Et
24-timers løb skal ikke vindes i løbets første fase.
Men det er der vist nogle, der har glemt. I alle
tilfælde køres der utrolig hårdt og det koster.
Biler og placeringer.
Alt imens
publikum var ved at gå til af spænding pga. kampen
om førstepladsen mellem Audi og Toyota. Og få
sekunder efter at Toyota nr. 7 havde taget føringen
for første gang i årets race, påkørte en GTE Ferrari
(nr. 81, kørt af Pedrazzini) Toyota'en på 3. pladsen, med start nr. 8,
kørt af Anthony Davidson.
Begge biler blev sendt i saltamotale ud i barrieren,
kørerne er OK, men bilerne er ikke meget bevendt.
Et
skridt frem og et tilbage
Så præcis
i glæden over, at en Toyota Hybrid for første gang
nogensinde havde taget føringen i det berømte
24-timers race, måtte Toyota-teamet se i øjnene, at
indsatsen var reduceret til præcis den bil, som nu
fører i Le Mans.
For Audis
vedkommende har det også været op og ned. Indtil
klokken 20 førte Audi nr. 1 racet. Tom Kristensens
Audi (nr. 2) var faldet ned til 5. pladsen, da gummi
fra asfalten havde kittet sig fast i
baghjulsophænget og generede affjedringen. Det måtte
fjernes og det kostede tid. Men Tom K er tilbage i
kampen og efter Toyota-uheldet og et uheld, hvor
hans team kolleger i Audi nr. 3 kørte af banen og
sendte sig selv langt ned i feltet, er Tom
Kristensen & Co. nu på 3. pladsen. Det sidste ord er
vist ikke sagt i den sag. Ikke engang en fjerdedel
af løbet er kørt...
David
slår Goliath
Hvis det
alene handler om klasseplaceringer, må man
konstatere at David er i færd med at sætte alle
kæmperne på plads. Den indtil for kort tid siden
ukendte (i motorsports sammenhæng i hvert fald)
dansker, David Heinemeier Hansson er ganske enkelt
den bedst placerede dansker.
Hans
teamkammerater har stille og roligt kørt
Morgan-Nissan'en op på 2. pladsen i LM P2 klassen,
David har overtaget cockpittet og cirkulerer på
samme tider som Morgan'en i spidsen. I praksis er
David Heinemeier i spidsen af racet, da
sikkerhedsbilerne overtog feltet efter oprydning
efter Audi/Ferrari uheldet, men den holder nok ikke
umiddelbart efter pitstop sekvensen er stabiliseret.
Men alligevel: Fænomenalt!
Svært
i GTE
I LM GTE
Pro kæmper Jan Maqnussen en sej kamp for at vinde
terræn. En fjerdeplads kan glimrende forvandles til
en føring. De andre skal blot få lidt problemer - og
Jan & Co. skal holde sig fra dem. Hvor svært kan det
være - eller?
I LM GTE
Am forsøger det danske Aston Martin hold at holde
fanerne højt. De kører, der er med, men de er
bagest. Sagt på godt jysk: Det er godt nok surt, det
der!
Den er
spektakulær og hurtig, Nissans DeltaWing, men har
svært ved at holde til belastningerne. |