Håbet
brast for Toyota - eller var det drømmen. Efter et
kort øjeblik at have smagt den herlige smag af
føring, og måske et kort øjeblik at have forestillet
sig at være øverst på skamlen søndag
eftermiddag, brød det hele sammen på stort set ingen
tid.
Først
skulle teamet kommer sig over at indse, at man
bringer et bilvrag med hjem fra Le Mans. En bil, som
blev kvæstet pga. en langsommere og uerfaren kørers
uopmærksomhed. Derpå opstod der problemer for den
Toyota Hybrid der i en intens duel havde tilkæmpet
sig føringen. I skrivende stund er den fortsat i pit
og officielt faldet ned på sidstepladsen i LM P1
kategorien.
Hos
Toyota var man realistisk inden løbet. Man vidste at
det var en satsning at stille op i år. Og man har
hele tiden understreget, at alene at fuldføre i år
ville være en triumf. Det sidste er stadig en
teoretisk mulighed, ikke mindst fordi det giver mere
erfaring med bilen, og erfaring er måske det, Toyota
mangler mest.
Men mon
ikke hjertet slog lidt hurtigere i enhver Toyota-fan,
da hybridraceren dokumenterede at den var hurtigere
end den førende Audi og fratog Audi'en
førstepladsen. Det ville være mærkeligt andet.
Dansker-bilen er ude
Det samme
har man nu også indset i det hel-danske Aston Martin
team, som efter stribevis af tekniske problemer nu
definitivt er ude af 24-timers Le Mans. Allan
Simonsen, Kristian Poulsen og Christoffer Nygaard
kæmpede en brav kamp, men teknikken trak tæppet væk
under dem. Godt kæmpet, godt kørt - fortsæt i 2013.
Debutanten kæmpede om føringen
Også
David Heinemeier Hansson har kørt godt. Rigtig
godt. Som om han ikke havde foretaget sig andet hele
sit liv. Måske fordi han har afsløret, at han har
trænet i at køre racerbil på alle de computerspil,
han kunne komme i nærheden af som barn. Men et
faktum er det, at Le Mans debutanten kører ligeså
hurtig som de professionelle team-kammerater og
resultatet er derefter: Morgan-Nissan raceren sloges om 1. pladsen i LM
P2 klassen - indtil også den måtte i pit. Der holder
den så nu og ethvert håb om en topplacering er ude
Men Jan
Magnussen fortsætter kampen og er iblandt nummer 4,
iblandt nr. 5. De har potentiale til mere - og
heldigvis er kun en tredjedel af racet kørt.
Tom
Kristensen fortsat 2'er
Men
vigtigst af alt, set med danske briller: Fremme i
spidsen fører Audi fortsat, og Tom Kristensens etron
Quattro er kun en omgang efter den førende bil.
Tumlen op for den 8-dobbelte Le Mans vinder. Med en
smule held og en god portion dygtighed, kan den den
niende komme i år!
Jan
Magnussen er nu 4'er i GTE Pro
klassen
|