Rallye Dakar er uden sammenligning verdens hårdeste
off-road rally. Med en historie i Afrika og
oprindelig start i Paris lever rallyet i bedste
velgående i Sydamerika, hvortil det blev ”forvist”
efter trusler om terror tilbage i 2008. 1. januar
2011 går starten i Buenos Aires, og det er der vist
efterhånden kun få, der er kede af, måske lige med
undtagelse af de fattige befolkninger i de
afrikanske lande som i årtier havde nydt godt af den
kapitaltilførsel, som det kæmpemæssige rally
bibragte landene.
I Sydamerika er ørknerne ligeså store som de
områder, man kørte igennem i Afrika,
højdeforskellene udgør en ny udfordring og med en ny
strategi, hvor motorcyklerne og bilerne deles over
dele af den 9.500 kilometer lange rute, vil rallyet
let gå hen og blive et regulært sprint race. Ikke
færre end 5000 kilometer er hastighedsetaper og som
sidste års vinder i MC-kategorien, franskmanden
Cyril Despres udtrykker det: ”Nu er det forbi med at
vente nogle dage og så se, hvordan tingene udvikler
sig, inden der gives gas. Nu er det lige på og hårdt
fra aller første kilometer.” Oven i købet slutter
rallyet med en 645 kilometer lang etape på
næstsidste dag. Hér kan det let blive knald eller
fald for mange deltagere.
Motorcyklerne
Sådan kommer det i alle tilfælde nemt til at blive
for motorcyklerne, men de vil elske det, for det er
nu engang, om end hårdere, så en noget mere
spændende udfordring, at give sig i kast med
kørertekniske enduro-strækninger end lange lige
stræk, hvor topfarten og modet til at holde
gashåndtaget i bund kan gøre udslaget. Motorcyklerne
er sat ned i størrelse i år, 450 ccm er
maksimumsstørrelse på maskinerne og det har gjort
det muligt for andre at deltage med en regulær
chance for at besejre de ellers så dominerende
østrigske KTM mc’er. Aprilia er én af udfordrerne,
Yamaha en anden for ikke at tale om det lille
spanske mærke Sherco.
I MC-kategorien vil Cyril Despres med tre sejre bag
sig være storfavorit. Men hvert år banker nye
talentfulde topkørere på døren, mange med en vis
erfaring i ørkenrallyes, deriblandt chileneren
Francisco Lopez Contardo, kaldet Chaleco, på
Aprilia, portugiseren Helder Rodriques (Yamaha),
franskmanden David Casteu (Sherco). Blandt andre
spændende navne er 2009 verdensmesteren, nordmanden
Pål Anders Ullevålseter på KTM, Jordi Viladoms fra
Spanien på Yamaha og David Fretigne fra Frankrig på
BMW. Størst konkurrence vil Cyril Despres imidlertid
få fra en anden tidligere Dakar-vinder, spanieren
Marc Coma på KTM.
Marc Coma.
Danske Jes Munk er med
Med danske øjne er Rallye Dakar ikke mindst
spændende i år, fordi en dansk tidligere motocross
kører, Jes Munk, stiller til start, som den første
dansker i et sydamerikansk Dakar-rally. Jes Munk er
40 år gammel, han har en karriere i dansk motocross
for en halv snes år siden, men har i den
mellemliggende periode helliget sig sit arbejde.
Jes Munk.
Nu har han fået blod på tanden igen og deltog for
nylig i Pharao-rallyet i Egypten, hvor han sluttede
på en imponerende 9. plads. Det var første gang
danskeren prøvede kræfter med ørkensandet. I
Sydamerika kører Jes Munk Aprilia og han tror på, at
erfaringen kan komme ham til gavn.
”I Egypten opdagede jeg, at efterhånden som vi kom
længere frem i rallyet, rykkede jeg højere og højere
op. Jeg tror det var fordi jeg økonomiserede med
kræfterne og dermed nød godt af de andres træthed og
manglende evne til at koncentrere sig dag efter
dag,” siger den veltrænede dansker inden afgangen
til Buenos Aires.
Kris Nissen i spidsen
I bilkategorien er der også dansk deltagelse. Men
ikke bag rattet i en af de højtydende og
specialbyggede ørkenracere. Det er Kris Nissen, der
i sin egenskab af Volkswagen Motorsportsdirektør
igen er ansvarlig for at den tyske fabrik endnu
engang tager sejren i det berømte rally. ”En vigtig
grund til at vi er med igen i Rallye Dakar, er den
utrolig store mediedækning, vi opnår, fortæller Kris
Nissen. ”Ikke færre end 190 lande TV-transmitterer
fra Dakar, så vi er sikre på, at vi når et meget
stort publikum.”
