Starten på Rallye Dakar fandt sted som planlagt i
Buenos Aires lørdag d. 1. januar. Men det var først
i dag, at de over 400 deltagere for første gang
skulle køre race. I ordets bogstaveligste forstand,
for efter godt 500 kilometers
transportetape skulle motorcykelkørerne ud på en
teknisk krævende ”rigtig” motorcykelprøve på
192 kilometer
alt imens bilerne kørte en rigtig biletape på
220 kilometer.
Opdelingen betyder bl.a., at de noget langsommere
to-hjulere ikke kommer i vejen for firehjulerne, og
så kan alle gå til den og det betyder tæt race og
stor spænding for alle parter.
Dertil kom, at deltagerne efter at være startet i
støvende tørvejr blev mødt af stormende regn og
torden. To ting, som tilsammen gjorde udfordringerne
dobbelt svære.
”Det var som at køre motorcykel og stå på ski i skøn
forening,” fortalte sidste års MC-vinder, Cyril
Despres ved målet i Cordoba.
Despres blev nr. 2 på den første etape i årets
Rallye Dakar, kun distanceret af sin team-kammerat
og ”vandbærer” i KTM’s fabriksteam, Ruben Faria.
Blot 29 sekunder adskilte de to, da dagen var omme.
Men siden blev placeringerne byttet om, fordi Faria
havde begået en fejl og fik tildelt et strafminut. Og langt var der da heller ikke til en anden af
storfavoritterne, Marc Coma, som med nr. 1 på
motorcyklen havde til opgave at starte forrest og
populært sagt vise vejen for konkurrenterne.
Navigationen var dog ikke den store udfordring på
den første etape, men det skulle blive sværere i de
kommende dage.
Bedste skandinaviske deltager var ikke som vanlig
den tidligere verdensmester og sidste års MC 2’ere,
nordmanden Pål Anders Ullevålseter. Han var for
første gang ude at køre på en 450 ccm KTM og udover
at have problemer med GPS antennen undervejs, kørte
han efter sin egen opfattelse dårligt. Ullevålseter
sluttede dagen på en beskeden 29. plads, men der er
dog kun små 14 minutter mellem ham og Faria.
Dermed blev svenske Thomas Berglund bedste skandinav
på en 18. plads.
Danske Jes Munk blev en respektabel nr. 90 på sin
første Dakar hastighedsetape men måtte hurtigt sande
kravene til en Dakar deltager.
"Jeg havde så travlt med at finde vej, at jeg overså
en fartbegrænsning i rutebogen," fortalte Jes
Munk ved målet i Cordoba. Så klappede fælden
og Jes Munk fik tildelt 8 minutters straftid og er
nu nr. 105.
Samme placering, som sidste års vinder
af kvindekategorien, svenske Annie Seel ellers havde
tilkæmpet sig, men pga. mange andres fejl og
efterfølgende tidsstraffe avancerede dem dygtige
svenske pige til 49. pladsen. Annie Seel har
tradition for at være bedste kvinde i Dakar, men på 1. etape
blev hun besejret af Dakar-debutanten, den
10-dobbelte trial verdensmester, Eulalia "Laia" Sanz
fra Spanien, der opnåede 46. pladsen.
I bil kategorien var det sidste års vinder, Carlos
Sainz, der i sin VW Race Touareg 3 vandt dagens
etape. Men også her er spredningen minimal. Den
9-dobbelte Dakar vinder, franskmanden Stephane
Peterhansel blev nr. 2 i sin BMW X3 CC, blot 1 minut
og 31 sekunder efter den spanske fabrikskører. Derpå
fulgte de øvrige VW’s med Nasser Al-Attiyah som nr.
3.
Set med danske øjne overskygges årets Dakar rally en
smule af sex-anklager rettet imod VW Motorsports
direktør, danske Kris Nissen. Nissen skulle efter
sigende have berørt en kvindes bryster i en hotelbar
i Macau efter VW-Formel 3 sejren i Macau. Siden har
svenske Tina Thörner udtalt, at Kris Nissen skulle
have anvendt et sexuelt krænkende sprogbrug overfor
hende og også tyske Jutta Kleinsmidt skulle have
udtalt sig i nedsættende vendinger om Kris Nissens
ledelsesform om end der ikke er nævnte konkrete
sexanklager i denne sammenhæng. Kleinsmidt var en
del af VW-teamet indtil hun begik en fatal brøler
ved populært sagt at drukne en kostbar VW Race
Touareg under et Dakar rally i Afrika. Siden mistede
hun sin position som kører for Volkswagen.
Kleinsmidt er i øvrigt kendt for at have et iltert
temperament.
|