Deltagerne i årets 24-timers Le Mans er klar til
start. Kvalifikationskørslerne er kørt og som altid
betoner kørerne i kor: Vi er naturligvis glade for
en god startposition, men det er først søndag
eftermiddag klokken 15, når løbet er slut, det gælder.
Audi var
som ventet hurtigst, men det var ikke Tom Kristensen
og hans team fra i fjor, Dindo Capello og Allan
McNish, der holder i "pole-position".
"Vi havde
ramt lidt forkert med opsætningen af bilen under
onsdagens kvalifikationskørsler," fortæller den
8-dobbelte Le Mans vinder fra Hobro. "Derfor
benyttede vi kvalifikationskørslerne torsdag aften
til at rette bilen rigtigt ind og koncentrerede os
naturligt nok om det rette løbs set-up. Det var mig,
der var ude på et sæt nye dæk i den sidste session
og det var først på 6.-7. omgang og med halvfyldt
dieseltank, at jeg satte kvalifikationstiden. Alt
imens andre kørte den ene omgang efter den anden på
nye dæk og med næsten ingenting i tanken. Derfor
betyder det intet som helst for løbet."
Toyota
hurtigst - på langsiden
Tom
Kristensen henviser til Toyota teamet, som også i
den sidste session formåede at erobre 3.pladsen og
derved sende en kile ind i Audis dominans. Det er nu
2 Audier, fulgt af en Toyota, en Audi, en Toyota og
endnu en Audi på løbets første seks positioner. Og
det var en Toyota Hybridracer, der kunne bryste sig
over at være målt til den absolut højeste hastighed.
335,2 km/t var 4,1 km/t hurtigere end den hurtigste
Audi. Det gør indtryk på alle, at Toyota klarer sig
så godt. Selv fastslår de, at 2012 er et prøveår og
det først er i 2013 de forventer at kunne kæmpe om
sejren.
I LM P2
var kampen om startpositionerne utrolig tæt.
"Der er
kun halvandet sekund mellem den hurtigste bil og
os," fortæller Le Mans debutanten, David Heinemeier
Hansson, og det kan ligeså godt skyldes trafik på de
hurtige omgange.
David
Heinemeier Hansson fortæller, at han selv er cirka 2
sekunder fra de to professionelle kørere på den
Morgan Nissan, han deltager i. Reglementet påbyder
at en LM P2 racer skal have en amatørkører med og
det er så den 32-årige dansker, som "ingen" i
motorsportssammenhæng havde hørt om forinden.
Heinemeier Hansson fortæller også, at han er det,
man kalder en gentleman-kører, dvs. han betaler for
at få lov til at køre med, modsat de kørere, der
bliver betalt for at køre race.
"Sådan
har jeg også tænkt mig at det skal fortsætte," siger
han.
Jan
Magnussen fastslår at den Corvette, man deltager med
i år, er blevet reglementsmæssigt bedre stillet i
forhold til konkurrenterne end den var tidligere,
"så jeg forventer at vi kan kæmpe om sejren."
Og i GTE
klassen for amatører er det danske Aston Martin
holde bestående af Christtoffer Nygaard, Kristian
Poulsen og Allan Simonsen fortrøstningsfulde, trods
et mekanisk sammenbrud under
kvalifikationskørslerne, som forhindrede dem i at
sætte den hurtigste kval-tid.
|