Volkswagens kørerbesætning er den samme som i fjor,
med vinderen Carlos Sainz i førertrøjen. Og de fire
Volkswagen Race Touaregs, der nu er udviklet til 3.
generation, er efter to sejre i træk storfavorit til
et hattrick.
Stephane Peterhansel i BMW
Men den ekstremt rutinerede Dakarkører, franskmanden
Stephane Peterhansel, er med igen bag rattet af en
BMW X3 CC. Peterhansel er med ni sejre den mest
vindende Dakar-deltager nogensinde. Da Mitsubishi
uventet trak sig ud af off-road sporten kort tid
inden 2010-udgaven af Rallye Dakar, var Peterhansel
hurtig til at finde sig et sæde hos det semiprivate
Svend Quandt Team X-Raid. Men det viste sig, at de i
øvrigt konkurrencedygtige BMW’er havde problemer
bl.a. med bremserne.
”De er løst nu,” siger Peterhansel
fortrøstningsfuldt. ”Vi har kørt over 7000
testkilometer og kan med de forbedringer, der er
tilført BMW’en holde fuld fart på også i bjergene.
Det er ret underholdende og godt for mulighederne
for en topplacering”.
Blandt de overraskende tilmeldinger er Guerlain
Chicherit fra Frankrig i en kraftigt modificeret
MINI. Bilen ser ud som en MINI. Men den er baseret
på en BMW X3 CC og nyder derfor godt af den erfaring
”Team X-Raid” har med de pålidelige BMW’er.
Chicherit er utrolig hurtig, han er ung og kan han
styre temperamentet, er han absolut blandt vinder
kandidaterne. Den lille off-road MINI vil disponere
over ikke færre end 315 hestekræfter og et
kæmpemæssigt moment. Største svaghed er mangel på
testkørsler. Bilen er først lige blevet skruet
sammen.
Kritisk navigation
Der er et utal af udfordringer i et Rallye Dakar,
tekniske, fysiske, økonomiske og ikke mindst det, at
finde vej. I år bliver navigationen endnu sværere
end tidligere. Der køres som i de senere år efter en
rutebog og uden GPS (dog således at løbsledelsen
hele tiden har styr på hvor de enkelte deltagere er
henne på ruten). Imidlertid tjekkes det, om
deltagerne følger den rette rute gennem nogle
såkaldte waypoints. Hidtil er disse waypoints dukket
op på GPS navigationsskærmen, når deltagerne var
indenfor en radius på omkring 3 kilometer og derpå
var det for deltagerne bare at følge beskrivelsen
frem til waypoint’et, hvor der så blev ”tjekket
ind”. Der findes forskellige typer af waypoints og
nogle er skjulte, dvs. ukendte for deltagerne på
forhånd. Radius’en indenfor hvilken de skjulte
waypoints dukker op er nu blot 400 meter. Det
stiller utrolig store krav til deltagerne, som, hvis
de skyder genvej, kan risikere en kæmpemæssig
sekundstraf, som sætter dem langt tilbage i den
samlede stilling.
I alt skal der i dagene fra 1. januar til 16.
januar, hvor de 455 deltagere alle har drømmen om at
nå tilbage til målrampen i Buenos Aires, køres
omkring 9500 kilometer, fordelt på i alt 13 regulære
løbsdage, lidt forskellig afstand for motorcykler,
biler og trucks. Motorcyklerne tæller 170 tilmeldte
2-hjulere og 30 Quads mens bilerne omfatter 140
”personbiler” og de 67 lastbiler kører også på visse
strækninger deres egen rute. De store trucks er i
sig selv en del af fascinationen ved det
spektakulære rally i kraft af deres størrelse og den
måde, hvorpå de som elefanter maser sig igennem
landskabet.
Ruten går i år imod nord, hen over Andesbjergene i
det nordlige Argentina og helt op i det nordlige
Chile. Der vil være tynd luft, lave temperaturer og
masser af kørsel ude i den udfordrende Atacama
ørken.
Rallye Dakar på Eurosport
Traditionen tro dækker Eurosport Rallye Dakar med to
daglige udsendelser fra alle løbsdagene. Den første
sendes typisk ved 20-tiden og den anden ved
23-tiden. I kraft af et samarbejde med Eurosport vil
der også hver dag kunne læses korte rapporter fra
verdens hårdeste off-road rally hér på Motorsiden.dk. |