opnå resultater i Le Mans. For en fjerdedel
af de biler, der deltager i de etablerede klasser,
kører med Nissan motorer, deriblandt den Morgan
Nissan med startnummer 35, som bl.a. køres af danske
David Heinemeier Hansson.
Så hurtig som forventet
Men selvfølgelig er det DeltaWing’en der skaber den
største opmærksomhed. Og det gør den ikke mindst
efter pre-testen, hvor den viste sig at være
hurtigere end LM GTE bilerne. Det er lidt af en
målestok.
Den japanske racerkører, Satoshi Motoyama kørte den
hurtigste omgang på 3m47,980s. Det fik ophavsmanden
bag Nissan DeltaWing, Ben Bowlby til at fastslå:
"Jeg er meget tilfreds med dagens resultater. Vi har
vist ACO, at vi lever op til deres kriterier om, at
kunne køre med en omgangstid på ca. 3 min. og 45
sek. og med nogenlunde den sammen pitstop frekvens
som alle andre. Vi er meget tæt på den tid, så dagen
i dag har været en stor succes."
Motoyama har ikke kørt i Le Mans siden 1999, og
teamets anden kører, Michael Krumm har ikke kørt på
banen siden 2005 og derfor skulle begge kørere
gennemføre 10 obligatoriske omgange for at
kvalificere sig til løbet. Det havde de naturligt
ingen problemer med. Motoyama kørte 19 omgange, mens
Krumm gennemførte 24 omgange. Marino Franchitti,
teamets tredje kører, har taget sig af størstedelen
af de forudgående tester og udviklingen, så han
kørte kun 11 omgange.
Fra computer til rigtig race
Nissans deltagelse inkluderer også vinderne af det
såkaldte GT Academy, hvor talentfulde unge mennesker
har konkurreret på computerspil og gjort det så
godt, at de har fået chancen for at forlade
computerskærmen og prøve at køre rigtig race. I Le
Mans i år skal den første vinder af Nissan GT
Academy, Lucas Ordonez, deltage for Greaves
Motorsport sammen med den tidligere Formel 1 kører
og Le Mans vinder, Martin Brundle, som også har sin
søn Alex med. Det er i øvrigt første gang at Alex
Brundle skal køre Le Mans. Den anden vinder af GT
Academy, Jordan Tresson, er også med i Le Mans for
første gang. Han kører en Signatech Nissan LM P2.
Med Jordan i Signatech Nissan og Lucas i Greaves
Nissan bliver det første gang, hvor to vindere af GT
Academy konkurrerer mod hinanden i så stort et race.
|