Det blev
en ikke en ligefrem problemløs start for alle i
dette års 24-timers Le Mans. Vejrguderne, der havde
gennemvædet asfalten hele formiddagen har godt nok
trukket truslen tilbage og det blev en tør start -
ligesom det forventes, at også resten af løbet
bliver tørt.
Tom K
to'er
I spidsen
er det dog ikke overraskende, at det er Audi'er, der
fører an. Sidste års vinder, med start nummer 1,
kørt af Andre Lottere, lagde stærkt ud og trak sine
kolleger med sig. Imidlertid fik Audi nr. 4 lidt
problemer og i stedet rykkede Audi nr. 2, kørt af
Allan McNish frem på 2. pladsen og der har den
ligget stabilt med en afstand på omkring 20 sekunder
op til den førende bil. På det sidste har også Audi
nr. 3 blandet sig mellem de første tre.
Toyota
hænger godt med
Overraskende er det imidlertid, at det er
hybrid-biler, der fører. Og ikke mindst, at Toyotas
to hybridracere ingen problemer har med at besætte
3. og 4. pladsen i løbet, her senest lidt på skift
med Audi nr. 3, der benytter konventionel teknik.
Det er en
helt anderledes hybridteknologi, Toyota benytter,
identisk med den, man benytter i de serieproducerede
biler, hvorimod Audi racerne i det store hele er
identiske med de konventionelt drevne dieselbiler,
men har så gavn af ekstra power på forhjulene.
David
er 3'er
I LM P2
klassen fører en af OAK Racings Morgans med Judd
motor og det er interessant, at Morgan-Nissan
raceren, med bl.a. danske David Heinemeier Hansson,
der dog endnu ikke har kørt bilen, ligger stabilt på
4. pladsen mindre end et minut fra den den førende
Morgan.
Problemer i GTE klasserne
I LM GTE
Pro kategorien fik Jan Magnussen en problematisk
start. Men Corvetten med start nummer 73 er i
øbelikket i færd med at rette lidt op på tingene og
ligger 4'er på omgangshøjde med den førende Corvette.
I LM GTE
Am klassen har man det heller ikke nemt, når man er
dansker. Allan Simonsen strøg gennem feltet op på 2.
pladsen. Men bilen har store problemer med
tændingssystemet og er faldet ned på sidstepladsen.
Det bliver en næsten umulig opgave at forvandle den
position til et topresultat, selvom teknikken skulle
begynde at arte sig godt.
DeltaWing for uprøvet
Nissans
avancerede DeltaWing racer tiltrækker sig stor
opmærksomhed, men den er formentlig ikke
tilstrækkelig gennemtestet. I alle tilfælde har den
haft store problemer med gearkassen.
Nissans DeltaWing projekt har
problemer - men den særprægede racer er hurtig, når
den kører. |