Det blev
sejr til Audi i 24-timers Le Mans. Den tyske
bilfabrik vandt sin 11. sejr - men det blev ikke med
danske Tom Kristensen i vinderbilen.
Det var
ellers tæt på. I de sidste timer dystede Audi nr. 1,
kørt af sidste års unge vinderteam, Andre Lottere,
Marcel Fässler og Benoit Treluyer med Audi nr. 2,
kørt af Allan McNish, Dindo Capello og Tom
Kristensen. Men et dumt uheld, hvor McNish parkerede
Audi raceren i sandgraven var det, der i den
afgørende stund eliminerede Tom Kristensens
muligheder for at vinde sin personlige niende sejr.
Sejr
til hybridteknologien
Sejren
gik til Audi, men sejren var også en en sejr for
hybrid teknologien. Begge de forreste Audi'er var af
typen e-tron quattro, som ved nedbremsningerne
opsamler energi, som siden overføres til forhjulene,
når der skal accelereres ud af svingene.
Og nok så
væsentligt: Udfordrerne fra Toyota, der måske lidt
tidligt i deres udviklingsfase valgte at debutere
med deres Toyota Hybrid med hybridtræk på baghjulene
i årets Le Mans race, ydede en modstand, som var
mere end man kunne forvente og Toyota Hybrid'en var
endda fremme i spidsen undervejs.
Et grimt
uheld satte imidlertid den ene af de japanske hybrid
racere ud af spillet mens den anden fik
motorproblemer lørdag aften. Toyota gjorde comeback
i Le Mans efter mange års fravær og manglede
naturligvis den erfaring, som Audi efter nu 11 sejre
besidder. Det bliver spændende til næste år.
Tom
Kristensen på toppen
Med 8
sejre i rygsækken er enhver placering under en
førsteplads naturligvis utilfredsstillende. Ikke
desto mindre dokumenterede Tom Kristensen, at han er
fuldt ud ligeså konkurrencedygtig som de tre unge
kørere i den vindende bil. Han kørte de hurtige
stints og fik også æren af at køre Audi nr. 2 i mål.
Hvis noget ville have indtruffet, som ændrede
billedet i sidste øjeblik, ville danskeren være
manden, der ville kunne udnytte en sådan chance
bedst muligt.
Jan
Magnussen 5'er
De øvrige
danske hold kom ikke helt igennem som forventet -
eller måske håbet. Jan Magnussens Corvette havde
problemer lørdag aften og det, man mistede ved den
lejlighed, blev aldrig for alvor indhentet igen. Set
i det lys er en 5. plads i GTE Pro kategorien et
udmærket resultat. Jan selv mener, at resultatet i
år - det skal man bare glemme. Men han har også
stået øverst på skamlen 4 gange tidligere.
David
Heinemeier Hanssons personlige sejr
Den helt
store overraskelse var David Heinemeier Hansson. I
motorsports sammenhæng helt ukendt i Danmark. Han
gør ingen hemmelighed ud af at fortælle, at han har
betalt for at komme ud at køre Le Mans, dvs. han
yder et økonomisk tilskud til teamet. Men han var
hurtig. Rigtig hurtig. Så hurtig at Morgan-Nissan'en
med startnummer 35 en overgang var fremme i
føringen.
Fire
punkteringer lørdag aften var imidlertid mere end en
topplacering kunne holde til og den danske debutant
fra Chicago måtte nøjes med en 7. plads i LM P2
klassen. Hvilken debut for en 32-årig, der først fik
kørekort da han var 24.
Årets
nedtur
Årets
danske nedtur var det heldanske Aston Martin
fabriksteam. Stribevis af problemer væltede ned over
Aston'en efter at Allan Simonsen havde kørt den frem
til at dyste om føringen i GTE Am klassen. Til sidst
udgik holdet og meget mere er der ikke at sige om
den sag. Kørerne, der foruden Allan Simonsen talte
Christoffer Nygaard og Kristian Poulsen ydede i
hvert fald deres til at det ikke skulle ske.
Resultat
24
timers Le Mans 16.-17. juni 2012
Slutresultat 24-timers Le Mans 2012 >>>
1. Audi nr. 1 (Andre Lottere/ Marcel Fässler/ Benoit
Treluyer), 378 omgange.
2. Audi nr. 2 (Tom Kristensen/ Allan McNish/ Dindo
Capello), + 1 omg.
3. Audi nr. 4 (Mike Rockenfeller/ M. Bananomi/
Oliver Jarvis) + 3 omg.
4. Lola-Toyota (Prost/ Jani/ Heidfeld) + 11 omg.
5. Audi nr. 3 (Duval/ Dumas Gené) + 12 omg.
Vinder af LM P2:
HPD-ARX Honda nr. 44
Vinder af LM GTE Pro:
Ferrari nr. 51
Vinder af LM GTE Am:
Chevrolet Corvette nr. 50
|