- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Følg Le Mans på Motorsiden

Op til og under årets 24-timers løb i Le Mans bringer vi aktuelle historier fra Le Mans >>>

 

24 timers Le Mans på Motorsiden præsenteres i samarbejde med

TOYOTA HYBRID


Audi vandt deres 11. sejr med sidste års vinderhold i den hurtigste Audi R18 e-tron quattro.


24-timers Le Mans 2012: Sejr til Audi og hybrid teknologien

Tom Kristensen 2'er


Af Søren Clauding - 17. juni 2012 15:00

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det blev sejr til Audi i 24-timers Le Mans. Den tyske bilfabrik vandt sin 11. sejr - men det blev ikke med danske Tom Kristensen i vinderbilen.

 

Det var ellers tæt på. I de sidste timer dystede Audi nr. 1, kørt af sidste års unge vinderteam, Andre Lottere, Marcel Fässler og Benoit Treluyer med Audi nr. 2, kørt af Allan McNish, Dindo Capello og Tom Kristensen. Men et dumt uheld, hvor McNish parkerede Audi raceren i sandgraven var det, der i den afgørende stund eliminerede Tom Kristensens muligheder for at vinde sin personlige niende sejr.

 

Sejr til hybridteknologien

Sejren gik til Audi, men sejren var også en en sejr for hybrid teknologien. Begge de forreste Audi'er var af typen e-tron quattro, som ved nedbremsningerne opsamler energi, som siden overføres til forhjulene, når der skal accelereres ud af svingene.

 

Og nok så væsentligt: Udfordrerne fra Toyota, der måske lidt tidligt i deres udviklingsfase valgte at debutere med deres Toyota Hybrid med hybridtræk på baghjulene i årets Le Mans race, ydede en modstand, som var mere end man kunne forvente og Toyota Hybrid'en var endda fremme i spidsen undervejs.

 

Et grimt uheld satte imidlertid den ene af de japanske hybrid racere ud af spillet mens den anden fik motorproblemer lørdag aften. Toyota gjorde comeback i Le Mans efter mange års fravær og manglede naturligvis den erfaring, som Audi efter nu 11 sejre besidder. Det bliver spændende til næste år.

 

Tom Kristensen på toppen

Med 8 sejre i rygsækken er enhver placering under en førsteplads naturligvis utilfredsstillende. Ikke desto mindre dokumenterede Tom Kristensen, at han er fuldt ud ligeså konkurrencedygtig som de tre unge kørere i den vindende bil. Han kørte de hurtige stints og fik også æren af at køre Audi nr. 2 i mål. Hvis noget ville have indtruffet, som ændrede billedet i sidste øjeblik, ville danskeren være manden, der ville kunne udnytte en sådan chance bedst muligt.

 

Jan Magnussen 5'er

De øvrige danske hold kom ikke helt igennem som forventet - eller måske håbet. Jan Magnussens Corvette havde problemer lørdag aften og det, man mistede ved den lejlighed, blev aldrig for alvor indhentet igen. Set i det lys er en 5. plads i GTE Pro kategorien et udmærket resultat. Jan selv mener, at resultatet i år - det skal man bare glemme. Men han har også stået øverst på skamlen 4 gange tidligere.

 

David Heinemeier Hanssons personlige sejr

Den helt store overraskelse var David Heinemeier Hansson. I motorsports sammenhæng helt ukendt i Danmark. Han gør ingen hemmelighed ud af at fortælle, at han har betalt for at komme ud at køre Le Mans, dvs. han yder et økonomisk tilskud til teamet. Men han var hurtig. Rigtig hurtig. Så hurtig at Morgan-Nissan'en med startnummer 35 en overgang var fremme i føringen.

 

Fire punkteringer lørdag aften var imidlertid mere end en topplacering kunne holde til og den danske debutant fra Chicago måtte nøjes med en 7. plads i LM P2 klassen. Hvilken debut for en 32-årig, der først fik kørekort da han var 24.

 

Årets nedtur

Årets danske nedtur var det heldanske Aston Martin fabriksteam. Stribevis af problemer væltede ned over Aston'en efter at Allan Simonsen havde kørt den frem til at dyste om føringen i GTE Am klassen. Til sidst udgik holdet og meget mere er der ikke at sige om den sag. Kørerne, der foruden Allan Simonsen talte Christoffer Nygaard og Kristian Poulsen ydede i hvert fald deres til at det ikke skulle ske.


Resultat

24 timers Le Mans 16.-17. juni 2012


Slutresultat 24-timers Le Mans 2012 >>>


1. Audi nr. 1 (Andre Lottere/ Marcel Fässler/ Benoit Treluyer), 378 omgange.

2. Audi nr. 2 (Tom Kristensen/ Allan McNish/ Dindo Capello), + 1 omg.

3. Audi nr. 4 (Mike Rockenfeller/ M. Bananomi/ Oliver Jarvis) + 3 omg.

4. Lola-Toyota (Prost/ Jani/ Heidfeld) + 11 omg.

5. Audi nr. 3 (Duval/ Dumas Gené) + 12 omg.

 

Vinder af LM P2:

HPD-ARX Honda nr. 44

 

Vinder af LM GTE Pro:

Ferrari nr. 51

 

Vinder af LM GTE Am:

Chevrolet Corvette nr. 50

 

 

Dannebrog fulgte de danske deltagere banen rundt. Her svinges det over Tom Kristensen Audi R18 e-tron quattro.

 

Allan McNish var en utilsigtet tur i pitten efter en afkørsel i løbets sidste fase. Hér er Tom Kristensen på vej ud på banen igen i et sidste forsøg på at genvinde det tabte.

 

Det blev til en 5. plads for Jan Magnussen. Det resultat kan vi ligeså godt glemme, siger han.

 

David Heinemeier Hansson fik sin livsdrøm opfyldt, deltog i 24-timers Le Mans og skrev sig ind i dansk motorsportshistorie ved at gøre det formidabelt, fører LM P2 og siden slutte 7'er efter fire punkteringer.

 

...og så kan alle vist finde en grund til også

 at følge med i Le Mans til næste år...

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt